استاد موسوی فخر:

معرفت به حضرت زهرا در تطهیر انسان اهمیت بسیاری دارد

اما پرده دیگری از حق المعرفة نسبت به حضرت زهرا سلام الله علیها را در این حدیث امام صادق علیه السلام مشاهده می کنیم که می فرمایند: «ما تکاملت النبوة لنبی حتی اقر بفضلها و معرفتها» نبوت در هیچ پیامبری کامل نشد مگر این که اقرار کرد به فضل و محبت و معرفت به حضرت زهرا سلام الله علیها اگر کسی نبی و رسول مرسل و پیامبر اولوا العزمی شد به خاطر محبت و معرفت به فضایل حضرت زهرا سلام الله علیها بود پس اصل نبوت انبیاء فاطمه سلام الله علیها است.

 

استاد سید حسن موسوی فخر در گفتگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی نشست دوره ای اساتید گفت: در آستانه شهادت وجودی قرار داریم که در پیشگاه پروردگار متعال بسیار آبرومند است و شاید ما در بین اولیاء آبرومندتر از حضرت صدیقه کبری سلام الله علیها را نداشته باشیم وجودی که عقل کل و صادر اول خم می شدند و دست ایشان را می بوسیدند، این چه عظمت و مقامی است و چه کسی می تواند این مطلب را درک کند آن وجودی که اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام هر وقت حاجتی داشتند چند مرتبه می فرمودند: «یا فاطمة».

 

وی افزود: امام صادق علیه السلام می فرمایند: «من عرف فاطمة حق معرفتها فقد ادرک لیلة القدر» هر کسی که مادر ما را به حقیقت معرفت بشناسد شب قدر را درک کرده است، شب های فاطمی و شب شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها با درک و فهم و معرفتی که به مقام بی بی زهرا سلام الله علیها پیدا می کند می تواند شب مقدرات انسان باشد.

 

این استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: حقیقت معرفت و حق المعرفة به مقام حضرت فاطمه سلام الله علیها یکی از معانیش این است که انسان به تمام معنا حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها را بشناسد همان تعبیری که امیرالمومنین علیه السلام در معرفة الله دارد: «لو کشف الغطاء ما ازددت یقینا» اگر پرده ها را از جلو چشم علی کنار زنند و آن هویت غیبی مجسم شود ذره ای به یقین علی اضافه نخواهد شد حضرت علی علیه السلام به تمام معنا حضرت حق جل و علی را شناخته و نسبت به او معرفت پیدا کرده بودند، اگر کسی وجود قدسیه حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها را به تمام معنا و معرفت درک کند به گونه ای که اگر فاطمه زهرا سلام الله علیها را ببیند ذره ای به یقینش اضافه نشود لااقل آن طور که سلمان و ابوذر و مقداد فاطمه سلام الله علیها را شناختند به کمالات عالیه ای نائل می شود.

 

وی اضافه کرد: اگر ما نسبت به مقام حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها معرفت پیدا کنیم این مطلب در تطهیر انسان بسیار مهم است فاطمه ای که محور آیه تطهیر است معرفت به آن حضرت انسان را پاک و مطهر می کند لذا در این لحظات ما با جملاتی می توانیم نسبت به قطره ای از وجود اقیانوسی ایشان معرفت پیدا کنیم البته «و ما ادراک ما لیلة القدر» چه کسی می تواند فاطمه را درک کند عقول بشر از درک مقام بی بی زهرا بریده شده اند.

 

استاد موسوی فخر اظهار داشت: در کلام خود اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام راجع به معرفت بی بی زهرا سلام الله علیها روایت مشهوری است که فریقین نقل کردند هم اهل تسنن و هم خاصه و شیعه این روایت را بیان کردند و آن این است: «فاطمة ام ابیها» فاطمه مادر پدرش است اصل هر شی را عرب ام می داند به صنایع مادر که صنایع مادر می گویند به جهت این است که اینها صنایع اصلی هستند این که خاتم انبیاء بیان می کند «فاطمة ام ابیها» به همین جهت است.

 

وی خاطرنشان کرد: آن چه در انسان اصل است روح او است بدن مرکز روح است ما تعبیر می کنیم به دست من، سر من، زبان من، جسم من، آن من اصل ما است که همان روح انسانی است خاتم انبیاء صلی الله علیه و آله و سلم می فرمایند: «و هی روحی التی بین جنبی» فاطمه اصل و روح و جان من است.

