استاد دلیری مطرح کرد؛

جایگاه بیان فضایل اهل بیت در ماه رمضان

یکی از آثاری که برای ذکر فضایل می توانیم بیان کنیم هدایت می باشد این که کسی بخواهد خودش هدایت شود یا این که مردم را هدایت کند راهش ذکر فضایل امیرالمومنین علیه السلام است.

 

استاد محمد مهدی دلیری در گفتگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی نشست دوره ای اساتید گفت: صحبت در مورد ماه رمضان آن قدر مهم است که علمای بزرگوار شیعه از قدمای شیعه و اصحاب ائمه علیهم السلام در فضیلت ماه مبارک رمضان کتاب هایی نوشته اند و به جمع آوری احادیث در مورد ماه رمضان همت گماشته اند.

 

وی افزود: «فضایل اشهر الثلاثة» مرحوم شیخ صدوق کتاب بسیار مشهور و معروفی است و ظاهرا اولین کتابی است که در فضایل ماه رمضان به دست ما رسیده است که این کتاب در فضیلت ماه رجب و شعبان و رمضان است اما در بین این سه ماهی که برترین ماه های سال هستند در مورد ماه رمضان روایات بیشتری وجود دارد و کتاب های فراوان تری در این رابطه وجود دارد قبل از شیخ صدوق هم در بین اصحاب ائمه علیهم السلام در باره این ماه کتاب هایی نوشته شده است اما این کتاب ها به ما نرسیده است بعد از شیخ صدوق کتابی که در مورد فضایل ماه رمضان به دست ما رسیده است کتاب مرحوم سید راوندی است که در قرن ششم می زیسته است، این بزرگوار کتابی به همین نام دارد که در آن جا روایاتی را در مورد ماه رمضان ذکر کرده است.

 

این استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: بحثی که مطرح می کنم در مورد ماه رمضان و فضایل اهل بیت علیهم السلام در این ماه است همان طور که بیان شد جهاتی که مربوط به ماه رمضان است متعدد است برخی مربوط به خود ماه رمضان و فضایل این ماه و بزرگی این ماه است خطبه شعبانیه پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله و سلم در جمعه قبل از ماه رمضان در همین راستا بیان شده است که بسیار معروف و مشهور است و معمولا خطبا به آن می پردازند و فضایل این ماه را به واسطه این خطبه بیان می کنند و علمای بزرگوار شیعه بر خطبه شعبانیه شرح هایی هم نوشته اند.

 

وی اضافه کرد: بعضی از علما و خطبای بزرگوار شیعه در مورد ادعیه و اعمال این ماه زیاد صحبت کرده اند و دعاهایی را که باید در این ماه خوانده می شود را نقل کرده اند و در مورد آنها بحث کردند و شرح های مختلفی بر این دعاها نگاشته اند و از این جهت به ماه رمضان پرداختند که این مسائل دارای ارزش است و خداوند کسانی که در این مورد کار کردند و فضایل ماه رمضان و ادعیه این ماه را بررسی و نقل کردند مورد رحمت قرار دهد.

 

استاد دلیری اظهار داشت: آن چه که مهم است که کمتر به آن پرداخته شده است فضایل اهل بیت علیهم السلام در این ماه بزرگ می باشد گفتن و شنیدن فضایل اهل بیت علیهم السلام دارای ثمرات خیلی زیادی می باشد اگر بخواهیم این فضایل و آثار ذکر فضایل اهل بیت علیهم السلام را در دو جهت خلاصه کنیم یک جهتش از این باب است که باعث آمرزش گناهان می شود، در ماه مبارک رمضان یکی از مطالب بسیار مهمی که شیعیان به دنبال آن هستند این است که خداوند گناهان آنها را ببخشد، در اعمال شب قدر است که فرموده اند که قرآن بر سر گیرید و طلب استغفار کنید و نماز شب قدر که بعد از آن ذکر استغفار را داریم و طلب بخشش کردن در ماه رمضان که به کرات از طرف اهل بیت علیهم السلام به ما سفارش شده است به همین خاطر است، در حقیقت وقتی انسان از ماه رمضان خارج می شود و به شب عید فطر وارد می شود گناهان او آمرزیده می شود اما راه آمرزش گناهان ذکر فضایل اهل بیت علیهم السلام می باشد، در این زمینه از اهل بیت علیهم السلام روایات فراوانی به دست ما رسیده است که اهل بیت علیهم السلام سفارش کرده اند برای آمرزش گناه به دنبال ذکر فضایل اهل بیت علیهم السلام باشیم.

