استاد موسوی:

هدف بعثت نبوی اتمام مکارم اخلاقی است

مساله تهذیب نفس و متخلق شدن به محاسن اخلاقی چنان اهمیت دارد که پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله و سلم تکمیل نمودن اخلاق را هدف بعثت خود می شمارند و از آن به عنوان جهاد اکبر یاد می کنند مرحوم طبرسی در مجمع البیان درباره آیه ۵۲ سوره فرقان که می فرماید: «و جاهدهم به جهادا کبیرا» ایشان می فرمایند این آیه دلیل روشنی است بر این که جهاد فکری و تبلیغاتی در برابر وسوسه های گمراهان و دشمنان حق از بزرگترین جهادها است حتی ممکن است که حدیث معروف پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم که فرمودند: «رجعنا من الجهاد الاصغر الی الجهاد الاکبر» ما از جهاد کوچک به سوی جهاد بزرگ بازگشتیم اشاره به همین جهاد و عظمت کار دانشمندان و علما در تبلیغ دین باشد.

 

استاد سید مهدی موسوی در گفتگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی نشست دوره ای اساتید گفت: قال النبی صلی الله علیه و آله و سلم: «انما بعثت لاتمم مکارم الاخلاق» نام مبارک ایشان محمد و احمد بود پدر بزرگوار ایشان عبدالله بن عبدالمطلب و مادر ماجده ایشان آمنه بنت وهب بن عبد مناف بود لقب حضرت «رسول الله» و «خاتم النبیین» و کنیه حضرت ابوالقاسم بود، زمان و محل تولد ایشان در سحرگاه روز جمعه هفدهم ربیع الاول عام الفیل که چهل سال قبل از بعثت در مکه مکرمه چشم به جهان گشودند، دوران نبوت ایشان ۲۳ سال بود که از چهل سالگی تا ۶۳ سالگی به طول انجامید که مدت سیزده سال را در مکه مکرمه و ده سال دیگر را در مدینه منوره سپری کردند و آغاز نبوت ایشان در روز ۲۷ ام ماه رجب المرجب بوده است.

 

وی افزود: سرانجام رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم در روز دوشنبه ۲۸ ام ماه صفر سال یازده هجری در مدینه منوره در سن ۶۳ سالگی رحلت نمودند و در همین مکان فعلی یعنی کنار مسجد النبی در مدینه منوره به خاک سپرده شدند که می شود دوران عمر حضرت را به طور اجمالی به سه بخش تقسیم کرد قبل از نبوت که چهل سال به طول انجامیده است و بعد از نبوت در مکه مکرمه که سیزده سال طول کشیده است و بعد از هجرت از مکه به مدینه و تشکیل حکومت اسلامی که حدودا ده سال بوده است که مجموعا مدت نبوت ایشان ۲۳ سال به طول انجامیده است.

 

این استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: ایشان پیامبری بودند که دارای خلق عظیم بودند همان طور که خداوند تبارک و تعالی در سوره قلم آیه ۴ می فرمایند: «انک لعلی خلق عظیم» به راستی که تو را خویی والا است ایشان پیامبری بودند که نرم خوی و مهربان بودند که خداوند تبارک و تعالی در سوره آل عمران آیه ۱۵۹ می فرمایند: «فبما رحمة من الله لنت لهم و لو کنت فظا غلیظ القلب لانفضوا من حولک» پس به برکت رحمت الهی با آنان نرم خو و پر مهر شدی و اگر تندخو و سخت دل بودی قطعا از پیرامون تو پراکنده می شدند. ایشان پیامبری دعوت گر به سوی خدا و چراغ فروزان هستند همچنان که خداوند تبارک و تعالی در سوره احزاب آیه ۴۶ می فرمایند: «و داعیا الی الله باذنه و سراجا منیرا» دعوت کننده به سوی خدا به اذن او و چراغی تابناک است.

