استاد محمدی نجف آبادی:

ابعاد کیاست حضرت زهرا بعد از قرون متمادی هم مخفی مانده است

در عرب جاهلیت رسم نبود که راجع به دختر چنین حرکاتی را انجام دهند و عایشه نسبت به حضرت فاطمه سلام الله علیها حسادت داشت با این حال چنین روایتی از عایشه نقل شده است: «ما رأيت أحدا كان أصدق‏ لهجة من‏ فاطمة إلا أن يكون الذي ولدها» هیچ کسی را صادق تر در گفتار و رفتار نسبت به فاطمه زهرا سلام الله علیها ندیدم، وقتی حضرت زهرا سلام الله علیها و عایشه کنار پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم آمدند و از عایشه نسبت به اتفاقی سوال کردند خود عایشه گفت که از حضرت زهرا سلام الله علیها بپرسید به جهت این که فاطمه سلام الله علیها صادق است این صفت صداقت و راستگویی در لهجه در عمل، گفتار و کردار و در همه زندگی وجود دارد و این یکی از صفات شاخص حضرت زهرا سلام الله علیها است.

 

استاد ابراهیم محمدی نجف آبادی در گفتگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی نشست دوره ای اساتید گفت: من دو نکته را خدمت شما بیان می کنم نکته اول راجع به حضرت زهرا سلام الله علیها است که عایشه می گوید: ایشان راستگوترین مردم بودند. این صداقت فقط در گفتار آن حضرت نبوده است بلکه در رفتار و کردار آن حضرت هم بوده است، این مطلب را کسی اعتراف می کند که یک رقیب برای حضرت زهرا سلام الله علیها شمرده می شده است.

 

وی افزود: چون مادر حضرت زهرا سلام الله علیها حضرت خدیجه بود و وقتی پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم نسبت به حضرت خدیجه سلام الله علیها اظهار محبت می کردند موجب ناراحتی عایشه می شد طبعا نسبت به حضرت زهرا سلام الله علیها هم رابطه نیکویی نداشت و رفتارهایی که پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم نسبت به حضرت زهرا سلام الله علیها داشتند مثل بلند شدن مقابل حضرت و بوسیدن دست ایشان و چسباندن آن حضرت به سینه خودشان و این که وقتی به مسافرت می رفتند آخرین کسی با او خداحافظی می کردند حضرت زهرا سلام الله علیها بودند و اولین کسی را هم که بعد از سفر سراغشان را می گرفتند حضرت زهرا سلام الله علیها بودند و آن حضرت را در کنار خودشان می نشاندند و سر حضرت را می بوسیدند هر کدام از این مسائل برای عایشه تعجب داشت و مزید بر علت می شد.

 

این استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: در عرب جاهلیت رسم نبود که راجع به دختر چنین حرکاتی را انجام دهند و عایشه نسبت به حضرت فاطمه سلام الله علیها حسادت داشت با این حال چنین روایتی از عایشه نقل شده است: «ما رأيت أحدا كان أصدق‏ لهجة من‏ فاطمة إلا أن يكون الذي ولدها» هیچ کسی را صادق تر در گفتار و رفتار نسبت به فاطمه زهرا سلام الله علیها ندیدم، وقتی حضرت زهرا سلام الله علیها و عایشه کنار پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم آمدند و از عایشه نسبت به اتفاقی سوال کردند خود عایشه گفت که از حضرت زهرا سلام الله علیها بپرسید به جهت این که فاطمه سلام الله علیها صادق است این صفت صداقت و راستگویی در لهجه در عمل، گفتار و کردار و در همه زندگی وجود دارد و این یکی از صفات شاخص حضرت زهرا سلام الله علیها است.

 

وی اضافه کرد: نکته دومی که بیان می کنم راجع به سیاست و کیاست حضرت زهرا سلام الله علیها و زیرکی و آینده بینی حضرت است که این واقعا برای ما ناشناخته است و کمتر راجع به این مطلب صحبت شده است که ایشان یک زن سیاست مدار کاملا کیس و زیرک و باهوش و آینده بین بودند و سرآمد سیاست مداران عالم بودند، دست پری که ما امروز نسبت به اهل سنت داریم و حقانیت شیعه را می توانیم با این مطلب ثابت کنیم از چند جمله کوتاه و موضع گیری حضرت و رفتن در مسجد و خطبه خواندن ایشان است.

