استاد هدایتی مطرح کرد؛

ذکر پاره ای از ویژگی های زیارتنامه حضرت فاطمه معصومه

در این زیارت خواسته شده است که ما را از ضابطه نجات دهند و با معصومین علیهم السلام سنخیت دهند «عرف الله بیننا و بینکم فی الجنة» مرحوم امام رضوان الله تعالی علیه می فرمودند که اگر صد مجتهد عادل و عالم هم در این عالم جمع شوند نمی توانند کتاب جواهر را این گونه بنویسند و انسان معمولی نمی تواند چنین کاری کند بلکه باید از ضابطه بیرون باشد.

 

استاد علی هدایتی در گفتگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی نشست دوره ای اساتید گفت: به مناسبت ایام جانگداز وفات حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها چند نکته ای از زیارتنامه حضرت معصومه سلام الله علیها بیان می کنم. نکات مهم و گرانقدری در این زیارت وجود دارد اما وجود ایشان آن قدر بزرگ و والا است که خواندن این زیارت در محضر ایشان جا دارد و خداوند به برکت این بی بی همه این فضایل موجود در زیارتنامه را به انسان عنایت می کند.

 

وی افزود: بی بی دو عالم حضرت معصومه سلام الله علیها در این باره موقعیت دارند نه موضوعیت یعنی در جایگاهی قرار گرفته اند که نه نمی گویند زیارت با سلام بر انبیا الهی شروع می شود ولی نسبت به ائمه هدی علیهم السلام و پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم یعنی چهارده معصوم علیه السلام با «السلام علیک» شروع می شود و نسبت به وجود مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها هم همین عبارت را بیان می کنیم.

 

این استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: نکته ای که از این زیارتنامه شریف قابل استفاده است این است که اولا همه امامزاده های جلیل القدر این گونه نیستند که زیارتنامه ماثوره داشته باشند که از طرف خداوند متعال و از طرف معصومین علیهم السلام برای آنها زیارتنامه ای صادر شده باشد بلکه تنها دو امامزاده هستند که زیارتنامه ماثور دارند، یکی از آنها باب الحوائج حضرت قمر بنی هاشم علیه السلام و دیگری هم حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها می باشند.

 

وی اضافه کرد: در هر مرحله ای از حیات این عالم ضابطه و چارچوب اصل است و به قدری قاعده و ضابطه اصل است که رابطه مزمت شده است اما رشد بعضی افراد در بعضی از مواقع مافوق ضابطه است یعنی با رابطه شکل گرفته است به عبارت دیگر در این عالم رابطه ای وجود دارد که خیلی بهتر از ضابطه است مثلا ضابطه بیان می کند که استاد ببین و درس و کلاس برو تا چیزی را بفهمی اما در رابطه با نبی امی صلی الله علیه و آله و سلم مشاهده می کنیم که رابطه آبروی ضابطه را برده است، ضابطه می گوید اگر مریض شدی به طبیب مراجعه کن و دارو مصرف کن اما گاهی طبیب و دارو موثر نیست و بیان می کنند که به سراغ رابطه برو.

 

استاد هدایتی اظهار داشت: روبروی صحن مطهر حضرت بی بی دو عالم فاطمه معصومه سلام الله علیها ابیاتی مشاهده می شد که تا مدتی پیش هم بر روی کاشی های آن وجود داشت و حکیم خوش ذوقی این دو بیت شعر را نوشته بود: «رواق حکمت این جا کاخ سبط مصطفی آن جا    بشارت دردمندان دوا این جا شفا آن جا   در این جا طب یونانی و تشریح اروپایی    فرامین الهیات و آیات خدا آن جا».

وی خاطرنشان کرد: پس گاهی اوقات رابطه ها کارایی خودشان را از دست می دهند و نوبت می رسد به ضابطه بی توجهی به رابطه اصل ضابطه را هم کم بها می کند از ضابطه نمی شود به رابطه رسید مگر آشنایی پیدا شود که آدرسی دهد در میان همه ادیان آن آشنایی دهنده خدا است و آن محتاج مردم هستند و رابط رشد دهنده نه خدا است و نه مردم بلکه معصومین علیهم السلام هستند.

