تبیین پاره ای از خصوصیات حضرت زهرا در بیان استاد ساعی ور

نام دیگر ایشان زهرا است که یکی از ابعاد معنوی و روحی این بانو را توضیح می دهد «إذا قامت فی محرابها زهر نورها لأهل السماء كما تزهر نور الكواكب لأهل الأرض» یعنی زمانی که در محراب قرار می گرفتند و نور عبادت حضرت زهرا برای اهل آسمان تلالو می کرد و از نور عبادت ایشان ملائکه بهره مند می شدند. برخی برکتشان برای خودشان است و بعضی ها برای شهرشان و برخی برای کشورشان و برخی برای اهل زمین است و زینت زمین هستند اما حضرت زهرا سلام الله علیها زینت آسمان و زمین هستند وقتی ایشان عبادت می کنند از نور عبادت ایشان ملائکه بهره مند می شوند این مسائل برخی از ابعاد حضرت زهرا سلام الله علیها است ایشان راضیه هم هستند یعنی به امر و قضای الهی راضی هستند.

 

استاد محمد باقر ساعی ور در گفتگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی نشست دوره ای اساتید گفت: در رابطه با فضایل حضرت زهرا سلام الله علیها از ابعاد مختلفی می توان سخن گفت اما نمی توانیم حقیقت مطلب را راجع به ایشان بیان کنیم چنان که حضرت امام صادق علیه السلام می فرمایند: هر کسی حضرت زهرا را درک کند لیلة القدر را درک کرده است این مساله از عظمت های معنوی و الهی حضرت زهرا سلام الله علیها است که امام می فرمایند ایشان لیلة القدر هستند در تفسیر این حدیث علما معانی مختلفی را فرمودند که چرا حضرت زهرا سلام الله علیها شب قدر هستند، آیا از این جهت که ایشان ظرف زمان برای قرآن های ناطق هستند و شبیه قدر هستند یا این که از جهت عدم درک شب قدر که عظمت شب قدر کدام روز است و عظمتش شناخته نشده است «و ما ادراک ما لیلة القدر» به همین مناسبت هم داریم «ما ادراک ما فاطمة الزهرا» و احتمالات دیگری هم در این حدیث وجود دارد.

 

وی افزود: عظمت حضرت زهرا سلام الله علیها از درک انسان های معمولی خیلی بالاتر است به همین خاطر به قدر امکان باید شخصیت این بانو را شناساند و در آخر هم اعتراف به قصور شناخت حقیقی داشت ولکن کلیدهایی برای شناخت به قدر امکان این بانو وجود دارد که یکی از آن کلیدها احادیثی است که ائمه ما در رابطه با این بانوی نمونه اسلام فرمودند خود این احادیث برای شناخت ایشان راهگشا هستند که در بعضی از احادیث است که آن حضرت 9 اسم در نزد خداوند متعال دارند، امام صادق سلام الله علیه می فرمایند: «فاطمه زهرا صدیقه کبرا هستند و نزد خدا 9 اسم دارند» که اسم هایی بی مسما نیستند، یک اسم نزد مردم است یک اسم را خود انسان برای خود می گذارد اما این اسامی برای حضرت زهرا سلام الله علیها نزد خداوند مطرح است یعنی این اسم ها منطبق با حقیقت است این نام ها اسراری از عظمت ایشان را نشان می دهد که بدین ترتیب هستند: «فاطمه، صدیقه، مبارکه، طاهره، زکیه، راضیه، محدثه و زهرا و بتول».

 

این استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: محدثه به معنای شخصی است که با ملائکه صحبت می کند و ملائکه با او گفتگو می کنند که بعد از وفات حضرت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم جبرییل برای تسلی حضرت زهرا سلام الله علیها نازل می شود و جالب این جا است که این نزول هم تسلی است هم حامل سلام خدا به فاطمه زهرا سلام الله علیها است، این که کلام خدا چیست و حمل سلام خداوند از جبرییل به حضرت زهرا سلام الله علیها به چه معنا است جای خود را دارد اما رساندن سلام از جانب خداوند روح حضرت زهرا سلام الله علیها را در بحبوحه غم ها سلامتی می بخشد.

