استاد مرتضوی شاهرودی:

نکاتی پیرامون خطبه قراء حضرت زینب

راوی می گوید وقتی حضرت زینب سلام الله علیها کلمه «صه» به معنای خاموش و ساکت شوید را بیان فرمودند نه تنها دیگر صدایی از طبل ارتش و سپاه کوفه بلند نشد بلکه صدای زنگوله های آویزان به گردن شترها نیز خاموش شد یعنی شتران هم گردنشان را تکان نمی دادند یعنی کسی در آن جا غیر از ایشان صاحب اختیار نبود و همه مستمع و شنونده بودند این حرکت نشانه ولایت تکوینی است که خاص معصوم علیه السلام است.

 

استاد سید مجتبی مرتضوی شاهرودی در گفتگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی نشست دوره ای اساتید گفت: خطبه ای که در کوفه از طرف حضرت زینب سلام الله علیها ایراد شد جزء حقایق مهم تاریخی است که از نظر سندی به استحکام خود واقعه عاشورا است یعنی هر کسی که به لحاظ تاریخی واقعه عاشورا را قبول دارد باید خطبه حضرت زینب سلام الله علیها را نیز قبول داشته باشد و نمی توانیم تشکیکی در صدور سندی این خطبه داشته باشیم و همانند خطبه غدیر که در حضور جمع بسیار زیادی ایراد شد و خود واقعه کربلا که در جمع غیر قابل انکاری اتفاق افتاد و کسی نمی تواند در تاریخ آن تشکیک کند خطبه حضرت زینب سلام الله علیها هم این چنین است.

 

وی افزود: خطبه حضرت زینب سلام الله علیها در فضایی ایراد شد که یک جمع نظامی جمعی از اسرا را از یک شهر به شهر دیگر منتقل می کردند و می توان تصور کرد که این جمع اسیر باید در چه وضعیتی باشند که قدرت سربلند کردن نداشته باشند اما حضرت زینب سلام الله علیها در زمانی که به کوفه می رسند، کوفه ای که در شمارش حجاج بن یوسف تعداد افرادش به یک میلیون نفر می رسید یعنی یک جمعیت یک میلیون نفری در این شهر ساکن بودند فلذا همه گونه مردم در این شهر ساکن بودند جمعی شیعیان کوفه بودند و جمعی کارگزار دولت بنی امیه بودند و جمعی هم بودند که معمولا در همه جا هستند و با هر موج و بادی این طرف و آن طرف می شدند.

 

این استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: وقتی ارتش بنی امیه اسیران را منتقل می کرد جمعی از مردم آمده بودند که به این اسرایی که به ادعای خودشان توسط ارتش بنی امیه به اسارت رفته بودند نگاه کنند در حالی که این خطبه ما را با صحنه دیگری مواجه می کند انگار نه تنها اینها اسیر نیستند بلکه آن نظامیانی که در ظاهر پیروز واقعه بودند آنها اسیر حضرت زینب سلام الله علیها هستند.

 

وی اضافه کرد: حضرت زینب سلام الله علیها در ابتدای خطبه می فرمایند: «بعد الحمدلله تعالی و الصلوة علی رسوله اما بعد یا اهل الکوفه یا اهل الختل و الغدر و الخذل» یعنی سه صفت از صفات بسیار مذموم را به اهل کوفه نسبت می دهند و می فرمایند شما اهل «ختل» هستید که به کسی گفته می شود که وقتی می خواهد ضربه زند کمین می گیرد «غدر» یعنی از پشت ضربه می زند و «خذل» یعنی این که در یاری و کمک کردن کوتاهی می کند یعنی در حقیقت افرادی که به یاری امام حسین علیه السلام نشتافته بودند مخاطب این خطبه هستند یعنی تمام طوایفی که در کوفه بودند غیر از کسانی که از کوفه مهاجرت کردند و به یاری آن حضرت شتافتند و به شهادت رسیدند کسانی که یاری نکردند را حضرت زینب سلام الله علیها اهل خذل و ختل و غدر نامیدند.