 

این استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: در این زیارت خواسته شده است که ما را از ضابطه نجات دهند و با معصومین علیهم السلام سنخیت دهند «عرف الله بیننا و بینکم فی الجنة» مرحوم امام رضوان الله تعالی علیه می فرمودند که اگر صد مجتهد عادل و عالم هم در این عالم جمع شوند نمی توانند کتاب جواهر را این گونه بنویسند و انسان معمولی نمی تواند چنین کاری کند بلکه باید از ضابطه بیرون باشد.

 

وی افزود: این که خدای متعال چگونه انسان را با معصوم آشنا می کند صحبت جدایی دارد مطلب دیگری که از این زیارت شریف استفاده می شود این است که از خدا می خواهیم حشر با معصوم داشته باشیم گاهی رابطه است ولی حشر نیست یک وقت این آشنایی و ارتباط به حشر تبدیل می شود یک خانواده می شوند و یک زندگی و حشر محرمانه و دوستانه ایجاد می شود یعنی انسان به گونه ای با آنها قاطی می شود که انگار از خود آنها است و دیگر به سلمان سلمان فارسی نمی گویند بلکه به ایشان سلمان محمدی می گویند.

 

استاد هدایتی اظهار داشت: نکته دیگر این که در این زیارت شریف درخواست ورود به حوض کوثر را داریم که به شکل خاصی مطرح شده است مکرما، محترما، مهمان وار نه گداوار «و اوردنا حوض نبیکم و سقانا بکاس جدکم من ید علی بن ابیطالب» در عالمی که پنجاه هزار سال آخرتی به طول می انجامد که هر روزش به اندازه عمر دنیا است، مومن و کافر را در صحرای طولانی و توصیف ناکردنی قیامت نگاه می دارند در آن جا دو قسمت است تنها یک قسمت از این صحرا گلزار است که زیر بیرق با عظمت امیرالمومنین علیه السلام است.

 

وی تاکید کرد: در این صحرا حوضی است که بر سر آن به اندازه ستارگان آسمان جام است عده ای گدایانه و ملتمسانه ولی عده ای محترمانه از این حوض می نوشند در این زیارت خواسته شده است که ورود به حوض کوثر را مکرما به ما مرحمت فرمایند مثل کسی که سهمیه دارد انگار قسمتی از حوض کوثر برای او است و گویا شریک این حوض است و خواسته شده است که جامی که پیامبر صلی الله علیه و اله و سلم از حوض کوثر می نوشند را حضرت علی علیه السلام به دست گیرند و آب کوثر را مانند والدینی مهربان به دست شیعیانشان دهند.

 

این استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: نکته دیگری که از این زیارت شریف استفاده می شود این است که در این زیارت خواسته شده است که تمام معصومین علیهم السلام و وابستگان آنها با ظهور امام زمان علیه السلام به خوشحالی رسند چون امکان ندارد مومن به خوشحالی کامل رسد مگر با ظهور حضرت آن قدر این مساله با ارزش است که کانه خوبی ها و عبادات قبل از رجعت بعد از آن به حساب نمی آید به همین خاطر بزرگانی مثل جناب سلمان را باید به عالم برزخ برند و صیقل دهند تا خدمت گزاری در کنار آن حضرت را یاد گیرند و بعد بیایند و از اصحاب امام زمان علیه السلام قرار گیرند «أسال الله ان یرینا فیکم السرور و الفرج و أن یجمعنا و إیاکم فی زمرة جدکم إنه ولی قدیر».

 

وی اضافه کرد: در این زیارت بودن دائمی با معصوم علیه السلام نیز خواسته شده است «أن یجمعنا و إیاکم فی زمرة جدکم» و می خواهیم که خداوند متعال ما را همیشه با خاندان نبوت نگه دارد یک وقت انسان مقرب است اما یک وقت با خود معصوم است همچنین خواسته شده است که معرفت آنها از ما سلب نشود و برای همیشه بین ما و آنها دو چیز حائل باشد یکی محبت و دیگری هم ادب و خواسته شده است که انسان ارزان فروخته نشود و تمام دوستی و دشمنی که درونش وجود دارد و ظاهر می شود فقط برای آنها باشد نه این که در جای دیگری مصرف شود.

