استاد واسعی:

بهترین معرف شب قدر سوره مبارکه قدر است

یکی از برنامه های شبهای قدر تجدید عهد با قرآن و ولایت است که در برنامه به سر گرفتن قرآن تجلی می یابد که قرآن و ائمه اطهار معصومین علیهم السلام را در پیشگاه خداوند متعال مورد توسل و شفاعت قرار می دهند که به واسطه این عمل خیرات زیادی نصیبشان می شود.

 

استاد سید محمد جواد واسعی در گفتگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی نشست دوره ای اساتید گفت: بهترین معرف شب قدر سوره مبارکه قدر است که خداوند متعال در این سوره درباره این شب می فرمایند: «إنا أنزلناه فی لیلة القدر و ما ادراک ما لیلة القدر» و در اهمیت شب قدر به این نکته اشاره می کند که ما قرآن که کامل ترین کتاب الهی و بزرگترین هدیه هدایتی و آموزشی و تربیتی برای بشر است را در این شب نازل کردیم و در میان تمام شب های سال این شب را مبارک گردانیدیم.

 

وی در ادامه بیان سوره مبارکه قدر اظهار داشت: «و ما أدراک ما لیلة القدر» و تو چه درک می کنی که شب قدر چه شبی است خداوند متعال بعد از این آیه می فرماید: «لیلة القدر خیر من الف شهر» شب قدر بهتر از هزار ماه است که در این مورد بیانات مختلفی است که به حدیثی از امام باقر علیه السلام اشاره می کنم؛ فردی به ایشان عرضه می دارد که مراد از این که شب قدر برتر از هزار ماه است چیست؟ حضرت می فرماید: «والعمل الصالح فیها من الصلوة و الزکاة و انواع الخیر خیر من العمل فی الف شهر لیس فیها لیلة القدر» منظور این است که عمل صالح در این شب قدر مثل نماز و زکوة و انواع خیرات بهتر از عمل در هزار ماهی که در آنها شب قدری نباشد که این مطلب اهمیت این شب را نشان می دهد که خداوند چه امتیازی به عمل بنده در این شب می دهد.

 

این استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: خداوند متعال باز هم در اهمیت این شب می فرماید: «تنزل الملائکة و الروح فیها باذن ربهم من کل امر سلام هی حتی مطلع الفجر» در اهمیت آن شبی که پیوسته تنزل الملائکه است آن هم با جمع محلای به الف و لام که ماده عموم را استغراق می کند می فرماید همه ملائکه الهی در این شب قدر به زمین می آیند بر روی زمینی که این همه فساد و بلا و گرفتاری بر روی آن وجود دارد که حتی ملائکه به خداوند عرضه می کردند برای چه می خواهی انسان را خلق کنی و خداوند در جواب می فرمود: «انی أعلم ما لا تعلمون» این شب قدر چه اهمیتی دارد و برای چه کسی این لیاقت و این قابلیت وجود دارد که همه ملائکه به محضرش مشرف می شوند.

 

وی افزود: یکی از بزرگان می فرمودند که این مطلب خودش دلیل بر اثبات امامت است که اگر در زمان رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم این ملائکه نازل می شدند بعد از رحلت ایشان هم باید کسانی باشند که تالی تلو ایشان باشند و این لیاقت را داشته باشند که همه ملائکه بر آنها نازل شوند و به خدمت آن حضرات برای تعظیم مقام امامت مشرف شوند و از اذان مغرب تا طلوع آفتاب گروه گروه نازل شوند و خدمت حضرت سلام دهند و این نازل شدن صرفا برای سلام رساندن نیست.

 

استاد واسعی بیان داشت: روایتی از امام صادق علیه السلام است که می فرماید که شب قدر چه شبی است که آیا شب نوزدهم یا بیست و یکم و یا شب بیست و سوم است در ادامه این روایت ایشان می فرمایند: «لیلة تقدیر الاعمال و الآجال» که شب نوزدهم، شب اندازه گیری آجال و عمر و سختی و گشایش است و تمام مقدراتی که بنده در یک سال آینده باید داشته باشد با توجه به عملکردی که در سال قبل داشته است به عنوان پیشنهاد در پرونده های اشخاص برای امام معصوم علیه السلام آورده می شود «و لیلة احدی و عشرین لیلة ابراما» شب بیست و یکم شب تصویب این پیشنهادها است یعنی علاوه بر اعمالی که در شب نوزدهم مقدر می شود تا برسد به شب بیست و یکم که شب تصویب است در جزئیات این پیشنهادات تغییراتی انجام می شود.

 

وی در ادامه بیان روایت اضافه کرد: «و لیلة ثلاثة و عشرین لیلة امضائا» این شب شبی است که پرونده بندگان برای اجرا می رود که جای کم و زیاد کردن این مصوبات است مانند لوایحی که در مجلس تصویب شده و به شورای نگهبان برای کم و زیاد شدن می رود اهمیت شب قدر این است که ملائکه در شب قدر خدمت امام زمان علیه السلام می رسند و تمام برنامه هایی که در عالم وجود باید مقدر شود و مقدراتی که باید تا یک سال دیگر محقق شود خدمت ایشان می رود و نهایتا با امضاء ایشان این برنامه ها به مرحله اجرا می رسد و لذا در این سه شب اعمال مشترکی وجود دارد که در هر سه شب انجام می شود که در کتاب مفاتیح الجنان است و یکی از این برنامه ها تجدید عهد با قرآن و ولایت است که در برنامه به سر گرفتن قرآن تجلی می یابد که قرآن و ائمه اطهار معصومین علیهم السلام را در پیشگاه خداوند متعال مورد توسل و شفاعت قرار می دهند که به واسطه این عمل خیرات زیادی نصیبشان می شود.

 

این استاد حوزه علمیه قم در انتهای سخنانش بیان داشت: روایتی در مورد شب بیست و سوم وارد شده است که از امام محمد تقی علیه السلام است که می فرمایند: « من زار الحسين ليلة ثلاث و عشرين من شهر رمضان و هي الليلة التي يرجى‏ أن‏ تكون‏ ليلة القدر و فيها يفرق كل أمر حكيم‏ صافحه روح أربعة و عشرين ألف ملك و نبي كلهم يستأذن الله في زيارة الحسين في تلك الليلة.» کسی که امام حسین علیه السلام را در شب بیست و سوم ماه رمضان زیارت کند و آن شبی که امید می رود که شب قدر باشد که در آن شب هر امر محکمی انجام و امضا می شود که در این روایت می فرماید که صد و بیست و چهار هزار ملک و پیامبر با او مصافحه می کنند که همه آن پیامبران از خداوند برای زیارت امام حسین علیه السلام در آن شب اذن می گیرند. ان شاءالله خداوند نعمت عافیت و توفیق را به ما عنایت کند و مشمول دعاهای حضرت بقیة الله الاعظم باشیم./20/21/260

 

د, 03/22/1396 - 11:09

دیدگاه جدیدی بگذارید