 

استاد مرتضوی شاهرودی اظهار داشت: حضرت زینب سلام الله علیها در ادامه خطبه فرمودند:«أتبكون أخي أجل و الله فابكوا فإنكم أحرى بالبكاء فابكوا كثيرا و اضحكوا قليلا» اشکی که می ریزید هیچ گاه قطع نشود و «ألا فلا رقأت العبرة و لا هدأت الزفرة» آهی که دارید بر شما آرام نگردد در قسمت بعدی خطبه بیان می فرمایند «إنما مثلكم كمثل التي‏ نقضت غزلها من بعد قوة أنكاثا تتخذون أيمانكم دخلا بينكم» یعنی شما زمانی به خدا و پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم و امیرالمومنین علیه السلام ایمان داشتید چون کوفه محل حکومت امیرالمومنین علیه السلام بوده است اما همان کسانی که به آن حضرت ایمان داشتند خذل کردند و از یاری امام حسین علیه السلام سرباز زدند.

 

وی خاطرنشان کرد: حضرت زینب سلام الله علیها به مردم یادآوری می کنند که کار شما چه تاثیری که در حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم داشته است یعنی در حضور حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم فرزندان ایشان را به این شکل قتل عام کردند و به اسیری بردند و با آن کیفیت خاص و با جنایتی بی نظیر به قتل رساندند.

 

این استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: حضرت زینب سلام الله علیها در قسمت دیگری از خطبه می فرمایند: «ما ذا صنعتم» اگر پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم اگر از شما بپرسند که با نسل آن حضرت چه کردید چه جوابی دارید که به حضرت پیامبر صلی الله علیه و اله و سلم دهید در حالی که شما آخرین امم دنیا هستید و پیامبر شما خاتم الانبیا است «ما ذا تقولون اذ قال النبى لكم‏   ما ذا صنعتم و أنتم‏ آخر الامم‏   بأهل بيتى و أولادى و تكرمتى‏   منهم اسارى و منهم ضرجوا بدم‏» در حالی جمعی از آنها را اسیر کردید و جمعی را هم در خون خود آغشته کردید« ما كان هذا جزائى او نصحت لكم    ان تخلفونى بسوء في ذوى رحمى‏» این جزای من نبود که یک عده از آنها را بکشید و عده دیگری را اسیر برید.

 

وی افزود: در مورد عصمت حضرت زینب سلام الله علیها نکاتی را می توان بیان کرد: لازمه عصمت ولایت تکوینی است و ولایت تکوینی فقط در اختیار ائمه علیهم السلام است که اگر بخواهند در تکوین تصرف کنند با یک اشاره می توانند این کار را انجام دهند و این قدرت از آن خود امام علیه السلام است چون اسم اعظم در دست آن حضرات است و هر خواسته ای از خداوند داشته باشند به اجابت می رسد همان طوری که منقول است که اگر حضرت ابی عبدالله علیه السلام اراده می کردند کل بنی امیه و کسانی که به جنگ آن حضرت در روز عاشورا آمده بودند با اشاره دست حضرت سیدالشهداء علیه السلام از بین می رفتند اما این کار را نکردند و در مقابل فرمودند: «ان کان دین محمد لم یستقم الا بقتلی فیاسیوف خذینی» و اراده خداوند بر این بود که اسلام با این حرکت پایدار بماند و امام حسین علیه السلام پیروز این جنگ باشند که دین ادامه یابد.

