استاد خان بلوکی:

تهی شدن جامعه اسلامی از آرمان ها و ارزش ها و از بین رفتن تلاشهای رسول خدا، دلیل رنج ها و گریه های حضرت فاطمه بود

احداث و ایجاد و تاسیس چنین حرکت بنیادی محتاج علم پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم بود که از سوی پروردگار متعال تایید شد که فرمودند: «کفی بالله شهیدا بینی و بینکم» کفایت می کند که خداوند میان من و شما شهادت دهد که من پیامبر الهی هستم که منظور از این گفتار شهادت در فعل از سوی پروردگار است نه در قول و به همین خاطر است که پروردگار متعال رویه رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم را امضا می کنند و اعجاز صورت می گیرد، این مطلب نشان دهنده شهادت پروردگار بر حقانیت رسول مکرم اسلام صلی الله علیه و آله و سلم است بنابراین احداث و تاسیس این حرکت بر مبنای علم مطابق با واقع است.

 

استاد امیر خان بلوکی در گفتگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی نشست دوره ای اساتید گفت: در ایام جانسوز شهادت مظلومانه حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها قرة عین الرسول الزهراء البتول هستیم امیدوار هستیم که خداوند متعال به فضل خودش ما را قدردان نعمت ولایت اهل بیت علیهم السلام و قدردان نعمت کلمات آنها و از عاملان به این سخنان نورانی قرار دهد ان شاء الله.

 

وی افزود: تحولی که رسول مکرم اسلام صلی الله علیه و آله و سلم در آن برهه تاریخی در شبه جزیره عربی و در وسعت بزرگ تر در تاریخ بشریت به وجود آوردند یک انقلاب و یک تحول کامل بود، بسیاری از حرکت هایی که در دنیای امروز صورت می گیرد شاید از یک نام، یک مکتب فکری و یک اندیشه مثل بعضی از حرکت هایی که در عصر ما هم اتفاق افتاد که به عنوان حرکت های اسلامی مطرح بودند ولی متاسفانه آن مبانی در این حرکت ها رعایت نشد و با دسیسه های قدرت های استکباری منحرف شد و به آن سامانی که باید می رسید نرسید.

 

این استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: حرکت و تحول پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم یک انقلاب در ماهیات رفتارهای اجتماعی و اخلاقیات آن روزگار بود و تنها تغییر نام مراد نبود بر همین مبنا این تحول واقعی و غیر اسمی و بر مبنای علم بود آن هم علمی که مطابق با واقع بود علمی که مطابق با واقع باشد فقط نزد انبیا و اولیا است و به همین دلیل مطابق با واقع بودن ما هم باید از آن پیروی کنیم و آن را قبول کنیم، معجزه انبیا علوم این بزرگواران و حرکت آنها را تایید می کند.

 

وی اضافه کرد: احداث و ایجاد و تاسیس چنین حرکت بنیادی ای محتاج علم پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم بود که از سوی پروردگار متعال تایید شد که فرمودند: «کفی بالله شهیدا بینی و بینکم» کفایت می کند که خداوند میان من و شما شهادت دهد که من پیامبر الهی هستم که منظور از این گفتار شهادت در فعل از سوی پروردگار است نه در قول و به همین خاطر است که پروردگار متعال رویه رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم را امضا می کنند و اعجاز صورت می گیرد، این مطلب نشان دهنده شهادت پروردگار بر حقانیت رسول مکرم اسلام صلی الله علیه و آله و سلم است بنابراین احداث و تاسیس این حرکت بر مبنای علم مطابق با واقع است.

 

استاد خان بلوکی اظهار داشت: اگر قرار است یک امری به یک امر دیگری متحول شود آن هم بر مبنای رضایت الهی و دین مقدس اسلام تضمینی می خواهد که آیا واقعا این تحول به صورت عمیق انجام شده است یا نه، آیا منطبق بر موازین بوده است یا نه، آیا آن موردی که به دست آمده منطبق بر قوانین و مبانی است یا نه.