 

وی افزود: روایت شریفی است که هم شیعه آن را نقل کرده است و هم غیر شیعیان نقل کردند از جمله خوارزمی که در کتاب مناقب خودش این روایت را آورده است و دیگران هم آورده اند از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم نقل می کنند که ایشان فرمودند: « : ان‏ الله‏ جعل‏ لاخى‏ على فضائل لا تحصى كثرة فمن ذكر فضيلة من فضائله، مقرا بها، غفر الله لما تقدم من ذنبه و ما تاخر» اگر به دنبال آمرزش گناه هستیم و راه توبه را در ماه رمضان جستجو می کنیم این راهش است که می فرماید خداوند تبارک و تعالی برای برادرم علی بن ابیطالب فضایلی را قرار داده است که از حیث کثرت قابل شمارش نیست بعد فرمود کسی که یک فضیلت از فضایل برادرم علی بن ابیطالب را ذکر کند در حالی که آن را قبول دارد و به آن اقرار می کند و در قلبش هم به آن اعتقاد دارد خداوند گناهان گذشته و آینده او را می آمرزد «غفر الله ما تقدم من ذنبه و ما تاخر» تمام گناهان گذشته و تمام گناهان آینده او را می آمرزد.

 

این استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: آن کسی که فضایل علی بن ابیطالب علیه السلام را ذکر کند گناهانی که با زبان انجام داده است آمرزیده می شود « و من كتب فضيلة من فضائله، لم تزل الملائكة تستغفر له ما بقى لذلك الكاتب رسم» کسی که یک فضیلت از فضایل علی بن ابیطالب را بنویسد ملائکه برای او استغفار می کنند تا زمانی که از این نوشته اثری باقی باشد یعنی تا زمانی که سیاهی این نوشته بر روی کاغذ باشد ملائکه برای او استغفار می کنند انسان چه چیزی از این بالاتر می خواهد که خودش یک بار استغار بگوید یا این که یکی از فضایل امیرالمومنین علیه السلام را بنویسد و چنین نتیجه ای برای او حاصل شود.

 

وی اضافه کرد: «و من استمع الى فضيلة من فضائله، غفر الله له الذنوب التي اكتسبها بالاستماع» کسی که گوش فرادهد به فضایلی از امیرالمومنین علیه السلام خداوند تمام گناهان او را می بخشد «التی اکتسبها بالاستماع» گناهانی که با گوش برای او ثبت و ضبط شده است یعنی اگر غیبت یا دروغی شنیده است اینها را با شنیدن فضایل امیر المومنین علیه السلام برطرف می کند البته حق الناس جای خودش را دارد و آن چه که برای جبران گناهان از حقوق مردم بیان شده است سر جای خودش می باشد ولکن خداوند گناهان دیگر را با شنیدن فضیلت امیر المومنین علیه السلام محو می کند و از بین می برد.

 

استاد دلیری اظهار داشت: کسی که نوشته ای در فضایل امیر المومنین علیه السلام ببیند: « و من نظر الى كتاب من فضائله، غفر الله له الذنوب التي اكتسبها بالنظر» خداوند تمام آن گناهانی که با چشم کسب کرده است را از بین می برد لذا مرحوم شیخ صدوق بالاترین عمل شب قدر را مباحثه علمی می دانند و غیر از فضایل اهل بیت علیهم السلام و احادیث آنها علم صحیحی وجود ندارد، علم صحیح آن چیزی است که از خامه امیرالمومنین علیه السلام و اولاد ایشان در عالم منتشر شده است لذا گفتن و شنیدن فضایل امیرالمومنین علیه السلام بالاترین راه استغفار است.

 

وی خاطرنشان کرد: «ثم قال النظر الی علی بن ابیطالب علیه السلام عبادة» نگاه به صورت امیرالمومنین علیه السلام عبادت «و ذکره عبادة» می فرماید ذکر امیرالمومنین علیه السلام عبادت می باشد یعنی در ماه رمضان ذکر فضایل ایشان عبادت است اگر این فضایل را بگوید و یا بشنود برای او عبادت محسوب می شود خداوند ایمان هیچ بنده ای را نمی پذیرد مگر با ولایت امیر المومنین « و لا يقبل‏ الله‏ إيمان‏ عبد من‏ عباده‏ كلهم‏ إلا لولايته و البراءة من أعدائه‏» خداوند ایمان هیچ بنده ای را نمی پذیرد مگر با ولایت امیرالمومنین علیه السلام و برائت جستن از دشمنان امیرالمومنین علیه السلام پس یکی از هزاران فایده و اثری که در ذکر فضایل امیرالمومنین علیه السلام وجود دارد بخشش و آمرزش گناهان می باشد.

 

این استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: دومین اثری که برای ذکر فضایل می توانیم بیان کنیم هدایت می باشد این که کسی بخواهد خودش هدایت شود یا این که مردم را هدایت کند راهش ذکر فضایل امیرالمومنین علیه السلام است. ماه رمضان نسبت به ماه های دیگر سوای ماه محرم جایگاه ویژه ای دارد اما ماه محرم جایگاه خاص خودش را دارد و هیچ ماهی از جهت شلوغ بودن مساجد و تکایا و داغ بودن منبرها مانند ماه محرم نیست اما بعد از ماه محرم و ایام عزاداری اهل بیت علیهم السلام ماه رمضان ماهی است که مردم به سوی مساجد اقبال دارند و خطبا و سخنرانان مذهبی و دینی شیعه هم در این زمینه فعالیت هایی را دارند.

