استاد موسوی مطرح کرد؛

ویژگی های زنان برتر عالم

نام آن حضرت به برکت نام مادر گیتی ام الائمه سلام الله علیها به همین نام مبارک زینت گرفت امام هفتم صاحب چندین دختر بودند که نام بعضی از آنها فاطمه بود ولی در بین آنها فاطمه کبری اولین دختر این خانواده بود که بعدها از طرف امام رضا علیه السلام به معصومه مکنی شدند.

 

استاد سید مهدی موسوی در گفتگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی نشست دوره ای اساتید گفت: در طلیعه سخن ابتدائا شهادت مظلومانه کریمه اهل بیت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها را به جمیع شیعیان و محبان و دوستداران حضرت تسلیت و تعزیت عرض می کنم، امیدوارم خداوند تبارک و تعالی به ما توفیق دهد که پیرو حقیقی مکتب علوی و شیعه واقعی این مکتب باشیم. حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها ودیعه ای الهی هستند که امام صادق علیه السلام ده ها سال قبل از تولد ایشان به آمدن آن حضرت نوید دادند.

 

وی افزود: در روایتی امام صادق علیه السلام حتی قبل از تولد فرزندشان امام کاظم علیه السلام پس از برشمردن مکان حرم های خداوند تبارک و تعالی و پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم و امیرالمومنین علیه السلام بشارت به حضور و شهادت و دفن حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها در حرم قم دادند.

 

این استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: تفصیل روایت این است که مرحوم حاجی نوری در مستدرک الوسایل جلد ۱۰ صفحه ۲۰۶ این روایت را نقل می کند: «ألا إن لله حرما و هو مکة ألا و أن لامیرالمومنین حرما و هو الکوفة ألا و إن حرمی و حرم ولدی من بعدی قم ألا أن قم کوفتنا الصغیرة ألا أن للجنة ثمانیة ابواب ثلاث منها الی قم تقبض فیها امرأة هی من ولدی و اسمها فاطمة بنت موسی تدخل بشفاعتها شیعتنا الجنة باجمعهم» یعنی بدانید برای خداوند حرمی است و آن مکه است و برای پیامبر خدا نیز حرمی است و آن مدینه است و برای امیرالمومنین حرمی است و آن کوفه است بدانید که حرم من و فرزندان بعد از من قم است آگاه باشید که قم کوفه کوچک ما است بدانید برای بهشت هشت در است که سه تای آن به سوی قم است در قم بانویی از فرزندان من جان می دهد که اسمش فاطمه دختر موسی علیه السلام است به شفاعت وی همه پیروانم وارد بهشت می شوند.

 

وی اضافه کرد: امام صادق علیه السلام در این روایت حتی به مکان هجرت و محل شهادت و دفن ایشان نیز اشاره می نمایند و در ادامه می فرمایند که ایشان در سرزمین قم به خاک سپرده می شوند حضرت در روز دوشنبه در تاریخ اول ماه ذی القعده سال ۱۷۳ هجری قمری در بیت امامت و در مهد ایمان و معرفت و علم در مدینة النبی پا به عرصه گیتی گذاشتند.

 

استاد موسوی اظهار داشت: نام آن حضرت به برکت نام مادر گیتی ام الائمه سلام الله علیها به همین نام مبارک زینت گرفت امام هفتم صاحب چندین دختر بودند که نام بعضی از آنها فاطمه بود ولی در بین آنها فاطمه کبری اولین دختر این خانواده بود که بعدها از طرف امام رضا علیه السلام به معصومه مکنی شدند. بر اساس تاریخ امام رضا علیه السلام و حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیهما از یک مادر بودند پدر بزرگوار آنها امام موسی کاظم علیه السلام و مادر گرامی این دو بزرگوار نجمه خاتون بود که به ایشان ام ولدی، تکتم، ام البنین و طاهره هم می گفتند.

 

وی افزود: از جمله القابی که برای حضرت معصومه سلام الله علیها در تاریخ آمده است، طاهره، حمیده، رشیده، تقیه، نقیه، رضیه، اخت الرضا و معصومه می باشد علاوه بر این القاب، لقب های محدثه، عابده، فاطمه، کبری، مرضیه، صدیقه و لقب های دیگری در یکی از زیارتنامه های منسوب به ایشان آمده است لقب های معصومه و کریمه اهل بیت نیز پس از شهادت ایشان به آن حضرت داده شد یکی از این لقب ها همین معصومه است که حضرت به این لقب مشهورند که خطاب به ایشان «یا فاطمة المعصومة» می گوییم.