 

وی خاطرنشان کرد: از این مرحله که بگذریم در آینده این حرکت و این انقلاب واقعی هم نیازمند علم هستیم، آن هم علمی که مطابق با واقع است یعنی انقلاب حقیقی هم در اصل ایجاد و تاسیس و هم در بقای خود نیازمند علم مطابق با واقع است بنابراین در امتداد حرکت رسالت و آن انقلابی که رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم آغاز کردند باز هم نیازمند علم هستیم که اولا موارد جدیدی که به وجود می آیند دقیقا منطبق بر همان مبانی تحول پیدا کند و بر وجه احسن خودش حمل شود و انجام شود و ثانیا این که همان دستاوردهای اولیه از بین نرود یعنی اگر این امتداد وجود نداشته باشد حتی ممکن است دستاوردهای اولیه هم از بین برود لذا حضرت علی بن ابیطالب علیه السلام در این خطبه نورانی که در کافی و در برخی دیگر از کتب ما آمده است لیستی را ارائه دادند نسبت به تغییراتی که در همان سنت نبوی پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم و رفتار اولیه ایشان ایجاد شده بود و نه حتی در امور جدید که بسیار فراوان و از حد شمارش بیرون بود.

 

این استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: این مساله به حدی است که بخاری و مسلم نقل می کنند که نزد یکی از اصحاب پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم رسیدیم که به شدت عصبانی بود وقتی دلیل این عصبانیت را پرسیدیم، بیان کردند که هیچ چیزی از آن اموری که رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم آوردند در جامعه اسلامی باقی نمانده است و همه چیز تحول پیدا کرده است الا یک چیز آن هم این که مردم اذان می گویند و نمازی می خوانند.

 

وی تاکید کرد: شافعی که در قرن دوم می زیسته است بیان می کند که فقط یکسان بودن جهت قبله انطباق با اسلام دارد و همه چیز غیر از آن را متحول می داند اساس دعوای ما با کسانی که مخالف خط اهل بیت علیهم السلام و امامت آن حضرت بودند همین است ما معتقد هستیم که هر حرکت تحولی هم در ابتدا نیازمند به علم مطابق با واقع است که از سوی رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم آمده است و هم انتقال و اجرای آن منویات رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم نیازمند مجری منصوب و عالم به علم مطابق با واقعی مثل علم رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم است.

 

استاد خان بلوکی اظهار داشت: شاید تطبیق همین آیه شریفه که می فرمایند: «انما انت منذر و لکل قوم هاد» این است که تو انذار می دهی و خطوط کلی را نشان می دهد و مجری این دستورات به حسب روایات امیرالمومنین علیه السلام است آن خطری که این جامعه را تهدید می کند که دچار یک تحولی شده است این است که افرادی که شایستگی و صلاحیت ندارند در راس قرار گیرند که باعث می شود که آن انقلاب و حرکت به یک حرکت اسمی تبدیل شود.

 

وی افزود: برای این مفهوم می توان کشور مصر را در همین ایام گذشته مثال زد که حرکاتی در آن صورت گرفت اما الازهر و علمای اسلامی از این حرکت حمایت نکردند بنابراین این حرکت ماهیت دینی نداشت غرض این است که این خطر خطری است که جامعه اسلامی را تهدید می کند و این مطلب تهی شدن از آرمان ها و ارزش ها است و بازگشتن به حالت جاهلیت گذشته اما این بار به اسم اسلام این همان دلیل گریه ها و رنج ها و جزع و فزع های حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها بود که تمام آن تلاش ها را در حال از بین رفتن می دیدند و مشاهده می کردند که تمام فرامین الهی در حال از بین رفتن هستند.