 

وی اضافه کرد: ایشان متصف به جمیع صفات خوبان و نیکان هستند، «آن چه خوبان همه دارند تو تنها داری» وجود مقدس پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم همچون خورشید تابانی هستند که ظلمت های جهل و شرک و نفاق و کفر را از افق آسمان روح انسان ها می زدایند و انسان را تا منتها الیه کمال جایی که انسان به جز خدا را نبیند می کشانند. آن گونه که نابینایان از نور آفتاب استفاده نمی کنند و خفاشانی که چشمانشان توانایی دیدن نور خورشید را ندارد خود را از آن پنهان می دارند کوردلان لجوج و خفاش صفتان کور دل نیز از نور پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم هرگز استفاده نکرده و نمی کنند تا جایی که دست در گوش می نهادند تا آهنگ روح بخش قرآن را از زبان مبارک ایشان نشنوند.

 

استاد موسوی اظهار داشت: این افراد ابوجهل وار می زیستند تا مرگشان فرا می رسید ابوجهلی که چهارده سال کنار نور بود اما نتوانست نور را درک کند و با همان جهل و نادانی مرد چرا که او با دید جاهلانه و دنیایی به پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم می نگریست و آن حضرت را همان بچه یتیم عبدالله می دید نه برگزیده و مبعوث شده از طرف پروردگار و نه خلیفة الله روی زمین امثال او نه تنها از نور ایشان استفاده نکردند بلکه با دشمنی های خود موجب اذیت و آزار آن حضرت می شدند به طوری که همان طور که در تاریخ ثبت و ضبط است به حضرت توهین می کردند و سنگ می زدند و جسارت می کردند ولی پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم در برابر همه این آزار و اذیت ها ایستادگی نمودند و در مقابل تمام زخم زبان ها و بدگویی ها و جسارت ها و آزارهای بدنی و روحی تسلیم دشمنان نشدند و سرانجام در اهداف خود پیروز شدند.

 

وی افزود: هدف پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم چه بود؟ آن حضرت با تبلیغ و مبارزه با ظلم و فساد رسالت خود را دنبال نمودند رسالتی که خودشان فرمودند: «انما بعثت لاتمم مکارم الاخلاق» همانا من برای تکمیل مکارم اخلاق برانگیخته شدم که این مطلب را مرحوم مجلسی در بحار الانوار جلد ۱۶ صفحه ۲۱۰ نقل می کنند.

 

این استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: مساله تهذیب نفس و متخلق شدن به محاسن اخلاقی چنان اهمیت دارد که پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله و سلم تکمیل نمودن اخلاق را هدف بعثت خود می شمارند و از آن به عنوان جهاد اکبر یاد می کنند مرحوم طبرسی در مجمع البیان درباره آیه ۵۲ سوره فرقان که می فرماید: «و جاهدهم به جهادا کبیرا» ایشان می فرمایند این آیه دلیل روشنی است بر این که جهاد فکری و تبلیغاتی در برابر وسوسه های گمراهان و دشمنان حق از بزرگترین جهادها است حتی ممکن است که حدیث معروف پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم که فرمودند: «رجعنا من الجهاد الاصغر الی الجهاد الاکبر» ما از جهاد کوچک به سوی جهاد بزرگ بازگشتیم اشاره به همین جهاد و عظمت کار دانشمندان و علما در تبلیغ دین باشد.

 

وی اضافه کرد: در قرآن کریم سوره بقره آیه ۱۵۱ آمده است: «کما ارسلنا فیکم رسولا منکم یتلوا علیکم آیاتنا و یزکیکم و یعلمکم الکتاب و الحکمة و یعلمکم ما لم تکونوا تعلمون» یعنی رسولی در میان شما از نوع خودتان فرستادیم که آیات ما را برای شما می خواند و شما را تزکیه می کند و کتاب و حکمت می آموزد و آن چه را که نمی دانستید به شما یاد می دهد این آیه شریفه هدف از بعثت را روشن می کند.