 

وی تاکید کرد: هدف از این فعالیت ها در ماه رمضان هدایت شدن است چه برای کسی که گوینده است و چه برای کسی که شنونده است چه برای خطبا و چه کسانی که پای منبر و مخاطب قرار می گیرند چون مقصود هدایت می باشد هدایت به نام امیرالمومنین علیه السلام و ذکر فضایل آن حضرت می باشد، امروزه که به جامعه بشری نگاه می کنیم که به انواع و اقسام گناهان گرفتار شده است بیش از یک مسیر برای نجات او وجود ندارد آن هم ذکر فضایل اهل بیت علیهم السلام است.

 

استاد دلیری اظهار داشت: وقتی جوانی در پای منبر می آید و در مورد غیبت و دروغ و مسائلی از این قبیل هزاران خطیب برای او صحبت می کنند هرگز آن تاثیر را ندارد که از ذکر فضایل امیرالمومنین علیه السلام مطلبی گفته شود و قلب این جوان و مردم را به سوی امیرالمومنین علیه السلام جلب کند و جز با آشتی دادن این جوانان با ایشان و نزدیک کردن آنها به آن حضرت هیچ راهی دارای چنین اثری نیست با این کار در حقیقت دست ایشان را در دست امیرالمومنین علیه السلام قرار می دهیم و این کار باعث هدایت آنها می شود بنابراین تا این جا دو مطلب بیان شد اول این که گناهان گذشته به ذکر فضایل امیرالمومنین علیه السلام محو می شود و دیگر این که هدایت آینده هم با ذکر فضایل امیرالمومنین علیه السلام ایجاد می شود در این زمینه روایات فراوانی از آل پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم به دست ما رسیده است.

 

وی افزود: روایت مشهور و معروفی از امام رضا علیه السلام نقل شده است که می فرماید: «لو علم الناس محاسن کلامنا لاتبعونا» اگر مردم محاسن کلام ما را بشنوند و بدانند از ما تبعیت می کنند تنها راه برای این که مردم دین دار شوند و رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم و اهل بیت علیهم السلام را تبعیت کنند این است که محاسن کلام اهل بیت علیهم السلام که فضایل آنها در راس این مسائل قرار دارد برای مردم بازگو شود.

 

این استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: فایده سومی که ذکر فضایل اهل بیت علیهم السلام دارد آباد و اصلاح کردن دنیای انسان ها می باشد یعنی مردم معمولا در ماه رمضان، در شب های قدر و عید فطر و در آن چه مربوط به ماه رمضان است به دنبال اصلاح دنیا و آخرتشان هستند و همین طور به دنبال اصلاح آخرتشان هستند که گناهان گذشته آنها نیز آمرزیده شود و هدایت یابند در این راستا ذکر فضایل آل پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم بهترین راه بلکه تنها راه اصلاح دنیای مردم هم می باشد.

 

وی اضافه کرد: خداوند در قرآن کریم می فرماید: «علی بذکر الله تطمئن القلوب» مردم آگاه باشید که با ذکر خدا دل ها آرام می گیرد در این آیه ذکر خدا بر فعل تطمئن مقدم شده است یعنی در حقیقت این جار و مجروری که متعلق به تطمئن است باید موخر ذکر می شد اما مقدم شده است این مطلب دلالت بر حصر می کند یعنی فقط و فقط یک راه برای اطمینان قلبی وجود دارد یعنی برای گرفتاری های دنیوی که باعث شده است که قلب شما مشوش باشد خداوند یک مسیر بیشتر قرار نداده است آن هم ذکر خدا می باشد یعنی فقط با ذکر خدا دل آرام می گیرد در این جا در ذیل این آیه شریفه روایتی از اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام نقل شده است که بیان می دارد ذکر خدا یعنی ذکر فضایل امیرالمومنین و اولاده المعصومین تا حضرت صاحب الزمان علیهم السلام است که نجات دهنده و فریاد رس گرفتاری های دنیوی بشر می باشد.

 

استاد دلیری اظهار داشت: در زیارت جامعه هم این نکته خیلی مهم است که می فرماید: «بکم علمنا الله معالم دیننا و اصلح ما کان فسد من دنیانا» که می فرماید خداوند فقط به واسطه شما چون «بکم» که جار و مجرور است بر فعل «علمنا» مقدم شده است یعنی فقط از طریق شما خداوند علوم دینی را به ما می آموزد و فقط به واسطه شما امور دنیوی ما را اصلاح می کند لذا گرفتاری های دنیوی و مریضی ها، قرض ها، گرفتاری ها، بیکاری ها و بی عدالتی هایی که بشر امروزه گرفتار آن است به واسطه ذکر اهل بیت علیهم السلام مرتفع می گردد.