 

استاد محمدی نجف آبادی اظهار داشت: آخرین مطلبی که حضرت زهرا سلام الله علیها به امیرالمومنین علیه السلام سفارش کردند که من نمی خواهم کسانی که به من ظلم کردند که عدو رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم و دشمن من هستند در تشییع جنازه من حاضر شوند و بر من نماز بخوانند هم نشان از کیاست آن حضرت دارد چون شنیده بودند که پیامبر فرمودند: «یا فاطمة من صلی علیک غفر الله له و ألحقه بی حیث کنت من الجنة» این بیان حضرت زهرا سلام الله علیها به این خاطر بود که رسوایی آنها به آن جلسه و به آن چند روز شهادت حضرت ختم نشود و در تاریخ بماند.

 

وی خاطرنشان کرد: کمترین و راحت ترین اشکالی که می توانیم به اهل سنت بگیریم این است که قبر حضرت زهرا سلام الله علیها کجا است برای همین هم الان که به مدینه بروید بقیع را نشان می دهند، قبر فاطمه بنت اسد را به شما نشان می دهند و قبر بقیه را نشان می دهند و می خواهند نشان دهند که اتفاقی نیفتاده است در حالی که به واسطه وصیتی که ایشان به امیرالمومنین علیه السلام کردند: «و أخذوا حقي‏ فإنهم‏ عدوي‏ و عدو رسول الله صلى الله عليه و آله و لا تترك أن يصلي علي أحد منهم و لا من أتباعهم» نه خود این خلفا که حق امیرالمومنین علیه السلام را غصب کرده بودند و نه کسانی که پیرو اینها شدند حق حضور در تشییع جنازه ایشان را نداشتند.

 

این استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: آخرین وصیتی که حضرت زهرا سلام الله علیها به امیرالمومنین علیه السلام کردند این بود: «و ادفني في الليل إذا هدأت العيون و نامت الأبصار» این مطلب را به عنوان سند حقانیت دین و اخلاق و اسلام و عدالت و همه خوبی های امیرالمومنین علیه السلام و پیامبر صلی الله علیه و آله  و سلم داشتند و در واقع با این وصیت ثابت کردند که اگر اینها ظاهر دین را اخذ کردند و به آن عمل می کنند باطن دین چیز دیگری است.

 

وی تاکید کرد: روزی علامه امینی را اهل سنت دعوت می کنند و ایشان می فرمایند که من به شرطی می آیم کسی بحث سیاسی و بحث دیگری را مطرح نکند ولی وقتی که ایشان به آن جا می روند بحثی پیش می آید و مرحوم علامه را مجبور می کنند تا صحبت کنند مرحوم علامه سوالی می کنند و بیان می کنند: «من مات و لیس له امام» یا «لا یعرف امامه»، «مات میتة جاهلیة» از همه اعضای مجلس سوال می کنند و آنها می گویند این حدیث متفق علیه است بعد می فرمایند آیا حضرت زهرا سلام الله علیها «میتة جاهلیة» بودند آنها می گویند که نه ایشان دختر پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم بودند و عالمه غیر معلمه بودند.

 

استاد محمدی نجف آبادی اظهار داشت: در این جای مجلس علامه امینی می فرمایند: امام فاطمه به هنگام رحلتشان چه کسی بوده است؟ آنها هر چقدر به خود فشار می آورند که بیان کنند ابوبکر بوده است نتوانستند امروز هم سند حقانیت حضرت این است که آن حضرت از دست اینها ناراضی بودند و امام ایشان امیرالمومنین علیه السلام بودند اگر امام فاطمه سلام الله علیها علی علیه السلام است امام بقیه مردم هم باید علی علیه السلام باشد و این کیاست حضرت زهرا سلام الله علیها سال ها و قرن ها بعد به عنوان یک سند و در واقع یک راهبرد برای ما به حساب می آید. اگر به این مساله دقت کنیم می بینیم که حضرت زهرا سلام الله علیها در رده معصومین علیهم السلام بودند که چنین کیاست و درایتی را از خودشان نشان دادند به هر صورت کیاست و درایت و آینده بینی ایشان امر ناشناخته ای است که باید بیشتر بر روی آن صحبت شود./20/21/260

 

ش, 11/28/1396 - 20:06

دیدگاه جدیدی بگذارید