استاد خان بلوکی:

ظرفیت قلبی پیامبر اکرم دلیل اصلی بعثت ایشان به عنوان خاتم انبیا است

در بعضی از اخبار آمده است: «خير القلوب‏ أوعاها، أى أحفظها للعلم و أجمعها له» بهترین قلب ها آنهایی است که ظرفیت و توانایی بیشتری دارند، در قرآن کریم می بینیم که خداوند متعال می فرمایند: اگر حقیقت این قرآن به کوهی نازل شود آن کوه از خشیت الهی فرو می پاشد یعنی توان تحمل ندارد اما می بینیم که همه این قرآن و سوری که از جهت معارفی عظیم هستند و ما با درک خودمان عظمت آنها را درک می کنیم رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم از آنها چیز دیگری متوجه می شود همه این معارف در توانایی این قلب هستند و این قلب است که می تواند آنها را دریافت کند.

 

استاد امیر خان بلوکی در گفتگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی نشست دوره ای اساتید گفت: عید مبعث رسول مکرم اسلام حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله و سلم است، امیدوار هستم که با دانستن فضل مساله نبوت به صورت عمومی و فضل و لطف و رحمت خاص خداوند به واسطه ارسال و بعث رسول مکرم اسلام صلی الله علیه و آله و سلم قدردان این نعمت الهی باشیم.

 

وی افزود: در رابطه با شخصیت والای رسول مکرم اسلام صلی الله علیه و آله و سلم بحث های متعددی وجود دارد، از جهت ظرفیت قلبی آن حضرت شخصیت ویژه ای دارند در روایتی از حضرت عسکری علیه السلام درباره آن حضرت می خوانیم: «ان الله وجد قلب محمد أفضل القلوب فبعث الله بنبوته» خداوند قلب رسول مکرم اسلام صلی الله علیه و آله و سلم را برترین قلب ها دانست و به همین مناسبت ایشان را به نبوت خودش بر انگیخت یعنی از جهت قلب و آن قوه وجدان و ادراک معارف حضرت رسول مکرم اسلام صلی الله علیه و آله و سلم در عالی ترین درجات قرار دارند و احدی با حضرت در این جهت برابری ندارد.

 

این استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: در بعضی از اخبار آمده است: «خير القلوب‏ أوعاها، أى أحفظها للعلم و أجمعها له» بهترین قلب ها آنهایی است که ظرفیت و توانایی بیشتری دارند، در قرآن کریم می بینیم که خداوند متعال می فرمایند: اگر حقیقت این قرآن به کوهی نازل شود آن کوه از خشیت الهی فرو می پاشد یعنی توان تحمل چنین باری را ندارد اما می بینیم که همه این قرآن و سوری که از جهت معارفی عظیم هستند و ما با درک خودمان عظمت آنها را درک می کنیم با این وجود رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم از آنها متوجه مطالب دیگری می شوند همه این معارف در توانایی این قلب هستند و این قلب است که می تواند آنها را دریافت کند.

 

وی اضافه کرد: آن حضرت به واسطه این ظرفیت قلبی به مقاماتی می رسند که حتی آن فرشتگان مقرب ارکان عرش الهی که حضرت جبرئیل و میکائیل و عزرائیل و آن فرشتگان اصلی که مظهر قدرت الهی هستند و به اصطلاح به حضرت جبرائیل روح القدس گفته می شود یعنی مقدس از هر مادیت و صاحب معنویت تام و تمام و در اصطلاح عبرانی «جبر» و «ایل» به معنای قدرت الهی است اما همین ملک مقرب وقتی به یک مرحله در سفر معراج الهی می رسد اظهار می کند: «لو دنوت‏ أنملة لاحترقت» اما نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله و سلم توانایی دارند که از آن جا هم بگذرند و به مرتبه بالاتری در معرفت دست پیدا کنند.

 

استاد خان بلوکی اظهار داشت: از جهت دریافت معارف این مطلب یک خصوصیت ذاتی است که در رسول مکرم اسلام صلی الله علیه و آله و سلم وجود دارد اما از جهت تبلیغ دینی برای ما یک درسی است که در امر تبلیغ دینی ظرفیت خودمان را بالا بریم و این شرح صدر را از خداوند بخواهیم که واقعا لطفی الهی است که به قلوب انداخته می شود لذا در قرآن کریم هم خطاب به رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم می فرماید: «ألم نشرح لک صدرک» ما سینه تو را گشاده کردیم و اگر خداوند به کسی نظر نکند «کانها یصعد من السماء» سینه اش ضیق می شود و تاب و تحملش کم می شود.

 

وی افزود: آن چیزی که باعث می شد رسول مکرم اسلام صلی الله علیه و آله و سلم در تبلیغ دین موفقیت پیدا کنند شرح صدر آن حضرت در تحمل مشکلات بود که برای ما درس است از سویی رویه حضرت یک رویه یکسان بود یعنی در ابتدای بعثت وقتی که می خواستند وجود مقدس حضرت رسول مکرم اسلام صلی الله علیه و آله و سلم را با اموال یا با تزویج از قبایل معروف مکه تطمیع کنند و ایشان را از راه خودشان منصرف کنند آن حضرت نشان دادند که اهل دنیا طلبی نیستند و راه خودشان را ادامه دادند و مشقات را تحمل کردند و آن رنج های روحی و مادی و معنوی را نسبت به خود و خانواده و نزدیکانشان به جان خریدند و این دعوت را ادامه دادند.