 

وی خاطرنشان کرد: با این مقدمه ای که بیان شد به نظر می رسد بهترین اموری که می توان در این روزها برای اصلاح دنیا و آخرت به آن پرداخت چه برای مخاطبین و چه خطبا و چه نویسندگان و چه گویندگان ذکر فضایل اهل بیت علیهم السلام می باشد اما مناسب است که در این ماه ذکر فضایل اهل بیت علیهم السلام با مناسبت های ماه رمضان هماهنگی داشته باشد.

 

این استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: ماه رمضان ماهی است که با غم ها و شادی های اهل بیت علیهم السلام عجین شده است، روزهای شادی اهل بیت علیهم السلام در این ماه وجود دارد، روزها و شب های غم اهل بیت علیهم السلام هم در آن وجود دارد بر هر کدام از این شادی ها و غم ها انسان به مناسبت آن غم یا شادی و به مناسبت همان امر تاریخی که اتفاق افتاده است بهتر است به سوی اهل بیت علیهم السلام رهنمون شود و از این بعد کمتر به ماه رمضان توجه شده است بلکه بیشتر از جهت فضایل خود ماه رمضان و از جهت ادعیه و اعمال این ماه عزیز به این ماه پرداخته شده است.

 

وی تاکید کرد: در مورد مناسبت های ماه رمضان هم کمتر کتابی نوشته شده است مگر کتابی که حضرت آیت الله صافی گلپایگانی در همین خصوص نوشته اند که در حقیقت در آن کتاب امور تاریخی که در ماه رمضان اتفاق افتاده است را تذکر داده اند و در مورد آنها توضیح داده اند اسم این کتاب هم «رمضان در تاریخ» است که کتاب بسیار خوبی است.

 

استاد دلیری اظهار داشت: روز اول ماه رمضان روز ولایتعهدی امام رضا علیه السلام می باشد و بهانه بسیار خوبی است که انسان با ذکر فضایل امام رضا علیه السلام این ماه را آغاز کند و از فضایل امام رضا علیه السلام گفتن و شنیدن و خصوصا در مورد سفر امام رضا علیه السلام به ایران و آن نقشه ای که مامون عباسیِ پست پلید داشت و رفتاری که امام رضا علیه السلام در مقابل او داشتند سخن گفتن کار بسیار پسندیده ای است باید حکمت ها و فضایلی که بر این سفر مترتب بود را برای مردم باز کنیم، قبول ولایتعهدی از طرف ایشان جهات مختلفی دارد و ما نمی توانیم فعل امام را بتمامه و کماله تحلیل کنیم ولیکن قطره ای از دریای حکمت های امام رضا علیه السلام را که برای کسانی که تابع ایشان هستند باید بیان کنیم.

 

وی خاطرنشان کرد: امام رضا علیه السلام در مرو و در قصر مامون اقدام به برگزاری مجلس روضه اباعبدالله علیه السلام کردند. دعبل خزایی خدمت امام رضا علیه السلام اشعاری را از امام حسین علیه السلام می خواند و این کار چندی پس از آن است که هارون الرشید قبر امام حسین علیه السلام را تخریب می کند و درخت سدره ای که در کنار قبر بوده است و برای استراحت زایرین آن جا وجود داشته است را قطع می کند و دشمنی خودش را با امام حسین علیه السلام با تمام وجود ابراز می کند اما مدتی بعد از این کار در قصر پسرش مامون روضه خوان روضه امام حسین علیه السلام می خواند: «أفاطم‏ لو خلت الحسين مجدلا   و قد مات عطشانا بشط فرات» و امام رضا علیه السلام و عده فراوانی با شنیدن این روضه گریه می کنند پس احیای امر امام حسین علیه السلام یکی از فواید و حکمت هایی بود که از این سفر امام رضا علیه السلام به وجود آمد.

 

این استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: بیان حدیث سلسلة الذهب هم که بسیار معروف و مشهور است در این ایام خالی از لطف نیست امام رضا علیه السلام در طول سفرشان موجبات رسوایی مامون را فراهم آوردند. استقبالی که مردم در طول این مسیر از امام رضا علیه السلام داشتند استقبال عجیبی بود که موجب اعتراف بنی عباس به حقانیت اهل بیت علیهم السلام شد هر کدام از این امور سرفصل هایی هستند برای این که کسی بخواهد در مورد این سفر به ایران تحقیق و صحبت داشته باشد. امام رضا علیه السلام با سفرشان به ایران و بحث ولایتعهدی حقانیت شیعه و اهل بیت علیهم السلام را اثبات کردند علاوه بر آن آشنایی مردم ایران با امام رضا علیه السلام از طریق این سفر بوده است.

 

وی خاطرنشان کرد: امر دیگری که در این ماه اتفاق افتاده است که احتجاج ابی بن کعب بر ابوبکر بوده است که ابی بن کعب در روز اول ماه رمضان در نماز جمعه بر می خیزد و بر اثبات حقانیت امیرالمومنین علیه السلام کلماتی را بیان می کند و حدیث «من کنت مولاه فهذا علی مولاه» را مطرح می کند.

