استاد خان بلوکی:

شب قدر قائم بر حجت عصر است و از جهت مکانی به مکانی قائم است که حجت عصر در آن قرار دارند

از امام علیه السلام سوال کردند که آیا شما شب قدر را می شناسید، امام فرمودند: «چگونه ما شب قدر را نشناسیم در حالی که ملائکه در اطراف ما می گردند.» از این نقل استفاده می شود که شب قدر قائم بر حجت عصر علیه السلام است و از جهت مکانی به مکانی قائم است که حجت عصر علیه السلام در آن قرار دارند یعنی قائم به مکه و مدینه یا شهر خاصی نیست بلکه قائم به آن جایی است که آن حضرت حضور دارند.

 

استاد امیر خان بلوکی در گفتگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی نشست دوره ای اساتید گفت: در مکاتب امروزی بر روی زمان حسابی باز نمی کنند و به این که روزها و شب ها و حتی ماه ها و سال ها با هم تفاوت دارند توجهی نمی کنند و اختلاف میان این زمان ها را اعتباری می دانند اما در ادیان و به خصوص مذهب شیعه این زمان ها یک واقعیت خارجی دارند و بر اساس یک معیار و تقدیری محاسبه شده اند.

 

وی افزود: خداوند متعال در شریفه قرآن می فرماید: « إِنَّ عِدَّةَ الشُّهُورِ عِنْدَ اللَّهِ اثْنَا عَشَرَ شَهْرًا فِي كِتَابِ اللَّهِ يَوْمَ خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ مِنْهَا أَرْبَعَةٌ حُرُمٌ ذلكَ الدِّينُ الْقَيِّمُ» عدد ماه ها در نزد خداوند در روزی که خداوند آسمان ها و زمین را آفرید دوازده ماه است و جالب است که تعداد این ماه ها در سال دوازده تا است که این دوازده ماه هم به واسطه چرخش ماه به دور زمین حاصل می شود، در میان ادیان گذشته یهودیان هم حساب سالشان قمری بوده است که حتی امروزه هم همین طور است اما به جهت این که هر سال ده روز اختلاف پیدا می کند، هر سه سال که می گذرد به سال چهارم یک ماه اضافه می کنند و آن سال را سیزده ماهه حساب می کنند و سال را در واقع شمسی حساب می کنند که نگردد؛ در عصر جاهلیت هم خصوصا ماه های حرام رجب، ذی القعده و ذی الحجه و محرم را جلو و عقب می کردند و چون آن سه ماه پشت سر هم بود و برای آنها سخت بوده است که در آن ماه ها از جنگ دست کشند مخصوصا ماه محرم را جابجا می کردند.

 

این استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: این مساله «نسیء» که «نَسَئ» به معنای تاخیر انداختن است که «إنما النسیء زیادة فی الکفر» باعث می شد که این ماه ها بگردند یعنی بعضی وقت ها حج در ماه جمادی انجام می شد و بعضی وقت ها در ماه شعبان انجام می شد لذا رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم در حجة الوداع فرمودند: «أیها الناس إن زمان قد استدار کیوم خلق الله سماواته و الارض» یعنی امروز دقیقا از جهت این که در ذی الحجه قرار دارد همان روز به خصوصی است که خداوند متعال آسمان ها و زمین را آفریده است و فرمودند از این به بعد نسیء و تاخیر نباشد که زمان ها سر وقت خودشان قرار داشته باشند.

 

وی اضافه کرد: زمانی که هر سال این دوازده ماه تقدیرش ردیف می شود و دوازده ماه، دوازده ماه پشت سر هم ردیف می شوند شب قدر است که شب قدر، شب تقدیرات یک ساله است و بر اساس آن دوازده، دوازده تایی است که حضرت حق از روز آفرینش آسمان ها و زمین مقدر کرده اند و این مطلب نشان از واقعیت تفاوت زمان ها دارد؛ هر چند ما با علوم تجربی این مطلب را درک می کنیم که بعضی از زمان ها شرایط خاصی دارند و در بعضی از شب ها اتفاقات خاصی می افتد اما عموما در علوم جدید به این مطلب معتقد نیستند.