 

این استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: عصمت دارای ابعاد مختلف و مراتب متفاوتی است برترین و بالاترین مراتب آن را چهارده معصوم دارند و مراتب پایین تر از آن را دیگران و از جمله فرشتگان دارا هستند بعضی از افراد نیز به مرتبه عصمت در مراتب عبودیت خدا رسیده اند که از جمله آنها جناب سلمان فارسی حضرت ابوالفضل العباس علیه السلام و حضرت زینب سلام الله علیها و حضرت معصومه سلام الله علیها می باشند، مقام عصمت مقام والایی است که حضرت معصومه سلام الله علیها به این لقب معروف و مشهور شده اند اول این که ما بر اساس روایات معتقد هستیم که معصوم را جز معصوم غسل و کفن و دفن نمی نماید از قراینی که بیانگر مقام عصمت ایشان می باشد حضور دو سوار نقابدار از عالم غیب هنگام دفن آن حضرت و به عهده گرفتن این امر است که این مطلب را مرحوم شیخ عباس قمی در کتاب سفینة البحار از مرحوم مجلسی نقل می کند.

 

وی افزود: دوم تصریح امام معصوم سلام الله علیه است امام رضا علیه السلام در روایتی در رابطه با مقام والای آن حضرت فرمودند: «من زار معصومه بقم کمن زارنی» هر کس فاطمه معصومه را در قم زیارت کند مانند کسی است که مرا زیارت کرده است، امام رضا علیه السلام در این روایت خواهرشان را با لقب معصومه نام برده اند و کلام معصوم هم برای ما حجیت دارد، حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها نهال خاندان عصمت و طهارت است و در دامان امامت پرورش یافته و در پرتو آیه تطهیر رشد نموده اند و به مقام قرب الهی رسیده اند و به صفت معصومه در بین عوام و خواص شهره گشته اند در میان دختران امام هفتم حضرت موسی بن جعفر علیه السلام تنها حضرت فاطمه کبری سلام الله علیها به لقب معصومه شهرت یافته اند.

 

استاد موسوی اظهار داشت: از جمله کنیه های حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها که در زیارتنامه ایشان آمده است عبارت است از «بنت رسول الله»، «بنت فاطمة و خدیجة»، «بنت امیرالمومنین»، «بنت الحسن و الحسین»، «بنت ولی الله»، «بنت موسی بن جعفر»، «اخت ولی الله» و «عمة ولی الله» است. امام رضا علیه السلام در زیارتنامه ایشان به شرافت نسبی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها و نسبت ایشان با چهارده معصوم اشاره فرموده اند این موارد عبارتند از: نواده رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم و امامان معصوم علیهم السلام تا امام صادق علیه السلام دوم نواده حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها سوم دختر امام موسی کاظم علیه السلام چهارم خواهر امام رضا علیه السلام پنجم عمه امام جواد و امام هادی امام حسن عسکری و امام زمان علیهم السلام.

 

وی افزود: مدت عمر شریف حضرت معصومه سلام الله علیها بیست و هشت سال به طول انجامید که این مدت را به سه دوره تقسیم می کنند که ده سال از این مدت همراه با پدر بزرگوارشان در مدینه سپری شد هفده سال دوم هم همراه با برادر بزرگوارشان بودند و دوره سوم یک سالی بود که در هجر برادر و به تنهایی گذشت و سرانجام در دهم ربیع الثانی سال ۲۰۱ هجری قمری حضرت بر اساس مسمومیت به دست زن یهودی در ساوه با توطئه آمران عباسی به شهادت رسیدند و در باغ بلبلان که مکان فعلی حرم می باشد دفن شدند.

 

این استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: یکی از اعتقادات شیعه مساله شفاعت است که در دهها آیه از قرآن کریم و صدها روایت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم و اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام به آن اشاره شده است مقام شفاعت موهبتی الهی است که خداوند متعال به آنها که روحشان به جلوه قدسی مزین است عنایت می کند، بر اساس روایات عالی ترین مرتبه در این باب مقام محمود است که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم در آن مقام طلوع می کنند و آبشار نور شفاعت را از آن مطلع بر امت جاری می کنند.