 

این استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: حضرت زهرا سلام الله علیها در همان بیان نورانی خودشان در مسجد نبوی استدلال کردند و راهی را برای اجتهاد و استفاده از آیات باز کردند که چگونه است اطلاق ادله ارث شامل شما می شود «أفی کتاب الله أن ترث أباک و لا أرث أبی» اما شامل من نمی شود این استثنا از آیه شریفه دلیل محکمی می خواهد، شما مدعی هستید که روایتی در این باره وارد شده است اما این روایت متفرد است و کسی جز شما آن را نقل نکرده است.

 

وی افزود: حضرت زهرا سلام الله علیها به این واسطه راه را نشان دادند و بیگانگی طرف مقابل را نسبت به این قوانین به رخ آنها کشیدند، چنین خطری بسیار بزرگ بود که جامعه اسلامی را تهدید می کرد و حضرت صدیقه طاهره تا آن جا که می شد تلاش و کوششان مبذول داشتند تا بالاخره حق روشن ماند، نوشته اند که یکی از اصحاب پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم از حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها پرسیدند که آیا پدر شما صحبت صریحی در رابطه خلافت و جانشینی خودشان فرموده اند، حضرت زهرا سلام الله علیها پرسیدند: من تعجب می کنم «افنسیتم یوم غدیر خم» آن صحابی پاسخ گفت: که نه ما آن را می دانیم بلکه می خواهیم که شما نقل کنید که رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلام چه فرموده اند.

 

استاد خان بلوکی اظهار داشت: در این جا حضرت زهرا سلام الله علیها فرمودند: خداوند را شاهد می گیرم که خودم از رسول خدا شنیدم «علی خیر من اخلفه فیکم» بهترین کسی که من در میان شما جانشین خودم قرار دادم در میان شما علی بن ابیطالب و بعد از ایشان سبطین و بعد از این بزرگواران نه نفر از فرزندان حضرت سیدالشهدا علیه السلام بعد فرمودند: «لئن اتبعتموهم وجدتموهم هادیین مهدیین» اگر از آنها اطاعت کنید اینها را هادیانی بر اساس و طریق هدایت خواهید یافت یعنی می بینید که مطابق با واقع هستند و آنها شما را به کجی راه نمی برند و اگر با آنها مخالفت کنید «و لئن خالفتموهم لیکون الاختلاف فیکم الی یوم القیامة» تا روز قیامت میان شما اختلاف خواهد بود و مساله تمام نخواهد شد.

 

وی خاطرنشان کرد: حضرت زهرا سلام الله علیها آهی کشیدند و فرمودند: « و لکن قدموا من اخره الله و اخروا من قدمه الله» به عقب زدند کسانی که خداوند مقدم داشتند و مقدم داشتند کسانی که خداوند آنها را به عقب زده بودند و این وضعیت اتفاق افتاد در آخر هم فرمودند: هیهات از اینها که بخواهند به حق عمل کنند به دلیل این که غصب کردند و مبنای خودشان را آمال و آرزوهای خودشان قرار دادند و اجل را هم فراموش کردند که این مدت بالاخره سر خواهد آمد و فرصت تمام خواهد شد بعد فرمودند: «یا رب اعوذ بک من الحور بعد الکور» پروردگارا به تو پناه می بریم از حیرت و سرگردانی انحراف بعد از یافتن راه.

 

این استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: یک وقت انسان از اول در کج راه است و یک وقت در ابتدای راه است و یک وقت در طول مسیر منحرف می شود این مطلب خیلی خطرناک تر و جانگدازتر است. ان شاء الله خداوند متعال همه ما را در مسیر مستقیم راهنمایی کند و مستدام دارد، بودن درمسیر هم شاید کافی نباشد، بعضی از مفسرین قائل هستند که این «اهدنا الصراط المستقیم» که در همه نمازها موظف هستیم بخوانیم به معنای استدام بر بودن در راه مستقیم است یعنی بعد از این که راه یافتیم استدامه و استمرار این مطلب را هم از خداوند متعال می خواهیم که ان شاء الله تا آخر بر مسیر حق و حقیقت پافشاری کنیم./20/20/260

 

س, 12/01/1396 - 12:06

دیدگاه جدیدی بگذارید