 

استاد دلیری اظهار داشت: در روز اول ماه رمضان مرگ مروان بن حکم را هم داریم که دشمن جانی آل پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم بوده است که در سال 65 هجری اتفاق می افتد که صحبت کردن راجع به فعالیت های او در بحث از برائت از دشمنان پیامبر ختمی مرتبت خیلی مهم است روز چهارم ماه رمضان جنگ تبوک را داریم که جنگ بسیار مهمی است و به واسطه بیان این جنگ از فضایل امیرالمومنین علیه السلام و از فضایل پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم مطالب بسیار زیادی را می توان گفت و مردم را با این عزیزان و تاریخ صدر اسلام آشنا کرد که در حقیقت تقویت اعتقادات مردم را در پی دارد.

 

وی تاکید کرد: در روز جنگ تبوک برای چندمین بار پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم حدیث مشهور و معروف منزلت را خطاب به امیرالمومنین علیه السلام بیان کردند: «أ ما ترضى أن تكون‏ مني‏ بمنزلة هارون‏ من موسى إلا أنه لا نبي بعدي‏» به غزوه تبوک جنگ فاضح هم می گویند چون در حقیقت منافقین مدینه در این جنگ مفتضح و رسوا شدند که قصد کشتن پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم را در عقبه داشتند به لشگریان جنگ تبوک «جیش العسرة» هم می گویند به خاطر سختی هایی که در این جنگ متحمل شدند.

 

این استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: در روز اول ماه رمضان وفات حضرت نفیسه خاتون نتیجه حضرت امام حسن علیه السلام را هم داریم یعنی این بانوی بزرگوار دختر حسن بن زید بن حسن علیه السلام است یعنی ایشان نتیجه امام حسن علیه السلام بوده اند که در مصر وفات یافتند مقبره این بانوی بسیار بزرگ و مجلله امروز هم بعد از هزار و سیصد سال از آن تاریخ در مصر محل زیارت اهل مصر می باشد ایشان در روز اول ماه رمضان از دنیا رفتند و دارای فضایل فراوانی می باشند، ایشان فردی هستند که عروس امام صادق علیه السلام بوده اند و همسرشان اسحاق موتمن پسر امام صادق علیه السلام بوده است، ایشان عابده و زاهده بودند و قبری را برای خود تهیه کرده بودند و در آن قبر علی الدوام مشغول نماز و ختم قرآن بودند و چندین مرتبه قرآن را در آن قبر ختم کردند.

 

وی افزود: زمانی که هنگام از دنیا رفتن این بانو شد طبیب به ایشان گفت: باید روزه ات را افطار کنی ایشان فرمود: واعجبا سی سال است که از خداوند مسالت دارم با حالت روزه از دنیا روم ولی اکنون که روزه هستم افطار کنم؟ سپس شروع کردند به خواندن سوره انعام و به این آیه 127 سوره انعام که رسیدند: «لهم دارالسلام عند ربهم» در این زمان بود که ایشان جان به جان آفرین تسلیم کردند، وقتی شوهر ایشان اسحاق پسر امام صادق علیه السلام رسیدند قصد کردند که بدن این بانوی بزرگوار را به مدینه برند و در بقیع کنار اجداد طاهرینشان دفن کنند.

 

وی اضافه کرد: در این زمان مردم مصر با التماس از اسحاق موتمن درخواست خواستند که بدن این بانوی بزرگوار در مصر دفن شود، اسحاق متحیر می شود و شب در عالم رویا پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم را می بیند که می فرمایند: با اهل مصر در این ماجرا مخالفت نکن که به خاطر نفیسه خداوند رحمت و برکاتش را بر آنها نازل می کند این بانوی بزرگوار را به همین جهت در آن جا دفن کردند و الان قبر ایشان بسیار معروف و مشهور است.

 

استاد دلیری اظهار داشت: اهل مصر با این که عمدتا غیر شیعه هستند اما سه زیارتگاه بسیار مهم دارند اول مقام راس الحسین علیه السلام و دیگر مقام حضرت زینب سلام الله علیها که به بودن قبر حضرت زینب در آن جا اعتقاد دارند و دیگر این که قبر نفیسه خاتون را بسیار بزرگ می شمارند و آن جا را محل زیارت خود قرار داده اند.

 

وی اضافه کرد: در روز سوم ماه رمضان بنابر نقلی روز شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها است این نقل را دولابی در کتاب «ذریة الطاهرة» ذکر کرده است، خوب است به این واسطه یادی از حضرت زهرا سلام الله علیها شود که باعث آمرزش گناهان و رفع گرفتاری های دنیوی و اخروی می شود، روز چهارم ماه رمضان مرگ زیاد بن ابی پدر عبیدالله بن زیاد اتفاق می افتد که پدر و پسر از دشمنان جانی آل پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم بودند و چقدر اهل بیت علیهم السلام را اذیت کردند شیعیان معمولا با این پسر آشنا هستند به واسطه نقشی که در شهادت امام حسین علیه السلام داشت اما زیاد بن ابی هم انسان بسیار خبیثی بود و با آل پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم دشمنی کرد که این ملعون در روز چهارم ماه رمضان به درک واصل شد.