 

استاد هدایتی اظهار داشت: خوشا بحال کسی که سربازی خود را در بهترین جا مصرف می کند در روایت دارد که اگر انسان یک درهم را در راه معصوم مصرف کند ثوابش هزار برابر درهمی است که در جای دیگری مصرف می شود اگر این درهم را به خوبان درجه یک هم دهیم، جایگزین مصرف در راه اهل بیت علیهم السلام نمی شود از خداوند می خواهیم هر چه خداوند متعال به پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم داده است را به ما هم عنایت کند «علی یقین ما أتی به محمد صلی الله علیه و آله» انسان با یقین همان کسی است که می داند چه می کند و در صراط مستقیم تردیدی به دل خود راه نمی دهد که در این قسمت از زیارت می خواهیم که به آن یقین راضی باشیم.

 

وی تاکید کرد: تمام سلول های سیدالشهداء علیه السلام یقین به مظلوم بودنشان داشتند اما در عین حال راضی بودند همچنین خواسته شده است که شفاعت فاطمه زهرا سلام الله علیها بخصوصه شامل حال ما قرار گیرد. از آن جا که کل شفاعت برای پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم است «عسی أن یبعثک ربک مقاما محمودا» هر وصی پیامبر و هر مومنی به اندازه ای که از پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم اجازه دارد حق شفاعت دارد اگر انسان مومنی هم شافع کسی باشد خوب است اما فراوان آمده است که ای معصومان خود شما من را شفاعت کنید.

 

وی اضافه کرد: عجیب این است که از امام رضا علیه السلام این سخن آمده است که «یا فاطمة اشفعی لی فی الجنة فان لک عندالله شانا من الشان» این عبارت نظیر «عارفا بحقها» نکته بزرگی دارد یعنی اگر حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها کسی را شفاعت کنند از شفاعت شدن ضرر نمی کنند چون بهترین شفاعت ها شفاعت بی بی دو عالم حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها است.

 

این استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: در این زیارت خواسته شده است که عمر زندگی انسان ختم به شهادت شود یعنی این که انسان خسارتی را در زندگی خودش نبیند که چنین چیزی از انسان و خصوصا غیر معصومین محال است که وقتی به قیامت می رسند احساس خسران نکنند چون بالاخره در جایی کم گذاشته و خطا کرده است و درجه یک های عالم هم در بعضی از جاها ضرر کرده اند در این دعا و زیارت به حق بی بی دو عالم از خداوند متعال می خواهیم که زندگی ما را ختم به شهادت کنند یعنی با بودن ایشان هیچ ضرری متوجه زندگی ما  نشود. ان شاء الله به برکت این ایام عزیز شفاعت بی بی دو عالم حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها بیش از پیش شامل حال ما شود و از دعای خیر آن بزرگوار و همجواری با آن بزرگوار بهترین استفاده ها و لذت ها را بریم.

 

وی در انتهای سخنانش اظهار داشت: آیت الله العظمی نجفی مرعشی نکته ای را بیان کردند که پدر ایشان و یا شاید اجداد ایشان مصر بودند که ببینند قبر مادرشان حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها در کجا دفن است و خیلی به دنبال این مطلب بودند که در حالت خواب یا مکاشفه معصوم علیه السلام به ایشان فرموده بودند: «ماذون نیست که قبر مادر در این دنیا مشخص شود ولی پاره تن ما در قم دفن شده است» ان شاءالله که شفاعت آن حضرت بیش از پیش نصیب و روزی همه ما شود و عمر ما در همجواری و انس با الطاف بی بی دو عالم طی شود./20/20/260

 

ج, 10/08/1396 - 17:01

دیدگاه جدیدی بگذارید