استاد حجازی:

ما به الامتیاز بهشت و جهنم حضرت زهرا سلام الله علیها هستند

پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم می فرمایند: خداوند امر کرد و به واسطه این امر نوری خلق شد و امر دیگری کرد و به واسطه آن روحی خلق شد و این نور و روح با هم ممزوج شدند و فاطمه زهرا سلام الله علیها خلق شد و خداوند ایشان را به مثال قندیلی در سقف عرش آویزان کردند و از عرش تمام آسمان های هفتگانه ای که زیر این عرش بودند نورانیت پیدا کردند و از آن جایی که «زهرت السموات و الارض» آسمان ها و زمین به نور حضرت زهرا سلام الله علیها روشنی یافت نام ایشان را «زهرا» گذاشتند.

 

استاد سید محمد علی حجازی در گفتگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی نشست دوره ای اساتید گفت: یکی از بارزترین ویژگی های حضرت زهرا سلام الله علیها که در روایات ائمه علیهم السلام مطرح شده است و در کتب حدیثی ما هم منعکس شده است اسماء حضرت زهرا سلام الله علیها است، امام صادق علیه السلام در روایتی که مرحوم علامه مجلسی در جلد 43 صفحه 10 کتاب بحارالانوار که این روایت را از سه کتاب مهم شیخ صدوق یعنی کتاب علل، کتاب امالی و خصال که از کتب مهم شیخ صدوق است نقل می کنند.

 

وی افزود: در این روایت امام صادق علیه السلام نه اسم را برای وجود مبارک حضرت زهرا سلام الله علیها مطرح می کنند و این یک شاهد مهم است بر این که حضرت زهرا سلام الله علیها دارای سعه وجودی هستند و هر اسمی هم بیانگر یک جهت از جهات متعدد وجود حضرت زهرا سلام الله علیها است، برخی از پژوهشگران اخیرا با توجه به همان ابعاد متعدد وجودی حضرت زهرا سلام الله علیها تا 104 اسم و لقب را برای بی بی فاطمه زهرا سلام الله علیها از متون متعدد استخراج کردند.

 

این استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: بنده می خواهم در ارتباط با یکی از اسماء حضرت زهرا سلام الله علیها که به نظر می رسد مهم ترین و بالاترین درجه مقامی آن حضرت است یعنی نام «زهرا» مطالبی را بیان کنم. در همین نه اسمی که امام صادق علیه السلام بیان می کنند آخرین نام «زهرا» است.

 

وی افزود: مرحوم سید بن طاووس روایتی را در کتاب مناقب خودشان دارند و جالب این جا است که این روایت از طریق اهل سنت هم نقل شده است و متاخرین از ایشان هم این مطلب را در کتب خودشان نقل کردند مثل مرحوم بحرانی در مدینة المعاجز و شاذان بن جبرئیل قمی که دارای کتاب فضائل است این روایت را از ابن مسعود نقل می کند، این روایت بسیار عجیب است که گویای شأنی از شئون مهم حضرت زهرا سلام الله علیها است در این روایت ابن مسعود بیان می کند که وارد مسجد شدم و دیدم امیرالمومنین علیه السلام در سجده هستند و دعا می کنند: «اللهم اغفر للخاطئین بحق محمد من شیعتی» خدایا خطاکاران از شیعیان من را به حق محمد ببخش.

 

استاد حجازی اظهار داشت: ابن مسعود می گوید از مسجد بیرون آمدم و وارد مسجد دیگری شدم دیدم پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم در سجده هستند و همان دعا را می کنند اما خدا را به حق علی علیه السلام قسم می دهند: «اللهم اغفر للخاطئین من شیعتی بحق علی» می گوید متعجب شدم و وقتی پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم سجده شان را تمام کردند خدمت ایشان رسیدم و بیان کردم که چگونه است که امیرالمومنین علیه السلام خداوند را به شما قسم می دهند و شما خدا را به علی، حضرت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: چگونه تعجب می کنی و حال آن که خلقت من و علی به لحاظ نوری واحد است و سپس وارد بحث خلقت نوری خودشان و اهل بیت علیهم السلام می شوند.

 

وی افزود: حضرت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم می فرمایند: خداوند متعال اولین چیزی که خلق کردند نور علی بود و بعد می فرمایند: سپس از نور ما نور امام حسن و نور امام حسین علیهما السلام را خلق کرد، بعد از این مطلب حضرت یک سری عوالم را مثال می زنند که هر عالمی از یکی از این انوار مقدسه خلق شده است تا این که به این می رسند که به هر حال آسمان ها و زمین از نور پیامبر خدا خلق می شود و خداوند ملائکه را هم در این آسمان ها خلق می کند و بلافاصله تاریکی تمام آسمان ها را فرا می گیرد، ملائکه خدمت خداوند متعال شکوه می کنند و بیان می کنند اکنون که تاریکی همه آسمان ها و زمین را فراگرفته است از تو می خواهیم که این آسمان ها را روشنی بخشی.

 

این استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم می فرمایند: خداوند امر کرد و به واسطه این امر نوری خلق شد و امر دیگری کرد و به واسطه آن روحی خلق شد و این نور و روح با هم ممزوج شدند و فاطمه زهرا سلام الله علیها خلق شد و خداوند ایشان را به مثال قندیلی در سقف عرش آویزان کردند و از عرش تمام آسمان های هفتگانه ای که زیر این عرش بودند نورانیت پیدا کردند و از آن جایی که «زهرت السموات و الارض» آسمان ها و زمین به نور حضرت زهرا سلام الله علیها روشنی یافت نام ایشان را «زهرا» گذاشتند.

 

وی اضافه کرد: به واسطه این روایت شاید این پیام دریافت شود که برخی علما از این مطلب استفاده کردند که نورانیت نشانه هدایت است ما در ذیل آیه «الله نور السموات و الارض» داریم: «ای الله هادی السموات و الارض» این نور بی بی فاطمه زهرا که عرش و هفت آسمان را روشن کرده است به این معنا است که حضرت زهرای اطهر سلام الله علیها است که منشا هدایت جمیع آسمان ها و زمین است و هر آن که در آسمان و هر آن که در زمین است اگر بخواهد خداوند را بشناسد باید به نور حضرت زهرا سلام الله علیها مسیر را پیدا کند.

 

استاد حجازی در انتهای سخنانش اظهار داشت: اگر کسی نسبت به بی بی فاطمه زهرا سلام الله علیها معرفت نداشته باشد همانند کوری است که در تاریکی ها و ظلمت ها حرکت می کند و سرانجام مسیر را نخواهد یافت. نام فاطمه را فاطمه گذاشتند به جهت این که ایشان جدا کننده دشمنان خداوند از بهشت و دوستان او از جهنم هستند و این هم کلام خدا است یعنی ما به الامتیاز بهشت و جهنم حضرت زهرا سلام الله علیها هستند./20/21/260

 

س, 12/01/1396 - 10:58

دیدگاه جدیدی بگذارید