 

استاد مرتضوی شاهرودی اظهار داشت: در یکی از زیارات می خوانیم «فهو یوم التناد» یعنی با شهادت امام حسین علیه السلام دنیا پایان می یافت و روز عاشورا قیامت برپا می شد اما اراده حضرت سید الشهدا علیه السلام بر آن بود که شهید شوند و دین اسلام ادامه داشته باشد. ولایت تکوینی از مختصات امام معصوم است اما چنین خصوصیتی در حضرت زینب سلام الله علیها نیز وجود داشت چون در مقدمه خطبه بیان شده است آن جمع حاضر بخصوص نظامیان به جهت این که مردم صدای حضرت زینب سلام الله علیها را نشنوند با طبل ها سر و صدا می کردند و صدای زنگ شتران هم که خود به خود وجود داشت مانع دیگری بود.

 

وی افزود: راوی می گوید وقتی حضرت زینب سلام الله علیها کلمه «صه» به معنای خاموش و ساکت شوید را بیان فرمودند نه تنها دیگر صدایی از طبل ارتش و سپاه کوفه بلند نشد بلکه صدای زنگوله های آویزان به گردن شترها نیز خاموش شد یعنی شتران هم گردنشان را تکان نمی دادند یعنی کسی در آن جا غیر از ایشان صاحب اختیار نبود و همه مستمع و شنونده بودند این حرکت نشانه ولایت تکوینی است که خاص معصوم علیه السلام است. عصمت، علم و ولایت تکوینی جزء خواص منحصر به فرد امام معصوم است اما می بینیم چنین مقامی را حضرت زینب سلام الله علیها هم دارا بودند.

 

این استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: در پایان خطبه حضرت امام زین العابدین علیه السلام به حضرت زینب سلام الله علیها نگاهی کردند و بیان فرمودند « فقال علي بن الحسين يا عمة اسكتي ففي الباقي من الماضي اعتبار و أنت بحمد الله عالمة غير معلمة فهمة غير مفهمة إن البكاء و الحنين لا يردان من قد أباده الدهر فسكتت» عمه جان دیگر سخن نگویید در باقی از آن چه از گذشته است عبرت است «و انت بحمدالله عالمة غیر معلمة» این مقام جزء مقام های یک امام معصوم است مثل حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها که عالمه غیر معلمه بودند و «فهمة غیر مفهمة» و فهمیده ای هستید که درس را نیاموخته می دانید.

 

وی افزود: برای این دو استدلال می توان دو شاهد آورد که حضرت زینب کبری سلام الله علیها معصومه بوده اند، شاهد اول این که آن چه که جزء مختصات عبادات معصومین علیهم السلام بوده است در ایشان نیز وجود داشته است، در مورد حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم بعضی از عبادات واجب بوده است و اختصاص به خود ایشان داشته است مثل وجوب نماز شب و ازدواج با اکثر از چهار زن و نماز شب هم بر ائمه معصومین علیهم السلام واجب بوده است، حضرت زینب کبری هم در هیچ حالی نماز شب را ترک نکردند حتی در شب یازدهم محرم نماز شبشان را نشسته خواندند.

 

استاد مرتضوی شاهرودی در انتهای سخنانش اظهار داشت: شاهد دیگر بر عصمت حضرت زینب کبری سلام الله علیها این است که آن حضرت از پدر و مادری معصوم زاییده شدند، هر کسی که از پدر و مادر معصوم زاییده شده باشد حتما مقام عصمت را دارد یعنی حضرت محسن هم اگر به دنیا می آمدند مقام امامت داشتند مثل حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام و امام حسن و به قاعده منطقی که می گویند که «النتیجة تتبع اخس مقدمات» در حضرت زینب اخس مقدماتی وجود نداشته است بلکه مقدمات وجودی ایشان دو مقدمه ای بوده است که هر دو نور کامل بوده اند نتیجه این که به عنوان شاهد ذکر می کنیم که حضرت زینب سلام الله علیها با آن دلایلی که بیان شد مقام عصمت ذاتی داشتند مثل باقی ائمه علیهم السلام و خطبه ایشان هم همین مطلب را متجلی می کند./۲۰/۲۰/۲۶۰

 

۱۳۹۷/۱/۱۲ - ۱۵:۰۸

دیدگاه جدیدی بگذارید