استاد میرهاشمی:

حقیقت شب قدر راه یافتن به مقام ولایت خداوند و معرفت به مقام نورانی اولیاء الهی است

اگر کسی در دلش نورانیت حضرت زهرا سلام الله علیها تجلی کند برابر با درک شب قدر است یعنی همه آن راه های طولانی با این معرفت طی می شود.

 

استاد سید محمد میرهاشمی در گفتگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی نشست دوره ای اساتید گفت: مهم ترین شب های ماه مبارک رمضان لیالی قدر است، در قرآن دو آیه در این رابطه وجود دارد که یکی در رابطه با نزول قرآن در ماه مبارک رمضان است که آیه 185 سوره مبارکه بقره است که می فرماید: «شهر رمضان الذی انزل فیه القرآن» آیه دیگر آیه نخست سوره قدر است که می فرماید: «انا انزلناه فی لیلة القدر» معلوم می شود که شب قدر در ماه مبارک رمضان است و بر اساس آیات قرآن چون ماه مبارک رمضان تکرار می شود پس شب قدر هم تکرار می شود، مرحوم علامه طباطبایی می فرمایند که بین انزال و تنزیل فرق است و قرآن هم انزال شده و هم تنزیل یافته است.

 

وی افزود: انزالی که در آیه شریفه سوره قدر به آن اشاره شده است به معنای نازل کردن به یک باره است و تنزیل به معنای قطعه قطعه نازل کردن است بنابراین قرآن دوبار نازل شده است یک مرتبه شب قدر که همین قرآن بر قلب نازنین پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم نازل شد و یک مرتبه هم در طول بیست و سه سال که این قرآن از چهل سالگی پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم تا شصت و سه سالگی ایشان تدریجا نازل شد.

 

این استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: خداوند متعال در آیه چهارم سوره دخان می فرماید: «فیها یفرق کل امر حکیم» شب قدر شبی است که همه امور در آن برنامه ریزی می شود البته مقدرات بر اساس روایات در سه مرحله است، شب نوزدهم، شب بیست و یکم و شب بیست و سوم که این شب بر اساس تاکید روایات از همه شب ها مهم تر است.

 

وی اضافه کرد: در سوره قدر خداوند خطاب به پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم می فرماید: «و ما ادراک ما لیلة القدر» یعنی حتی تو ای پیامبر و با ظرفیت وجودی ای که داری هم نمی دانی شب قدر چه شبی است. یکی از ویژگی های شب قدر نزول ملائکه الهی به زمین است البته در صحیفه سجادیه امام سجاد علیه السلام از نوزده گروه فرشته اسم می برند که احتمال دارد که حتی در شب قدر ملائکه ای فراتر از این گروه ها بر زمین نازل شوند و قطعا باید بعد از پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم خدا کسی باشد که در صفات شبیه آن حضرت باشند تا ملائکه الهی بر او وارد شوند و خود همین مساله دلیلی بر ضرورت وجود امام معصوم علیه السلام است.

 

استاد میرهاشمی اظهار داشت: خداوند در سوره می فرماید: «لیلة القدر خیر من الف شهر» در روایات داریم که در شب قدر تمام عبادت ها و کارهای پسندیده در هزار ضرب می شوند، بعضی از افراد کارهای خیلی مهم و ارزشیشان را در شب قدر انجام می دهند، این مساله یک بشارتی است برای امت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم که علی رغم این که عمر کوتاهی دارند که بر اساس فرموده پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم اکثر عمرهای امت من بین شصت تا هفتاد سال است اما با درک شب قدر می توانند راه طولانی امت های گذشته را در این شب طی کنند.

 

وی خاطرنشان کرد: در کتاب شریف صافی مرحوم فیض در ذیل سوره مبارکه قدر روایت ارزنده ای را مطرح می کنند که در محضر پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم درباره امت های گذشته صحبت شد نام فردی از بنی اسرائیل برده شد که این شخص هزار ماه و بلکه بیشتر از هزار ماه در راه خدا مجاهده کرد و در جبهه جنگ مبارزه کرده بود، پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم متعجب شدند و به خدا عرضه داشتند: «خداوندا در قبال این عمر طولانی که به امم گذشته عطا کردی به امت من چه عطا می کنی؟» در آن زمان بود که خداوند سوره قدر را بر پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم نازل کردند.