 

وی افزود: شفاعت صاحبان شفاعت در طول هم است، رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم اولین و آخرین را شفاعت می کنند، ائمه علیهم السلام شیعیان خود را با خود تحت شفاعت رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم قرار می دهند تا با شفاعت ایشان داخل بهشت شوند، امامزادگان نیز زایران و دوستداران خود را به نزد امام زمان خود می برند تا شفاعت شوند بنابراین در این سلسله مراتب همه تحت شفاعت رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم، امیرالمومنین علیه السلام و فاطمه زهرا سلام الله علیها و ائمه علیهم السلام قرار می گیرند.

 

استاد موسوی اظهار داشت: در بین بانوان دو تن از خاندان رسالت از شفاعت گسترده ای برخوردار هستند، یکی حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها و دیگری حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها است، دایره شفاعت برای افراد به تناسب عظمت روحی و گستردگی مسئولیت آنها است نتیجه این که شفاعت حضرت معصومه سلام الله علیها برای همه شیعیان و در مراتب بهشت حتمی است و این امر از عظمت روحی و میزان تقرب و آبرو و شان حضرت معصومه سلام الله علیها در نزد خدا و رسول خدا حکایت می کند.

 

وی خاطرنشان کرد: شفاعت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها به سبب اتصال به بیت ولایت به قدری گسترده است که امام رضا علیه السلام آن را در ردیف شفاعت و کرامت معصومین علیه السلام ذکر می فرماید در آن فرازی از زیارت که می فرمایند: «السلام علیک عرف الله بیننا و بینکم فی الجنة و حشرنا فی زمرتکم و اوردنا حوض نبیکم و سقانا بکاس جدکم من ید علی بن ابیطالب» در شفاعت آن حضرت همین بس که دو امام معصوم به این امر اشاره فرمودند یکی امام صادق علیه السلام که در ذیل روایتی درباره آن حضرت فرمودند: «فاطمة بنت موسی تدخل بشفاعتها شیعتنا الجنة بأجمعهم» یعنی با شفاعت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها دختر امام موسی کاظم علیه السلام همه شیعیان ما وارد بهشت می شوند.

امام رضا علیه السلام که متن زیارتنامه حضرت معصومه را انشاء نمودند در قسمتی از زیارتنامه ایشان به مساله شفاعت ایشان اشاره نمودند و فرمودند یا فاطمة اشفعی لی فی الجنة.

 

این استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: شفاعت شافعان حقیقی که در اخبار و روایات به آن اشاره شده است شامل کسانی است که در زمره رهروان طریق اهل بیت علیهم السلام باشند و حب اهل بیت علیهم السلام در بسیاری از مواقف قبر و قیامت نجات بخش انسان است، در روایتی از رسول مکرم اسلام صلی الله علیه و آله و سلم نقل شده است: «حبي و حب أهل بيتي نافع‏ في‏ سبعة مواطن‏ أهوالهن عظيمة عند الوفاة و في القبر و عند النشور و عند الكتاب و عند الحساب و عند الميزان و عند الصراط» یعنی محبت اهل بیت من در هفت محل که هراس آنها بزرگ است نفع می رساند موقع مرگ، در قبر موقع محشر و نشر و موقع دادن کتاب و نامه عمل و زمان وزن کردن اعمال و موقع عبور از پل صراط.

 

وی افزود: کسی که مقبره اش قبله حوایج مردم و برآورنده حوایج معنوی مردم است، آستان مقدسی که به نام حضرت فاطمه معصومه در قم به عنوان دومین پایگاه معنوی شیعه در کشور ایران پس از استان قدس رضوی پایه گذاری شده است بهترین جایگاه حضور دل های مشتاق از سراسر کشور و بلکه از کشورهای مختلف اسلامی و غیره می باشد.

 

استاد موسوی اظهار داشت: نکته ای که در این جا قابل توجه است این است که در بین مردان بسیاری از آنها کامل شدند اما عده کمی از زنان هم به کمال رسیدند از جمله زن هایی که به کمال و به نهایت ایمان رسیدند حضرت آسیه سلام الله علیها می باشند آسیه زن فرعون که خداوند تبارک و تعالی در چند جای قرآن مجید او را به نیکی یاد کرده است همان زنی است که مانع شد فرعون در زمانی که گهواره آن حضرت را از رود نیل گرفت ایشان را به قتل برساند، قرآن نقل می کند: «و قالت امرأة فرعون قرة عین لی و لک لا تقتلوه» زن فرعون گفت این کودک را نکش که نور دیده من و تو است.