 

این استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: پیامبری که فرمودند: «ما اوذی نبی مثل ما اوذیت» هیچ پیامبری مثل من اذیت نشد اما با این حال هیچ وقت نفرین نکردند و می فرمودند: «اللهم اهد قومی فإنهم لا یعلمون» با همین سعه و صبر و تحمل لا یتناهی می فرمایند فاطمه روح و اصل و همه جان من است، اصل خاتم انبیاء صلی الله علیه و آله و سلم فاطمه زهرا سلام الله علیها است.

 

وی تاکید کرد: اما پرده دیگری از حق المعرفة نسبت به حضرت زهرا سلام الله علیها را در این حدیث امام صادق علیه السلام مشاهده می کنیم که می فرمایند: «ما تکاملت النبوة لنبی حتی اقر بفضلها و معرفتها» نبوت در هیچ پیامبری کامل نشد مگر این که اقرار کرد به فضل و محبت و معرفت به حضرت زهرا سلام الله علیها اگر کسی نبی و رسول مرسل و پیامبر اولوا العزمی شد به خاطر محبت و معرفت به فضایل حضرت زهرا سلام الله علیها بود پس اصل نبوت انبیاء فاطمه سلام الله علیها است.

 

استاد موسوی فخر اظهار داشت: اصل امامت ائمه علیهم السلام نیز حضرت فاطمه سلام الله علیها هستند ایشان «أم الائمة» هستند ما این همه روایات داریم که بیان می کند خداوند هر فرزند ذکوری به حضرت زهرا سلام الله علیها عنایت می کردند امام می شد، اگر محسن نیز سقط نشده بود امام می شد اگر زینبین فرزند ذکور حضرت زهرا سلام الله علیها بودند امام می شدند اگر حضرت فاطمه سلام الله علیها صد فرزند پسر هم داشتند همه امام می شدند، اصل و ریشه امامت ائمه علیهم صلوات الله حضرت زهرا سلام الله علیها هستند.

 

وی افزود: اصل آمرزش هم حضرت زهرا سلام الله علیها هستند آن حضرت از بابای من و شما حضرت آدم علی نبینا و آله و علیه السلام و تا قیامت قیامت، خداوند هر کس را می خواهد ببخشد و بیامرزد باید دستی به آسمان بلند کند و بیان کند «الهی بفاطمة و ابیها و بعلها و بنیها» حضرت زهرا سلام الله علیها محور همه چیز هستند اصل آمرزش ایشان هستند «فتلقی آدم من ربه کلمات فتاب علیه» محور این کلمات هم حضرت زهرا  سلام الله علیها بودند.

 

این استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: فاطمه زهرا سلام الله علیها وجودی هستند که خداوند متعال در حدیث شریف کساء در وصف ایشان و پنج تن آل عبا می فرماید: «إنی ما خلقت سماء مبنیة و لا ارضا مدحیة و لا قمرا منیرا و لا شمسا مضیئا و لا بحرا یجری و لا فلکا یسری الا لمحبة هولاء الخمسه الذین هم تحت الکساء هم فاطمة و ابوها و بعلها و بنوها» اصل دوران عالم بر محور حضرت زهرا سلام الله علیها است و شما می دانید اگر حرکت نباشد همه چیز فاسد می شود، اگر شما مدتی هوا را در جایی حبس کنید و کسی آن هوا را استنشاق کند مسموم می شود، آب اگر در جایی بماند این آب می گندد و از بین می رود و خراب و فاسد می شود اگر کره زمین حرکت نکند آتش می گیرد و می سوزد، حرکت باعث بقاء عالم است و اصل این حرکت و دوران بر محور حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها است.

 

وی اضافه کرد: معنای این حدیث چیست که می فرماید: «و هی الصدیقة الکبری و علی معرفتها دارت القرون الاولی» بر اساس معرفت به فاطمه است که چرخ زندگانی بشر در قرون اولی گردیده است، حال که اصل دوران و حرکت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها است باید بدانیم حضرت صدیقه کبری سلام الله علیها اصل دیگری هم هستند و آن اصل یاری امام زمان علیه السلام است اگر می خواهیم امام زمان علیه السلام به یاری و نوکری و غلامی ما را قبول کند شرط این کار معرفت و محبت به مادرشان حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها است.