 

وی اضافه کرد: بعد از وفات ایشان هم آن قدر این نزول جبرییل تکرار شد که انگار بر انبیای اولوالعزم نازل می شد. نام دیگر ایشان فاطمه است که نکاتی برای این نام ذکر کردند که «فطمه الله بالعلم» به جهت کثرت علم خداوند از ایشان جهل را بریده اند و معنای دیگر فاطمه این است که فاطمه هستند به جهت این که خودشان و دوستداران ایشان از آتش بریده شده اند و یا این که شناخت ایشان نسبت به مردم منقطع و بریده شده است که عوام الناس به عظمت این بانو نمی رسند.

 

استاد ساعی ور اظهار داشت: نام دیگر ایشان زهرا است که یکی از ابعاد معنوی و روحی این بانو را توضیح می دهد «إذا قامت فی محرابها زهر نورها لأهل السماء كما تزهر نور الكواكب لأهل الأرض» یعنی زمانی که در محراب قرار می گرفتند و نور عبادت حضرت زهرا برای اهل آسمان تلالو می کرد و از نور عبادت ایشان ملائکه بهره مند می شدند. برکت برخی برکتشان برای خودشان است و بعضی ها برای شهرشان و برخی برای کشورشان و برخی برای اهل زمین است و زینت زمین هستند اما حضرت زهرا سلام الله علیها زینت آسمان و زمین هستند وقتی ایشان عبادت می کنند از نور عبادت ایشان ملائکه بهره مند می شوند این مسائل برخی از ابعاد حضرت زهرا سلام الله علیها است ایشان راضیه هم هستند یعنی به امر و قضای الهی راضی هستند.

 

وی خاطرنشان کرد: از امام حسن عسکری علیه السلام با حضرت زهرا سلام الله علیها روایاتی آمده است که ما حجت مردم بر زمین هستیم اما حضرت زهرا سلام الله علیها حجت خدا بر ما است امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف در مورد ایشان فرمودند که در دختر رسول خدا برای ما الگوی زیبایی است و امام کاظم علیه السلام حضرت زهرا سلام الله علیها را صدیقه و شهیده خطاب کردند پس یکی از ابعاد شناخت آن حضرت از راه احادیثی است که ائمه علیهم السلام فرموده اند.

 

این استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم هم با جملات و اعمالی عظمت حضرت زهرا سلام الله علیها را به ما نشان دادند یعنی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم هم در اقوال و هم در افعالشان این عظمت را به ما نشان دادند در زمان حیات رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم نزدیک ترین و محبوب ترین فرد از زنان نسبت به آن حضرت بودند، افعال و تعبیرات و سخنانی که حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم نسبت به این بانوی نمونه فرموده است نشان می دهد که علاقه فقط پدری و دختری نبوده است بلکه علاقه ای ما فوق این رابطه بوده است بلکه علاقه ای بر مبنای ولایتی در کار بوده است که از جمله «فداک ابوک» جان پدرت فدای تو باشد که یک معصوم یعنی نبی اکرم پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله و سلم در رابطه با این بانو این جمله را فرمودند این مساله بیشتر مشخص می شود.

 

وی افزود: حضرت رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم می فرمایند: هر کس فاطمه را اذیت کند مرا اذیت کرده و به غضب آورده است و هر کس او را خوشحال کند مرا خوشحال کرده است و هر کس او را ناراحت کند مرا ناراحت کرده است که این مطلب نشان می دهد که عظمت حضرت زهرا تا چه اندازه است و خداوند متعال چه مقدار به حضرت زهرا سلام الله علیها عنایت دارند که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم در مورد ایشان فرمودند: «ان الله یغضب لغضب فاطمة و یرضی لرضاها» به غضب حضرت فاطمه سلام الله علیها خداوند غضب می کند، ما انسان های معمولی باید به حدی رسیم که به غضب خدا غضب کنیم و به رضایت خداوند رضایت داشته باشیم ولی حضرت زهرا سلام الله علیها به مقامی رسیده است که خداوند به غضب او غضب می کند و خداوند به رضایت او رضایت می دهد که این مساله نشان دهنده عظمت قرب و مقام معنوی این بانو است.