 

استاد موسوی اظهار داشت: آغاز کار رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم و دستور جاودانه اسلام را به دست رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم می سپارد و هدف او را چنین بیان می کند که آن حضرت سخنان خدا را بر نظام صحیح و مناسبی پی در پی بر شما می خواند تا قلوبتان را آماده پذیرش معانی آن کند او شما را پرورش می دهد و با کمک گرفتن از آیات خدا بر کمالات معنوی و مادی شما می افزاید و نورتان را رشد می دهد و گل های فضیلت بر شاخسار وجودتان آشکار می کند و انواع صفات زشت را که جامعه شما را در عصر جاهلیت فرا گرفته بود اعم از ربا خواری و شراب خواری و زنده به گور کردن دختران کوچک و غیره از آن می زداید و کتاب و حکمت را به شما می آموزد ایشان الگویی بر انگیخته از طرف پروردگار است که برای نجات و سعادت ما آماده است.

 

وی خاطرنشان کرد: خداوند در سوره احزاب آیه ۲۱ می فرماید: «لقد کان لکم فی رسول الله اسوة حسنة لمن کان یرجوا الله و الیوم الآخر و ذکر الله کثیرا» یعنی قطعا برای شما در رفتار رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم مایه اقتدا و سرمشق زندگی است برای کسی که به خدا و روز واپسین امید دارد و خدا را بسیار یاد می کند ایشان الگویی هستند که کلام و عمل و رفتار و همه خصوصیاتشان الهی است خود حضرت می فرماید: من تنها از دستورات و تعلیماتی پیروی می کنم که از طریق وحی و از ناحیه پروردگار به من می رسد.

 

این استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: خداوند تبارک و تعالی در سوره انعام آیه ۵۰ تصریح دارد: «ان أتبع الا ما یوحی الی» من جز از آن چه به من وحی می شود پیروی نمی کنم از این جمله استفاده می شود که هر چه ایشان داشتند و انجام دادند و هر چه فرموده اند از وحی آسمانی سرچشمه گرفته بود و در جای دیگر در سوره نجم آیه ۳ و ۴ می می فرماید: «و ما ینطق عن الهوی ان هو الا وحی یوحی» یعنی هرگز از روی هوای نفس سخن نمی گوید آن چه که می گوید جز وحی الهی که به او القا می شود نیست چون که گمراهی ها غالبا نتیجه پیروی از هوای نفس است همچنان که قرآن به این مطلب در سوره صاد آیه ۲۶ تصریح دارد: «و لا تتبع الهوی فیضلک عن سبیل الله» یعنی از هوای نفس پیروی مکن که تو را از طریق خداوند گمراه می سازد.

 

وی تاکید کرد: کلام آن حضرت هرگز انسان را به انحراف نمی کشاند بلکه راه سعادت را به دنبال دارد تا جایی که خداوند در قرآن در سوره نجم آیه ۲ قسم یاد می کند و می فرماید: «ما ضل صاحبکم و ما غوی» هرگز دوست شما که مراد پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم می باشد منحرف نشده است و مقصد را گم نکرده است چون که ایشان «رسول خدا» هستند و خداوند در تمام زمینه ها راه صحیح را به ایشان تعلیم می فرماید چنان که آن حضرت را در قرآن مخاطب قرار می دهد و در سوره احزاب آیه ۲ می فرماید: «واتبع ما یوحی الیک من ربک» یعنی از آن چه از طرف پروردگارت به تو وحی می شود پیروی کن.

 

استاد موسوی اظهار داشت: وظیفه ما در مقابل چنین پیامبری چیست خداوند در سوره نور آیه ۶۳ می فرماید: «لا تجعلوا دعاء الرسول بینکم کدعاء بعضکم بعضا» یعنی دعوت رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم را در میان خودتان همانند دعوت برخی از شما برای برخی دیگر قرار ندهید هنگامی که شما را برای مساله ای فرا می خواند حتما یک موضوع الهی و دینی است و باید آن را با اهمیت تلقی کنید و دعوت های ایشان را ساده نگیرید.