 

این استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: در روز دهم ماه رمضان وفات حضرت خدیجه سلام الله علیها را داریم که بسیار بسیار مهم است و معمولا کمتر به حضرت خدیجه سلام الله علیها پرداخته می شود شب دهم و روز دهم ماه رمضان فرصت بسیار طلایی است که شیعیان به تاریخ و زندگانی این اولین بانوی مسلمان بپردازند که نباید نسبت به آن غفلت کرد در مورد فضایل این بانوی بزرگوار مطالب و روایات زیادی از اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام به دست ما رسیده است و بعضی از علما این فضایل و مناقب را در کتاب هایی به نام حضرت خدیجه سلام الله علیها جمع آوری کردند.

 

وی خاطرنشان کرد: در روایت شریفی که از پیامبر صلی الله علیه و اله و سلم برای ما نقل شده است می فرمایند: دین من برپا و مقاوم نشد مگر به دو چیز اموال خدیجه و شمشیر علی بن ابیطالب. باز در کتاب امالی طوسی روایت دیگری است که می فرماید هیچ مالی به اندازه اموال خدیجه به من منفعت نرسانده است. حضرت خدیجه سلام الله علیها تمام اموال و جانشان را برای پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم گذاشتند و خداوند هم هر آن چه که داشت یعنی حضرت زهرا سلام الله علیها و گوهر عوالم وجود را به حضرت خدیجه سلام الله علیها ارزانی داشتند.

 

استاد دلیری اظهار داشت: در مورد حضرت خدیجه سلام الله علیها روایتی است که می فرماید خداوند برای حضرت خدیجه سلام را فرستاده است و جبرئیل حامل این سلام برای حضرت خدیجه بوده است نکته دیگر این که حضرت خدیجه سلام الله علیها اقرار به امام بودن ائمه طاهرین و به خصوص علی بن ابیطالب علیه السلام داشتند چون پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم به ایشان فرمودند: «هو مولاک و مولی المومنین و امامهم بعدی» حضرت فرمودند این آقا یعنی امیرالمومنین مولای تو و مولای همه مومنان بعد از من و امام آنها می باشد و حضرت خدیجه سلام الله علیها بر قبول ولایت امیرالمومنین علیه السلام تاکید داشتند و در آخرین روزهای عمر شریفشان بر این عهد متعهد شدند. پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم در فتح مکه کنار قبر حضرت خدیجه سلام الله علیها چادری زدند و بنابر روایت صحیح مدتی که در مکه بودند در کنار قبر حضرت خدیجه سلام الله علیها بیتوته کردند.

 

وی افزود: در دوازدهم ماه رمضان مراسم عقد اخوت برگزار شده است که پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم بین مسلمانان عقد اخوت خواندند و بین خودشان و امیرالمومنین علیه السلام هم چنین عهدی بستند. در روز سیزدهم ماه رمضان مرگ حجاج بن یوسف ثقفی را داریم که دشمنی اش با شیعیان بسیار مشهور و معروف است و چند هزار نفر از شیعیان را از بین برد و انسان بسیار خبیثی بوده است که در سال 95 به هلاکت رسیده است در روایت تاریخی داریم که این ملعون بجز کسانی که در جنگ ها کشته شده بودند 120 هزار نفر را از بین برد و زمانی که به درک واصل شد در زندان او پنجاه هزار مرد و سی هزار زن وجود داشته است و چه تعداد زیادی از محبین امیرالمومنین علیه السلام مثل کمیل بن زیاد نخعی و قنبر غلام امیرالمومنین علیه السلام و عبدالرحمن بن ابی لیلای انصاری را همین ملعون یعنی حجاج بن یوسف ثقفی به شهادت رساند.

 

این استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: در چهاردهم ماه رمضان شهادت جناب مختار را داریم که بین شیعیان معروف و مشهور هستند و معمولا مختار را می شناسند. معمولا دو مناسبت است که شیعیان در ماه رمضان و در مساجد به این دو مناسبت می پردازند که یکی میلاد امام حسن مجتبی علیه السلام در پانزدهم ماه رمضان و دیگری شهادت امیرالمومنین علیه السلام در بیست و یکم ماه رمضان است، شیعیان به این دو تاریخ عنایت دارند ولی باید عنایت بیشتری داشته باشند و برای امام حسن علیه السلام باید سنگ تمام گذاشته شود از این جهت که در میانه ماه رمضان میلاد امام مجتبی علیه السلام قرار گرفته است از این جهت که شهادت ایشان با شهادت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم و امام رضا علیه السلام قرین شده است و قبرشان هم مظلوم می باشد به همین جهت شیعیان باید این میلاد را تا جایی که می توانند بزرگ دارند.