 

وی تاکید کرد: امام صادق علیه السلام در باره آسیه فرمودند: «از اول خلقت تا زمان فرعون زنی مثل او یافت نگردید و به قدر یک چشم به هم زدن هم کافر نشد همین مخدره بود که تا سی سال به موسی خدمت کرد و پس از دعوت حضرت موسی نسبت به توحید و یکتاپرستی اولین کسی که به او ایمان آورد همین بانوی مخدره بوده است و سرانجام فرعون وی را به چهار میخ کشید و زنده زنده پوستش را از تنش کند اما خداوند در عوض این کار پاداش خوبی به ایشان عطا فرمود.» در روایت است: «آسیه در روز قیامت از جمله زوجات رسول الله قرار خواهد گرفت.»

 

این استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: دومین زن از میان زنانی که به کمال رسیدند حضرت مریم بنت عمران و ام عیسی علیه السلام بود که در بیش از بیست جای قرآن خداوند تبارک و تعالی او را به جلالت قدر یاد نموده است، مریم در لغت به معنای عابده است، حضرت زکریا در هیکل مقدس غرفه ای را برای حضرت مریم فراهم کرده بود که همواره آن حضرت در حال عبادت بود، مریم زن پاکدامنی بود به طوری که عادت زنانه نمی شد به همین جهت او را «بتول» می نامیدند یعنی زنی که منقطع از هر خون ناپاکی بود، وقتی که سیزده سال از عمر ایشان گذشت روح القدس در ایشان دمید و به امر خداوند حمل پیدا کرد اما به قدری به واسطه این بچه دچار زخم زبان و شماتت گردید که آرزوی مرگ می کرد.

 

وی افزود: در قرآن از قول حضرت مریم نقل می کند: «قالت یا لیتنی مت قبل هذا و کنت نسیا منسیا» یعنی ای کاش من پیش از این مرده بودم و از صفحه عالم به کلی نامم فراموش شده بود، حضرت عیسی علیه السلام پس از دفن مادر، روح مادرش را دید و گفت آیا تمنایی در قلب تو است؟ حضرت مریم گفت: ای کاش در دنیا بودم و شب سردی در درگاه خداوند عبادت می کردم و روز بلندی در تابستان گرم را به روزه می گذراندم

 

استاد موسوی اظهار داشت: سومین زن از کسانی که افضل از دو زن قبل می باشد، حضرت خدیجه کبری سلام الله علیها زوجه رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم هستند که در شرافت این زن همین بس که اول زنی هستند که به پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم ایمان آوردند و در راه دین ایشان تمامی داراییشان را خرج کردند در جلالت آن حضرت همین بس که ثروت ایشان را برابر با شمشیر علی بن ابیطالب علیه السلام در خدمت به اسلام و اعتلای کلمه توحید برشمردند.

 

وی تاکید کرد: چهارمین زن به کمال رسیده حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها است شان آن حضرت بالاتر از آن است که بتوان فکر کرد تا چه رسد به این که بیان نمود اما به قول شاعر: «آب دریا را اگر نتوان کشید    هم به قدر تشنگی باید چشید» شاهد بزرگی حضرت زهرا سلام الله علیها سخن امام صادق علیه السلام امام صادق علیه السلام فرمودند: «من ادرک لیلة القدر فقد ادرک الفاطمة» اگر کسی لیلة القدر را درک کند می تواند حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها را درک کند و کسی جز معصومین سلام الله علیهم اجمعین چنین قدرتی ندارد.

 

این استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: دلیل دیگر بر بزرگی حضرت زهرا سلام الله علیها همان حدیث متفق علیه بین شیعه و سنی است که در وقت رحلت پیامبر فاطمه زهرا سلام الله علیها از همه بیشتر گریان بودند رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم ایشان را به نزد خودشان طلبیدند و نجوایی با ایشان کردند و آن حضرت شاد گردیدند پس از رحلت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم از ایشان راجع به این مطلب پرسیدند، حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها فرمودند: «پیامبر به من بشارت دادند که از همه اهل بیت زودتر به من ملحق می شوی.»