 

این استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: در همین کتاب شریف صافی روایت مهم دیگری هم نقل شده است که شبی پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم در خواب دیدند بنی امیه از منبر حضرت بالا می رفتند و مردم را به عقب برمی گرداندند، هنگامی که ایشان از خواب بیدار شدند محزون بودند چون می دانستند این اتفاق شوم رخ خواهد داد، جبرئیل عرضه می دارد: «ای رسول خدا چرا نگران هستی؟» و آن حضرت ماجرای خوابشان را مطرح می کنند.

 

وی افزود: جبرئیل بعد از آنی که بر می گردد برای حضرت سوره قدر را به همراه بعضی از آیات ابلاغ می کند و یکی از شان نزول هایی که برای سوره قدر گفته شده است این است که خداوند به پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم می فرماید ما دولتی هزار ماهه به بنی امیه دادیم و اذن تکوینی دادیم که آنها از منصب خلافت استفاده کنند ولی نگران نباش چون آن چه به تو عطا کردیم بهتر از همه آنها است و جبران همه آنها می شود، تو مردم را به سوی خداوند و حق دعوت می کنی و آنها مردم را به سوی دنیا و باطل دعوت می کنند؛ ما به تو شب قدر می دهیم که از دولت هزار ماهه بنی امیه و بنی تمیم و عدی که همه فتنه ها زیر سر آنها بود، طولانی تر و افضل است.

 

استاد میرهاشمی اظهار داشت: شب قدر سرمایه پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم برای هدایت بشریت و برای شفاعت امتش است همچنین شب قدر سرمایه امت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم است تا راهشان را به سوی خدا نزدیک کنند از طرفی روایتی از امام صادق علیه السلام وارد شده است که فرمودند: «إنا انزلناه فی لیلة القدر، اللیلة فاطمة و القدر الله فمن عرف فاطمة حق معرفتها فقد ادرک لیلة القدر» حقیقت شب قدر و راه یافتن به آن، راه یافتن به مقام ولایت خداوند و معرفت به مقام نورانی اولیاء الهی است، اگر کسی در دلش نورانیت حضرت زهرا سلام الله علیها تجلی کند برابر با درک شب قدر است یعنی همه آن راه های طولانی با این معرفت طی می شود.

 

وی تاکید کرد: هنگامی که به برخی از روایات مراجعه می کنیم هدف از خلقت، معرفت الهی معرفی شده است و بر اساس روایات معرفت به خداوند به واسطه معرفت به حجج الهی است، بر اساس روایات راه معرفت الهی معرفت به انوار الهی و ائمه معصومین علیهم السلام است و این مساله مسیر را تا اندازه ای آسان می کند.

 

این استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: دشمنان پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم که خداوند در قرآن می فرماید: «و کذلک جعلنا لکل نبی عدوّا شیاطین الجن و الانس» که این دولت طولانی واین ظلمت را در تاریخ ایجاد کردند در مقابل این ظلمت خداوند نور وجود مقدس حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها را به پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم داده است و حقیقت «لیلة القدر» حضرت زهرا سلام الله علیها است که خداوند به وجود مقدس پیامبرش عطا کرد که راه پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم را در دعوت به سوی خداوند کوتاه کند.

 

وی افزود: حضرت زهرا سلام الله علیها در آن فاصله کوتاه از حیاتشان بعد از پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم با تمام وجودشان با سخنرانی ها و خطبه خواندنشان و با احتجاجات و وصیت نامه شان و با گریه هایشان راه را بر یک جبهه تاریخی سد کردند به همین جهت می بینیم بعضی از بزرگانمان مثل مرحوم علامه امینی زمانی که با علماء اهل سنت بحث می کنند به واسطه حضرت زهرا سلام الله علیها بر آنها احتجاج می کنند.

 

استاد میرهاشمی در انتهای سخنانش اظهار داشت: حضرت آیت الله جوادی می فرمودند شب قدر از دو جهت برای ما ارزش دارد و در حقیقت جامع دو عنصر محوری است که یکی قرآن و دیگری عترت است این که گفته شده است در شب قدر قرآن را بالای سر گیریم به جهت این است که ان شاء الله قرآن در راس همه امور قرار گیرد و همه جامعه ما رنگ قرآنی پیدا کند و همچنین نام چهارده معصوم علیهم السلام را به جهت این می بریم و به آنها متوسل می شویم که این دو ثقل هرگز از هم جدا نمی شوند و ما در طول عمرمان می توانیم به این دو عنصر محوری متوسل شویم و شب قدر عظمت و ظرفیت و خصیصه ای دارد که دیگر ایام و لیالی ندارند. خداوند ان شاء الله توفیق درک این شب را به ما عنایت فرماید./20/20/260

 

د, 03/22/1396 - 17:52

دیدگاه جدیدی بگذارید