 

این استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: در اواخر عمر شریف آن حضرت هم تقریبا از سال شش هجری به بعد بود که وضعیت خوبی برای مسلمان ها پیش آمد و با غنائمی که بدست آمد و سرزمین هایی که فتح شد شبه بیت المالی برای جهان اسلام تولید شد و وضعیت مالی خوبی پیدا شد اما باز هم رویه حضرت همان رویه گذشته بود و رغبتی به دنیا نشان نمی دادند این مطلب هم از جهت تبلیغ دینی یک درسی است که اگر کسی واقعا خاستگاهش مساله دینی و تبلیغ دین باشد باید نشان دهد نسبت به دنیا رغبتی ندارد نه این که وقتی دستش نمی رسد آیات زهد و بی رغبتی به دنیا بخواند اما وقتی که مسئولیت و پستی پیدا کرد دست دیگران را از پشت ببندد.

 

وی اضافه کرد: تکلیف ما نسبت به اسلام که موهبت و نعمتی الهی بر بندگان است این است که لطف الهی را خوب فهم کنیم و برتری راه هدایت و صراط مستقیم را برای مردم بیان کنیم چون امروزه شاهد رویارویی بین فرهنگ ها و مسلک ها هستیم این که تنها بیان کنیم که راه اسلام این است و مقابل این راه را معرفی نکنیم نمی تواند به صورت ملموس نشان دهد چه لطفی در اسلام است که در راه های دیگر وجود ندارد، معروف است که «تعرف الاشیاء باضدادها» الان شاهد هستیم که در یهودیت و مسیحیت چه قوانینی وجود دارد و در اسلام چه قوانینی وجود دارد و همین طور در مکاتب مادی چگونه عمل می شود و سلوک و زندگی و اخلاق آنها چگونه است و در مکتب رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم چگونه است آیا رفتاری وجود دارد که لازمه آن اعتقاد به خداوند و رسول مکرم اسلام صلی الله علیه و آله و سلم باشد که اگر آن اعتقاد نباشد آن رفتار اخلاقی انجام نمی شود.

 

استاد خان بلوکی اظهار داشت: مرحوم علامه جعفری در شرح نهج البلاغه خود درباره نامه هایشان به راسل ریاضیدان و فیلسوف غرب مطلبی دارند، راسل اعتقادی به خدا نداشت در این نامه ها آقای علامه جعفری از ایشان سوال کرده بودند که شما اخلاقیات را به چه انگیزه ای انجام می دهید، او در پاسخ گفته بود به قصد لذت انجام می دهم، من وقتی با کسی اخلاقی برخورد می کنم و او خوشحال می شود لذت می برم بعد ایشان این سوال را کرده بودند که اگر این عمل اخلاقی ایثار باشد یعنی از جنس ترجیح دادن دیگران بر خود که با نثار جان هم همراه باشد باز هم از چنین کاری لذت می برید مرحوم علامه جعفری در این جا می نویسند وقتی که برای او نوشتم که این کار را در حالی که به خدا و مبدا و معاد اعتقاد ندارید چگونه انجام می دهید دیگر نامه ای از طرف راسل به دستم نرسید و جوابی برای نامه من از طرف او ارسال نشد.

 

وی خاطرنشان کرد: بر اساس آیه شریفه «لقد من الله علی المومنین» اگر معنای مومنین در این جا همه جامعه اسلامی باشد، منت الهی بر جامعه اسلامی قرار گرفته است و خداوند رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم را در میان آنها مبعوث کرده است، چه در زمان پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم و چه در عصور بعدی چون خالق این شریعت نعمت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم را بر تمامی مسلمین در طول تاریخ داده اند و در مقابل این ممالکی که زیر بار نرفتند و دعوت آن حضرت را قبول نکردند جوامعی هم هستند که منت الهی شامل حال آنها نشده است و در واقع نخواسته اند راه مستقیم را طی کنند.

 

این استاد حوزه علمیه قم در انتهای سخنانش بیان داشت: در واقع برعکس این فکری که امروزه وجود دارد که احساس می شود جوامع اسلامی عقب مانده اند معارفی در اسلام وجود دارد و توسط پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم به ما رسیده است که اگر خوب فهم و اجرا شود یکی از پیشرفته ترین جوامع بشری جوامع مسلمین خواهند بود که عمل نکردن به دستورات اسلامی باعث عقب ماندن آنها شده است در حالی که بسیاری از این دستورات را در غرب عمل می کنند و ما عمل نمی کنیم بنابراین قدردانی از نعمت بعثت رسول مکرم اسلام صلی الله علیه و آله و سلم، فهم پیام ایشان به صورت صحیح است و در وهله دوم عمل کردن به این مساله است که باعث پیشرفت جامعه اسلامی و شکر نعمت رسالت حضرت ختمی مرتبت می شود و این گونه خوب عمل کردن و فهمیدن شکر نعمت است که قطعا باعث افزایش این نعمت و پیشرفت هر چه بهتر جامعه اسلامی خواهد شد. از خداوند متعال می خواهیم لطف و رحمتش را بر امت اسلامی کما فی السابق به برکت ادعیه حضرت ولی عصر علیه السلام نازل کند و ما را در علم و عمل به دستورات و فرامین رسول مکرم اسلام صلی الله علیه و آله و سلم موفق دارد./20/20/260

 

ش, 01/25/1397 - 19:14

دیدگاه جدیدی بگذارید