 

وی اضافه کرد: در روز پانزدهم ماه رمضان حرکت حضرت مسلم به سمت کوفه را هم داریم، در شانزدهم ماه رمضان ورود محمد بن ابی بکر به مصر را داریم که به دسیسه معاویه شهید شدند. روز هفدهم ماه رمضان خصوصیات زیادی دارد اولین بحث هفدهم ماه رمضان معراج پیامبر معظم اسلام صلی الله علیه و آله و سلم است که بسیار با ارزش است و دارای فضایل زیادی بوده است و کتاب هایی در این باره نوشته شده است.

 

استاد دلیری اظهار داشت: چند نکته در مورد بحث معراج پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم وجود دارد، اول این که پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم از فضایل امیرالمومنین علیه السلام در شب معراج روایت های فراوانی را برای ما نقل می کنند که از جمله آنها این روایت عجیبی است که پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: وقتی که من به معراج رفتم «إذا ملك‏ قد أتاني‏ فقال‏ لي‏: يا محمد سل من أرسلنا من قبلك من رسلنا على ما بعثوا قلت: معاشر الرسل و النبيين على ما بعثكم الله» وقتی که رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم به معراج می روند پیامبران الهی را مشاهده می کنند جبرئیل از ایشان سوال می کند از این پیامبران بپرس که بر چه چیزی مبعوث شدند یعنی علت بعثت آنها و فلسفه بعثت آنها چه چیزی بوده است.

 

وی خاطرنشان کرد: «قالوا: على ولايتك يا محمد و ولاية علي بن أبي طالب» تمام پیامبران در شب معراج به پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم می گویند ما بر ولایت تو ای پیامبر و ولایت علی بن ابیطالب برانگیخته شده ایم باز هم در بحث فضایل امیرالمومنین علیه السلام شیعیان و غیر شیعیان نقل کرده اند که خداوند با صدای امیرالمومنین با وجود مقدس و نازنین پیامبر مکرم اسلام صلی الله علیه و آله و سلم صحبت کردند که در جواب پرسش پیامبر که می فرمایند: خدایا چرا با لسان علی با من صحبت می کنی؟ خداوند می فرمایند: تو میهمان من هستی و من دیدم از بهترین چیزهایی که دوست می داری صدای خوش امیرالمومنین علیه السلام است لذا از میهمانم به آن چه دوست دارد پذیرایی کردم و صدای امیرالمومنین علیه السلام را ایجاد کردم.

 

این استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: در این شب ملک الموت سراغ امیرالمومنین علیه السلام را می گیرد که یا محمد ابن عمت کجا است زنده است یا از دنیا رفته است و شهیده شده است پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم می فرماید: ملک الموت تو جان همه عالم را می گیری اما خبر از علی نداری که زنده است یا شهید شده است؟ جناب عزرائیل به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم عرضه می دارد: یا رسول الله از آن وقتی که خداوند من را آفرید جان همه انسان ها را من گرفتم اما به من امر کرد که با محمد و ابن عمش علی کاری نداشته باشم. بعضی از فضلای معاصر حوزه فضایل امیرالمومنین در شب معراج را یک جا جمع کرده اند به آسمان رفتن پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم یک مرتبه نبوده است بلکه به تعبیر امام صادق علیه السلام: حق تعالی حضرت رسول را 120 مرتبه به آسمان ها برد و در هر مرتبه در مورد ولایت و امامت امیرالمومنین و دیگر ائمه طاهرین علیهم السلام بیشتر از همه فرایض تاکید و توصیه نمود.

 

 

وی افزود: در روز هفدهم ماه رمضان جنگ بدر اتفاق افتاده است که جنگ بسیار مهمی بوده است کشته شدن ابوجهل در این جنگ اتفاق افتاده است، از فضایل امیرالمومنین علیه السلام در جنگ بدر این است که پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم ایشان را به عنوان مبارز تن به تن انتخاب کردند که قبل از آن هم امیرالمومنین علیه السلام در شبی سخت برای بردن آب می روند که دو هزار ملک می آیند و به ایشان سلام می دهند که روایتش در بین شیعه و غیر شیعه مشهور و معروف است که ابن عباس و بعضی دیگر گفته اند که آرزو می کردیم ای کاش همه آن چه در دنیا داشتیم را می دادیم اما یکی از این فضایل امیرالمومنین علیه السلام برای ما بود.

 

این استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: در روز هفدهم ماه رمضان بنای مسجد جمکران را در سال 373 هجری قمری توسط مسلم جمکرانی را داریم. روایت مشهور و معروفی از شیخ صدوق نقل می شود که برای بنای مسجد مقدس جمکران از امام زمان علیه السلام فرمان گرفتند و مشغول به ساختن مسجد شدند.