 

وی اضافه کرد: قرآن امر می کند که آن چه را که رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم برای شما آورده است بگیرید و اجرا کنید و آن چه را از آن نهی می کند از آن خودداری نمایید و تقوای الهی را پیشه کنید همچنان که در ادامه و آخر آیه می فرماید که خداوند شدید العقاب است و در سوره حشر آیه ۷ به این مطلب تصریح دارد: «و ما آتاکم الرسول فخذوه و ما نهاکم عنه و اتقوه و اتقوا الله ان الله شدید العقاب» یعنی آن چه ایشان برای شما آورده است را اخذ کنید و از آن چه شما را منع می کند باز ایستید و از خدا بترسید که خداوند سخت کیفر است اگر چه این آیه شریفه در یک مورد خاص آمده است ولی این قاعده بر یک حکم عمومی و کلی انطباق دارد یعنی همه مسلمانان موظف هستند اوامر و نواهی پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم را به گوش جان بشنوند و اطاعت کنند خواه در زمینه مسائل مربوط به حکومت اسلامی باشد یا مسائل اقتصادی یا اخلاقی یا عبادی و یا غیر از آن خصوصا این که در ذیل آیه کسانی که از این امر الهی مخالفت کنند را به عذاب شدید تهدید کرده است.

 

این استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: در سوره انفال آیه ۲۴ می فرماید: «استجیبوا لله و للرسول اذا دعاکم لما یحییکم» خدا و رسولش را زمانیکه شما را به سوی آنچه زنده تان می سازد دعوت می کنند، اجابت کنید. گفتنی است آن چه انسان را به حیات طیبه و حیاتی که در تمام زمینه های زندگی از آن نور الهی منتشر می شود و انسان در آن احساس امنیت دارد می رساند آیین پر مهر انسان است که در چارچوب کتاب نورانی و مقدس قرآن فرو فرستاده شده است و کلمات گهربار ائمه هدی علیهم السلام که الهام یافته و برگرفته از کلمات وحی الهی است که در قالب احادیث در دسترس ما پیروان سنت نبوی قرار گرفته است، حفظ این احادیث شریف و عمل به آن و انتشار آن یکی از وظایف مهم سالکان و رهروان و پیروان مکتب اهل بیت علیهم السلام است که باید کسانی که عطش معرفت سیره نبوی را دارند با انتشار و در دست قرار دادن و عمل کردن به این احادیث طالبان این راه و کسانی که عطش معرفت این سیره را دارند سیراب سازند.

 

وی در انتهای سخنانش اظهار داشت: خداوند را قسم می دهیم به حق این وجود نازنین که توفیق عمل به این وظیفه الهی را به همه ما مرحمت فرماید و در آخر شعری از سعدی در مدح و وصف پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم قرائت می کنم: «ماه فرو ماند از جمال محمد    سرو نروید به اعتدال محمد    قدر فلک کمال و منزلتی نیست    در نظر قدر با کمال محمد    وعده دیدار هر کسی به قیامت    لیله اسرای شب وصال محمد    آدم و نوح و خلیل و موسی و عیسی    آمده مجموع در ظلال محمد    عرصه گیتی مجال همت او نیست    روز قیامت نگر مجال محمد    آن همه پیرایه بسته جنت فردوس   گو که قبولش کند بلال محمد    همچو زمین خواهد آسمان که بیفتد    تا بدهد بوسه در نعال محمد    شمس و قمر در زمین حشر نتابد    نور نتابد مگر جمال محمد    شاید اگر آفتاب و ماه نتابند    پیش دو ابروی چون هلال محمد    چشم مرا تا به خاک دید جمالش    خواب نمی گیرد از خیال محمد    سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی عشق محمد بس است آل محمد.»/۲۶۰/

۱۳۹۷/۱/۲۵ - ۲۰:۵۸

دیدگاه جدیدی بگذارید