 

استاد خان بلوکی اظهار داشت: تقدیر سالانه که دوازده ماه، دوازده ماه است و بر اساس ماه قمری محقق می شود و در شب قدر صورت می گیرد، در شب قدری که ملائکه الهی بر حجت عصر علیه السلام نازل می شوند و امر الهی را بر ولی امر نازل می کنند که از امام علیه السلام سوال کردند که منظور از «اولوا امر» در آیه شریفه «اطیعوا الله و اطیعوا الرسول و اولوا الامر منکم» کیست فرمودند آن کسی که خداوند درباره او می فرماید: «تنزل الملائکة و الروح فیها باذن ربهم من کل امر» ولی امر است.

 

وی خاطرنشان کرد: بعضی از محققین از مفسرین معتقدند «خیر من الف شهر» برتری نسبت به هزار ماهی است که شب قدر در آنها نباشد که به این دلیل است که اگر شب قدر نباشد این حلقه اتصال بین این دوازده ماه از جهت تقدیری اتفاق نمی افتد فلذا این شب، شب با اهمیتی است و خود خداوند متعال هم این شب را «لیلة مبارکة» می نامند و به نام شب قدر که شب تقدیر امور است معرفی کرده است.

 

این استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: به حسب روایات اهل بیت علیهم السلام هر خیری که در شب قدر از کسی صادر شود، آثار و برکات فراوانی دارد و اگر کسی به حسب روایات هزار سال عمر و بندگی و عبادت می کرد، اگر یک شب قدر که یک شب تکوینی، واقعی و محسوس است را درک می کرد گویا هزار ماه را درک کرده است.

 

وی افزود: از امام علیه السلام سوال کردند که آیا شما شب قدر را می شناسید، امام فرمودند: «چگونه ما شب قدر را نشناسیم در حالی که ملائکه در اطراف ما می گردند.» از این نقل استفاده می شود که شب قدر قائم بر حجت عصر علیه السلام است و از جهت مکانی به مکانی قائم است که حجت عصر علیه السلام در آن قرار دارند یعنی قائم به مکه و مدینه یا شهر خاصی نیست بلکه قائم به آن جایی است که آن حضرت حضور دارند،

 

وی اضافه کرد: حضرات معصومین علیهم السلام بیان فرموده اند که اگر خواستید بر حجت حی استدلال کنید که در هر زمانی حتما باید امام حیّی باشد به سوره مبارکه قدر و سوره مبارکه حم که می فرماید: «إنا انزلناه فی لیلة المبارکة» استدلال کنید که میان مفسران دنیای اسلام اجماع است که شب قدر بعد از پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم تکرار می شود و از بین نمی رود بعد امام فرمودند سوال کنید که بر چه کسی «تنزّل الملائکه و الروح» صورت می گیرد بعضی از مفسرینی که قائل به امامت نبودند در توجیه این سوال متاسفانه جواب روشنی ندادند.

 

استاد خان بلوکی اظهار داشت: شب قدر اول گردش آسیای آفرینش در سال است که امیرالمومنین علیه السلام در ارشاد مفید فرمودند: «رمضان اول السنة» هر چند دعا در هر وقتی مقبول و حسن است اما شایسته است در شب قدری که در ماه رمضان یعنی اولین ماه تقدیرات بشر در هر سال بیشتر دعا کنیم.

 

وی در انتهای سخنانش بیان داشت: همان طور که در اول فروردین یعنی اول سال طبیعی دعا می کنیم «یا مقلب القلوب و الاحوال یا مدبر اللیل و النهار» که این مطلب در یک نقلی آمده است باید به این نکته توجه داشته باشیم که اساس کار از شب قدر شروع می شود و شب قدر شبی است که تقدیر یک ساله در آن نوشته می شود بنابراین باید سعی کنیم که تمرکز دعاهایمان در این شب برای تغییر حال و احوال و قلوب باشد که به حق و حقیقت و خداجویی متمایل شویم و نسبت به حجت عصر علیه السلام احساس نیاز کنیم که منجر به دعای واقعی برای فرج شود. امیدواریم که خداوند متعال به همه مومنین توفیق دهد و برای هم دعا کنند که موفق به اعمال عبادی شب قدر شوند./20/21/260

 

پ, 03/25/1396 - 18:24

دیدگاه جدیدی بگذارید