استاد عندلیب:

آن نوعی از دینداری مورد تحسین حضرت رضا است که بر پایه تعقل و علم باشد

حضرتش شرط کمال دین را تفقه در دین می دانند و تعقل را اصل و اساس و پایه آموزه های دینی می دانند تا با عقل و علم و فقه و آگاهی اصول اعتقادات ما تثبیت نشود و تا با علم و دانش و عقل نتوانیم پایه های اعتقادی خود را محکم کنیم دینداری نخواهیم بود که امام از ما انتظار دارد.

 

استاد محمد عندلیب همدانی در گفتگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی نشست دوره‌ای اساتید گفت: در مورد شخصیت حضرت رضا سلام الله علیه سخن بسیار است بنده در این مختصر به چند نکته مهم اشاره می کنم که هر کدام از این نکات خود محتاج بررسی طولانی است.

 

این استاد حوزه افزود: حضرت در زمان زندگی خود بر نکاتی تاکید فرمود که اتفاقا در عصر امروز هم تاکید بر آنها راهگشای بسیاری از معضلات فرهنگی ما و پاسخگوی بسیاری از شبهات است. اولین مطلب اینکه احادیث حضرت را اگر نگاه کنیم این بزرگوار بسیار زیبا بین علم و عقل و تعبد با روایات بسیار زیادی که در این موارد از حضرتش صادر شده است جمع نموده اند. دینی مورد قبول حضرت رضا علیه السلام است که بر اساس تعقل و با علم و آگاهی و فقه باشد. حضرتش شرط کمال دین را تفقه در دین می دانند و تعقل را اصل و اساس و پایه آموزه های دینی می دانند تا با عقل و علم و فقه و آگاهی اصول اعتقادات ما تثبیت نشود و تا با علم و دانش و عقل نتوانیم پایه های اعتقادی خود را محکم کنیم دینداری نخواهیم بود که امام از ما انتظار دارد. او دینداری را تحسین می کند که دینش را بر پایه تعقل و علم قرار داده باشد. جهل و با صورت ظاهری به دین برخورد کردن و به عمق دین نپرداختن آن دینی نیست که حضرت رضا سلام الله علیه از ما خواسته اند. ان شاءالله عزیزان حوزوی این نکته را دنبال کنند. نکات مهمی در بیانات حضرت هست که چگونه زیبا بین تعقل و تعبد جمع کرده اند.

 

عضو هیأت مشورتی نشست دوره‌ای اساتید ادامه داد: پس از آنکه پایه های دین بر پایه تعقل استوار شد، آنگاه به فرمایش این امام بزرگ باید هر آنچه دین می گوید را متعبدانه پذبرفت چه اسرار و رازهای آن را بدانیم و چه ندانیم. این مطلب همین امروز هم برای جوانان ما که سوالهای زیادی در مورد احکام دینی دارند، راهگشا است. بر ما است که راههای صحیح تعقل و تعبد را از کلمات امام هشتم علیه السلام پیدا کنیم و به مردم انتقال دهیم.

 

استاد عندلیب ادامه داد: دومین مطلبی که ایشان تاکید فراوان دارند و الان هم راهگشا است نکته ای است اخلاقی. حضرتش فرمود، زمانی که مردم گناه جدیدی را اختراع و انتخاب کنند، خداوند هم عذابی جدید برای آنها در نظر خواهد گرفت. متاسفانه جامعه ما الان با افول اخلاق و گناهان بی سابقه روبرو است، گناهانی که با استفاده نابجا از وسایل روز و دیگر وسایل ایجاد می شود. این مطلب قابل بررسی است و باید از ابعاد مختلف این کلام نورانی امام بررسی شود. آن نکته اول راهگشای علمی و این نکته دوم راهگشای اخلاقی است.

 

عضو جامعه مدرسین افزود: اما نکته دیگری که در کلمات و سیره و سنت حضرت بسیار دیده می شود راهگشای عملی ما است. حضرت چه در حدیث سلسلة الذهب و چه در دیگر احادیث و رفتارهای خودشان بر مساله امامت و ولایت آل الله علیهم السلام و مخصوصا ولایت امیر المومنین علیه السلام تاکید داشت و حقانیت تشیع را با بیانات مختلف برای مردم بازگو کرد. این امر اعتقادی فقط در اعتقاد نباید تمام شود، عملا باید این ولایت امیر المومنین و فرزندان معصومش نشان داده شود و لهذا ایشان بسیار بر اقامه محافل و مجالس دینی و عزای حسینی علیه السلام تاکید داشتند برای اینکه این مساله گرانقدر امامت و ولایت الی الابد زنده بماند. قدر شناسی این نعمت بزرگ حضرت رضا علیه السلام به این است که آن دستور العمل های علمی و اخلاقی و عملی ایشان را همه ما و مخصوصا حوزه های علمیه چراغ راه خودشان قرار دهند تا ان شاءالله امام رئوف علی ابن موسی الرضا علیه السلام بتواند شفیع ما در روز جزا باشد./۲۵۰/۲۲/۲۰

 

۱۳۹۵/۹/۹ - ۶:۰۶

دیدگاه جدیدی بگذارید