 

استاد ساعی ور اظهار داشت: مقام علمی این بانو هم خیلی عجیب است که مصحف فاطمه که یکی از امانت های ائمه است منشأ آن حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها است که یکی از منابع علم غیب ما همین مصحف فاطمه است که جبرییل بعد از وفات پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم خدمت ایشان می رسیدند و هم آن حضرت را تسلی می دادند و هم حوادث آینده را به حضرت فاطمه سلام الله علیها عرض می کردند که امیرالمومنین علیه السلام آنها را می نوشتند و بعد از این مصحف فاطمه سلام الله علیها یکی از منابع علم غیب ائمه علیهم السلام قرار می گیرد این مطلب نشان دهنده مقام علمی ایشان است، خطبه ای که در مسجد مدینه و خطبه های دیگری که در بین زنان خوانده اند نیز نشان دهنده علم و دقت این بانو نسبت به آیات قرآن بوده است.

 

وی اضافه کرد: مقام سیاسی حضرت فاطمه سلام الله علیها هم حائز اهمیت است، نکته ای که در این مورد مطرح است این است که اهمیت کار حضرت زهرا سلام الله علیها چقدر بوده است، هر مقدار امامت اهمیت دارد کار حضرت زهرا هم به همان مقدار اهمیت دارد خداوند متعال در سوره مائده فرمود امامت هم اتمام نعمت و هم اکمال دین است یعنی با امامت هم دین شما تمام شده و هم به کمال می رسد چون امام حافظ دین و حافظ نعمت های دیگر است فرق بین اتمام و اکمال را مرحوم علامه در المیزان چنین می فرمایند: «اتمام نسبت به کمیت نعمت ها است و اکمال نسبت به کیفیت نعمت است»، نعمت امامت هم نعمت است و هم حافظ نعمت های دیگر است و از این جهت «اکملت لکم دینکم» می شود وقتی «اتممت» شد «اکملت» هم هست، حافظ این امامت بعد از پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم حضرت زهرا سلام الله علیها بودند یعنی هر مقدار امامت در دین اهمیت دارد، کار حضرت زهرا سلام الله علیها هم به همان مقدار اهمیت دارد و ایشان اولین شهیده راه ولایت هستند.

 

این استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: نقش ویژه ای که حضرت زهرا سلام الله علیها ایفا کردند این بود که نگذاشتند امامت از دین حذف شود وقتی که امیرالمومنین علیه السلام نمی توانستند به خاطر مصالحی از حق خودشان دفاع کنند چون اختلاف ایجاد می شد و حتی خیلی ها از اسلام بر می گشتند و از اسلام برای آیندگان خبری باقی نمی ماند، به خاطر همین حضرت زهرا سلام الله علیها از امامت دفاع کردند و این دفاع باعث شد که امامت بماند امامتی که سبب باقی ماندن دین می شد.

 

وی در انتهای سخنانش اظهار داشت: حضرت زهرا سلام الله علیها به عنوان یک زن و همسر و یک دختر باید مورد مطالعه قرار گیرند ایشان به عنوان یک دختر آن قدر به پدرشان عنایت می کردند که پدرشان خطاب به ایشان می فرمودند: «ام ابیها» به عنوان یک مادر، مادر دو معصوم و دو شیرزن هستند و به عنوان یک همسر هم همسری هستند که هم کفو امیرالمومنین علیه السلام بودند که این مسائل هم هر کدام باید به نوبه خود بررسی شود تا عظمت این بانو مشخص گردد./20/20/260

 

ش, 11/28/1396 - 14:20

دیدگاه جدیدی بگذارید