 

وی افزود: این نکته قابل توجه است که انسان به این کلام حضرت فکر کند و ببیند که ایشان جوان بودند و هجده سال بیشتر نداشتند با این حال چقدر مشتاق مرگ بودند این نیست مگر آن مقام شامخ روحانی که لازمه ولایت است که در قرآن مجید می فرماید: «ان زعمتم انکم اولیاء الله من دون الناس فتمنوا الموت ان کنتم صادقین» یعنی کسی که ادعای ولایت دارد اگر راست می گوید چون مرگ موجب لقای خداوند تبارک و تعالی است پس طلب مرگ کند این مطلب شاهدی بر مقام ولایت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها است. از امام صادق روایتی است که می فرماید: اگر حالت تو به گونه ای است که الان هم مرگت برسد راضی و خوشحال هستی حمد خدا را بر چنین توفیقی به جای آور.

 

استاد موسوی اظهار داشت: این بانوان کسانی بودند که به مقام کمال که همان نهایت ایمان است رسیدند اما اگر بخواهیم نام های زن های نمونه دیگری که به مرحله کمال رسیدند بیان کنیم دو زن دیگر قابل ذکر هستند اول حضرت زینب سلام الله علیها دختر حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها و امیرالمومنین علیه السلام هستند که حضرت زینب همچون حضرت خدیجه حامی و مدافع ولایت بودند همچنان که در مورد حضرت خدیجه سلام الله علیها بسیاری از مورخین عامه بیان کردند «و کانت سیدتنا الخدیجه اجمل نساء القریش و اعقلها و کانت تسمی بملیکة العرب و لعرفت بسیدة البطحاء» حضرت زینب سلام الله علیها هم از حیث صورت و هم از جهت سیرت به جده خود شباهت داشته اند.

 

وی افزود: حضرت خدیجه سلام الله علیها انیس و مونس پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم بوده اند و این مظلومه هم یار و غمخوار امام حسین علیه السلام بوده اند حضرت خدیجه سلام الله علیها مایه تسلیت حضرت نبی صلی الله علیه و آله و سلم بودند و این مخدره هم مایه تسکین دردهای حسینی بوده اند، حضرت خدیجه سلام الله علیها برای استحکام دین مبین اسلام از تمام اموال خود گذشتند و این مخدره هم برای بقای دین از تمام اموال خود و حتی از مقنعه و گوشواره و اولاد خود صرف نظر نمودند.

 

وی اضافه کرد: حضرت زینب سلام الله علیها ملقب به «نائبة الزهرا» نیز می باشند چون ایشان از طرف مادرشان نیابت داشتند که از هر حیث برای مقام ولایت ایستادگی کنند و ایشان با تحمل آن همه مصیبات و زحمات که به واسطه آن صبر و شکیبایی بی مثال ایشان بود دین را نگهداری نمودند و در حفظ و نگهداری خانواده محمدی و در احتجاج نمودن با خصم در کوفه و شام برای اثبات حقیقت تلاش کردند.

 

این استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: امام سجاد علیه السلام بعد از خطبه معروف ایشان در کوفه درباره حضرت زینب سلام الله علیها فرمودند: «یا عمتی انت بحمدالله عالمة غیر معلمة و فهمة غیر مفهمة» یعنی ای عمه تو بحمدالله دانشمندی هستی که هیچ استادی ندیده ای و انسان فهمیده ای هستی که کسی چیزی به تو تفهیم نکرده است.

 

 

وی خاطرنشان کرد: از جمله زنان نمونه و به کمال رسیده دختر بزرگوار امام هفتم و خواهر امام رضا علیه السلام حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها هستند که شهرت و عظمت و کرامت قدر ایشان از نظر ائمه معصومین علیهم السلام و نیز در نزد علما و محدثان و مورخان و جهان اسلام آن قدر والا است که نور آن در همه آفاق تابیدن دارد و شعاع آن همه جا را فرا گرفته است، به یک نکته در عظمت ایشان اشاره می کنم که آن حضرت مدافع و پشتیبان امامت و ولایت بود و به همین دلیل هجرت را برگزیدند و در دفاع از ولایت امر امام هشتم علیه السلام از مدینه راهی مرو شدند و در همین مسیر جان مقدس خویش را فدای ولایت و تقدیم امام مفترض الطاعة خویش کردند و همراه با کاروان ولایی که متشکل از برادران و برادر زادگان و اقربای خویش بود در مقابله خونین و نابرابر عاملان حکومت غاصب عباسی تا سر حد جان مقاومت نمودند و در این راه به وصال معبود خویش رسیدند و پیکر نحیف از عبادت و بیمار از زهر دشمنان ایشان در دیار قم به یادگار به ودیعه گذاشته شد.

