استاد سید ابراهیم موسوی مطرح کرد؛

قطره ای از فضایل حضرت زهرا در نگاه به آیات و روایات

در روایات فضایلی برای حضرت صدیقه سلام الله علیها ذکر شده است اینها روایاتی هستند که اسناد بسیار قوی ای دارند که بعضا در کتب عامه هم نقل شده اند روایاتی راجع به اسماء ایشان وجود دارد که چرا آن حضرت را «زهراء» نامیدند و چرا آن حضرت به «فاطمه» نامیده شدند روایتی از جابر بن عبدالله انصاری در این زمینه است که بیان می کند «روی جابربن عبدالله عن ابی جعفر علیه السلام: قلت له لم سميت فاطمة الزهراء، زهراء فقال لأن الله عز و جل خلقها من‏ نور عظمته‏» همانا خداوند متعال آن حضرت را زهرا نامیدند یعنی از نور عظمت خدا ایشان را آفریدند وقتی نور عظمت خداوند جلوه گری کرد زمین و آسمان به نوری که خداوند از نور عظمتش خلق کرده بود منور شد.

 

استاد سید ابراهیم موسوی در گفتگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی نشست دوره ای اساتید گفت: «اللهم صل علی فاطمة و ابیها و بعلها و بنیها و سر المستودع فیها و صلی الله علی جمیع الانبیاء و المرسلین و الشهداء و الصدیقین» سخن گفتن راجع به فضایل ایشان سخت است اگر کسی در فن سخنرانی وارد باشد و بخواهد ابعاد فضایل ایشان را بررسی کند شاید چندین ماه بتواند صحبت کند.

 

وی افزود: در روایات فضایلی برای حضرت صدیقه سلام الله علیها ذکر شده است این روایات روایاتی هستند که اسناد بسیار قوی ای دارند که بعضا در کتب عامه هم نقل شده اند روایاتی راجع به اسماء ایشان وجود دارد که چرا آن حضرت را «زهراء» نامیدند و چرا آن حضرت به «فاطمه» نامیده شدند روایتی از جابر بن عبدالله انصاری در این زمینه است که بیان می کند «روی جابربن عبدالله عن ابی جعفر علیه السلام: قلت له لم سميت فاطمة الزهراء، زهراء فقال لأن الله عز و جل خلقها من‏ نور عظمته‏» همانا خداوند متعال آن حضرت را زهرا نامیدند یعنی از نور عظمت خدا ایشان را آفریدند وقتی نور عظمت خداوند جلوه گری کرد زمین و آسمان به نوری که خداوند از نور عظمتش خلق کرده بود منور شد.

 

این استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: در این روایت دارد: «و غشیت ابصار الملائکة» ملائکه نتوانستند به این نور نظر کنند «و خرت الملائکة لله ساجدین» همه ملائکه در مقابل عظمت نور خدا به سجده افتادند «و قالوا ملائکة» گفتند خدایا این نور چیست؟ «فاوحی الله الیهم» خداوند به ملائکه بیان کرد این نوری است از نور من «أسکنته فی سمائی» من این نور را در آسمان ها سکنت دادم و از عظمت خودم خلق کردم «أخرجه من صلب نبی من انبیایی» این نور را از صلب پیغمبری از پیامبرانم خارج می کنم که منظور پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم است «أفضله على جميع الأنبياء»خداوند فرمود این نوری که از این نور عظمتم استخراج می شود بر جمیع انبیا او را فضیلت می دهم.

 

وی در ادامه بیان روایت اضافه کرد: «و أخرج من ذلک النور» روایت در این جا خیلی جالب است خداوند می فرماید من از این نور عظمت امتی را خارج می سازم که منظور از این امت ائمه اطهار علیهم السلام هستند، «أئمة یقومون بأمری» اینها به امر من قیام دارند که در زیاراتی که از اهل بیت علیهم السلام رسیده است به همه اهل بیت علیهم السلام «قائم بأمرالله» خطاب شده است در این روایت دارد «و یهدون إلی حقی» این امتی که از نور عظمت من خلق می شوند اینها خلق من را هدایت می کنند این امتی که از نور فاطمه زهرا سلام الله علیها خلق می شوند این امت خلق من را به سوی من هدایت می کنند «و أجعلهم خلفائي في أرضي بعد انقضاء وحيي» من اینها را جانشینان در ارض قرار می دهم که عظمت حضرت زهرا سلام الله علیها را بیان می کند و بیان می کند که وجه تسمیه حضرت زهرا سلام الله علیها به زهرا به این خاطر است.

 

استاد موسوی اظهار داشت: زهرا به معنای شیء نورانی است، سیاره زهره را هم به زهره می نامند چون شیئی نورانی در آسمان است و چشمان را خیره می کند در روایت است که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم به دخترشان خطاب کردند: «یا فاطمة اتدرین لم سمیت فاطمة» چرا به فاطمه نامیده شده ای فقال علی علیه السلام: «یا رسول الله لم سمیت» چرا فاطمه به فاطمه نامیده شده است پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: «لأنها فطمت هی و شیعتها من النار» چون حضرت فاطمه سلام الله علیها و شیعیانشان از آتش دوزخ جدا شده اند.

 

وی اضافه کرد: این روایت هایی است که در فضایل آن حضرت است که اگر کسی در این کتاب القطره که مرحوم علامه سید احمد مستنبط در دو جلد در فضایل اهل بیت علیهم السلام آوردند که از منابع بسیار معتبر نقل کردند که بعضی از این روایات در منابع عامه هم وجود دارد من به دو آیه از قرآن هم برای بهره گیری در باب حضرت زهرا سلام الله علیها اشاره می کنم یکی از آن آیات «مرج البحرین یلتقیان بینهما برزخ لا یبغیان» که این آیه در فضیلت آقا امیرالمومنین علیه السلام و فاطمه الزهرا سلام الله علیها است که اینها به واسطه ازدواجشان که با هم ملاقات کردند: «یخرج منهما الؤلؤ و المرجان» یعنی امام حسن و امام حسین علیهما السلام از آنها متولد می شوند که در روایت است که اینها گوشواره های عرش الهی هستند.

 

این استاد حوزه علمیه قم در انتهای سخنانش بیان داشت: در آیه دیگری از قرآن است که وقتی اشاره می کند که عده ای ناله های جهنمیان را نمی شوند «لا یسمعون حسیسها» راوی در مورد این افراد سوال کردند که بیان شد والله فاطمه و شیعیان فاطمه و محبین فاطمه هستند شیعیان فاطمه افرادی هستند که آن چه که حضرت در مسائل زندگی از عفت و پاکدامنی و تربیت اولاد داشتند را دقیقا عمل کنند. از خدا می خواهیم که ان شاءالله از محبین آن حضرت باشیم در ذیل این آیه رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند که والله این آیه در مورد دخترم فاطمه زهرا است که «لا یسمعون حسیسها و هم فی ما اشتهت أنفسهم خالدون» اما اینها در بهشت هستند که نه تنها ناله های جهنمیان را نمی شنوند بلکه در بهشت بهترین میوه ها و غذاها و هر چه که اشتهاء دارند را میل می کنند./20/21/260

 

ش, 11/28/1396 - 12:07

دیدگاه جدیدی بگذارید