 

استاد موسوی فخر اظهار داشت: اگر شما بخواهید در سازمان و نهادی ثبت نام کنید چند شرط اساسی دارد اگر آن شرایط اساسی را بپذیرید قبول می کنند اما شرط یاری امام زمان علیه السلام محبت و معرفت به حضرت زهرا سلام الله علیها است شاهد بر این مدعا قضیه حر بن یزید ریاحی حر قلب زینب را شکست و قلب بچه های ابی عبدالله علیه السلام را شکست، جلو حسین علیه السلام را گرفت و بیان کرد نمی گذارم از این جا برگردی، ابی عبدالله فرمود: قتلتک امک  حر بن یزید فرمانده سپاه کفر است اما با این وجود سرش را پایین انداخت و پاسخی نداد.

 

وی خاطرنشان کرد: همین ادب و معرفت جناب حر به حضرت زهرا سلام الله علیها او را نجات داد اما عمر سعد این معرفت را نداشت حر سر بلند کرد و به اباعبدالله الحسین علیه السلام عرضه داشت: هر کس نام مادر من را می برد نام مادرش را می آوردم اما حسین چه کنم که نام مادر شما فاطمه است و من جز ادب و خشوع در مقابل مادر شما چیزی برای گفتگو ندارم، ابی عبدالله علیه السلام هم به حر فرمودند: آفرین بر شما که در مقابل مادر من ادب کردی.

 

این استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: اصل یاری امام زمان علیه السلام در معرفت و محبت حضرت فاطمه سلام الله علیها است، اصل در عبودیت خدا هم فاطمه سلام الله علیها است و نماز استغاثه به صدیقه کبری سلام الله علیها هم همین معنا را افاده می کند که مرتب باید بیان کنیم: «یا فاطمة اغیثینی».

 

وی افزود: چنین گوهری را در کوچه سیلی زدند و چادرشان را خاکی کردند این ایام، ایام بزرگترین ایام سوگ است، سخت ترین و خطرناک ترین ضربات را به چنین دری وارد کردند و بین در و دیوار قرارشان دادند در نقل است که علامه مجلسی می فرمایند: وقتی امیرالمومنین علیه السلام بدن حضرت زهرا را تجهیز کردند و نماز بر پیکره فاطمه سلام الله علیها خواندند سپس آمدند و دو رکعت نماز دیگر هم خواندند، این دو رکعت نماز را برای چه خواندند برای این که عمل کنند به «واستعینوا باالصبر و الصلوة» طاقت ندارند که حضرت زهرا سلام الله علیها را به سمت قبر برند وقتی فاطمه سلام الله علیها را بعد از نماز به سمت قبر آوردند دو خطاب دارند اول خطاب به خدا «رفع یدیه الی السماء فنادی هذه بنت نبیک فاطمة» فرمودند: خدایا این دختر پیامبر تو فاطمه است «اخرجتها من الظلمات الی النور» که او را از دنیای ظلمانی به نشئه نور می بری.

 

استاد موسوی فخر در انتهای سخنانش اظهار داشت: خطاب دوم حضرت علی علیه السلام این است که وقتی می خواستند بدن حضرت زهرا سلام الله علیها را به درون قبر برند دیگر خطاب امیرالمومنین علیه السلام به خدا نبود، صدای حضرت علی علیه السلام بلند شد و فرمودند: «السلام علیک یا رسول الله عنی و عن ابنتک النازلة فی جوارک» سلام بر تو ای پیغمبر از طرف من و از طرف دخترت، چرا علی علیه السلام به پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم سلام می کنند چون می بینند دو دست مانند دست رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم از قبر بیرون آمد تا جنازه فاطمه سلام الله علیها را تحویل گیرد در این لحظه بود که صدای علی علیه السلام بلند شد: «قل یا رسول الله عن صفیتک صبری» دیگر صبر علی کم شده است، چقدر بر امیرالمومنین علیه السلام سخت گذشت «اما حزنی فسرمد و اما لیلی فمسهد»، صلی الله علیک یا فاطمه و الحمدلله رب العالمین./20/21/260

 

س, 12/01/1396 - 07:33

دیدگاه جدیدی بگذارید