 

استاد موسوی اظهار داشت: هنگامی که امام رضا علیه السلام از مدینه به مرو تبعید شدند با خانواده و برادران و خواهران و فامیل و شیعیان و دوستدارانشان در مدینه وداع نمودند امام با خواهر بزرگوارشان حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها وداع ویژه ای داشتند ما در این قسمت این وداع برادر و خواهر را به زبان حال بیان می کنیم این برادر و خواهر ابتدا به کنار مرقد بزرگوار جدشان حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم رفتند سپس در کنار مزار جده مطهرشان حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها و مزار اجداد پاکشان در بقیع حاضر شدند و با هم عهد بستند و وداع جانسوزی نمودند.

 

وی افزود: وداع جانکاه این دو برادر و خواهر وداع جانسوز برادر و خواهری که از خیمه گاه بیرون آمدند را تداعی می کند آن لحظه ای که خواهر با برادر وداع کرد این جا یک وداع بود و آن جا هم یک وداع اما وداعی که حضرت زینب سلام الله علیها با حسین بن علی علیه السلام کردند تفاوت بسیار زیادی داشت با وداعی که امام رضا علیه السلام با خواهر ماجده خودشان حضرت معصومه سلام الله علیها داشتند.

 

این استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: وقتی ابا عبدالله الحسین علیه السلام با خواهرشان وداع کردند سوار بر اسب شدند و خواستند راهی میدان شوند اما دیدند که اسب حرکت نمی کند در این زمان متوجه می شوند که دختر سه ساله شان مقابل اسب ایستاده است و به پدر خویش خطاب می کند که از اسب پیاده شو و مرا در آغوش بگیر، گویا به این سه ساله الهام شده بود که این آخرین در آغوش گرفتن پدر است آن حضرت این سه ساله را در آغوش گرفتند و نوازش کردند و سوار بر اسب شدند و به سوی میدان رهسپار گشتند اما در عصر عاشورا همین دختری که تحت نوازش پدر بود زیر تازیانه و لگد قرار گرفت.

 

وی در انتهای سخنانش اظهار داشت: به همین مناسبت شعری را بیان می کنم: «تو آمدی و همه آمدند دیدن تو    بهار شد همه جا با تب رسیدن تو    شبیه خیمه و گودال کربلا که نبود    کریمه پشت امام رضا دویدن تو    اگر چه از نفس افتادی و شدی پرپر    ولی نبود چو زینب نفس بریدن تو   تو آمدی و در این شهر دلسپرده کسی   به تازیانه نیامد برای چیدن تو   تو را نبرد کسی در دهانه بازار    فقط فراق شده علت خمیدن تو    عنان ناقه تو دست محرمان بود و    نیامدند برای اسیر دیدن تو   ولی به سینه زینب زبانه بالا رفت    به هر کجا که رسید تازیانه بالا رفت    سه ساله دختر تو کی زیر دست و پا افتاد    به روی گونه این تک ستاره جا افتاد   هزار مرتبه جای همه کتک زدنش   هزار مرتبه از ناقه بی هوا افتاد    به تازیانه کتک خورد و پاشد از جایش    ولی دو مرتبه با ضربه های پا افتاد   زمین که خورد سه ساله کنار او عمه    به یاد صحنه گودال کربلا افتاد    کنار دیده در خون نشسته اش صد بار   سر عموی رشیدش ز نیزه ها افتاد    شبی که گم شد و آن زجر رفت دنبالش    به روی ناقه روان بود و بی صدا افتاد    ولی به عمه پر از بوی فاطمه برگشت    به سوی قافله زخمی تر از همه برگشت.» خداوند را به حق کریمه اهل بیت قسم می دهیم که توفیق شیعیان و محبین واقعی حضرت را به همه ما مرحمت بفرماید/۲۰/۴۲/۲۶۰

 

۱۳۹۶/۱۰/۸ - ۲۲:۵۶

دیدگاه جدیدی بگذارید