 

 

وی تصریح کرد: سحرگاه نوزدهم ماه رمضان روز ضربت خوردن مولایمان امیرالمومنین علیه السلام است که مشهور و معروف چنین است. خیلی عجیب است که لحظه ای که ضربه شمشیر به فرق مبارک امیر المومنین علیه السلام اصابت کرد فرمودند: «بسم الله و بالله و علی ملة رسول الله فزت و رب الکعبة» ندای جبرئیل هم در این زمان خیلی عجیب است که بین زمین و آسمان ندایی زد که در همه خانه های کوفه این ندا شنیده شد: « تهدمت‏ و الله‏ أركان‏ الهدى‏ و انطمست و الله نجوم السماء و أعلام التقى و انفصمت و الله العروة الوثقى قتل ابن عم محمد المصطفى قتل الوصي المجتبى قتل علي المرتضى قتل و الله سيد الأوصياء قتله أشقى الأشقياء» شهادت امیر المومنین علیه السلام را جبرئیل این چنین ندا می دهد که هر کدام از این نداها دلالت بر فضایل بی شمار آن حضرت دارد.

 

وی خاطرنشان کرد: بیستم ماه رمضان روز فتح مکه است که بسیار مشهور و معروف است، در این روز چند نکته خیلی مهم است از جمله این که مسلمانانی که وارد مکه شدند به واسطه آن دشمنی فراوانی که ابوسفیان و آل ابی سفیان و دیگران با پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم داشتند صدا می زدند: «الیوم یوم الملحمة» یعنی امروز روز در هم کوبیدن است که و می خواستند از ابوسفیان انتقام گیرند اما پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند شعار را عوض کنید و بیان کنید: «الیوم یوم المرحمة» امروز روز رحمت می باشد.

 

استاد دلیری اظهار داشت: در روز فتح مکه پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم همه را بخشیدند اما همین آل ابی سفیان که این گونه آنها را آزاد کردند که به تعبیر حضرت زینب سلام الله علیها خطاب به یزید: «یابن الطلقاء» ای فرزند طلقاء و آزاد شده های پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم بدترین رفتار را با آل پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم داشتند. نکته دومی که در فتح مکه خیلی مهم است در مورد شخصی است به نام «حبار بن اسود» که پیامبر صلی الله علیه و اله و سلم به او فرمودند ابوسفیان و خانه اش در امان هستند هر کسی که در خانه او رفت در امان است بعد فرمودند: همه در امان هستند جز حبار بن اسود.

 

وی افزود: حضرت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: «اگر حبار به پرده کعبه هم چسبیده بود او را بکشید» چرا مگر این فرد چه جنایت عظیمی انجام داده بود که حتی در این حالت هم مهدور الدم بود؟ در بحث هجرت فواطم که از مکه به سمت مدینه می آمدند این حبار به تحریک ابوسفیان به کاروان هاشمیات حمله کرد و امیرالمومنین علیه السلام با آنها جنگ کرد بعضی از آنها را از بین برد و بعضی از آنها را زخمی کرد، این حبار نیزه ای به محمل زینب دختر خوانده رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم زد این نیزه به زینب اثری نکرد اما چون باردار بود از ترس جنین شش ماهه اش سقط شد.

 

این استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: نوشته اند که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم به سبب همین کار فرمودند اگر حبار به خانه کعبه هم چسبیده است او را از بین ببرید، ابن ابی الحدید که از علمای معتزلی است در شرح نهج البلاغه اش می نویسد که به استادش گفته است: پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم به خاطر ترساندن زینب و سقط جنین او ریختن خون حبار را جایز دانست، اگر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم زنده بود، ریختن خون آن کس را که فاطمه علیه السلام را ترسانید بلکه او را زد تا فرزندش سقط شد را هم جایز می دانست.

 

وی خاطرنشان کرد: روز بیست و یکم ماه رمضان روز شهادت امیرالمومنین علیه السلام است که امری بسیار مهم است معمولا در این روز خطبا به ذکر فضایل امیرالمومنین علیه السلام می پردازند اما باید بیشتر از پیش در این روزها و شب های قدر به گفتن فضایل امیرالمومنین علیه السلام پرداخته شود و فضایلی از اهل بیت علیهم السلام که با بحث شب های قدر بیشتر مناسبت دارد مطرح شود.

 

استاد دلیری اظهار داشت: خداوند متعال در سوره مبارکه قدر می فرماید: «تنزل الملائکة و الروح فیها باذن ربهم من کل امر» کسی که هر ساله  ملائکة الله به خدمت او نازل می شوند امام معصوم علیه السلام می باشد بنابراین بحث اثبات امام زمان علیه السلام و وجود مقدس و نازنینشان و فضایل آن حضرت در این شب ها جای مطرح شدن دارد که در آن روایت شریف می فرماید: شما می توانید با همین سوره قدر به دشمنانتان احتجاج کنید و بر ولایت اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام دلیل آورید که نزول ملائکه بر چه کسی اتفاق می افتد و ملائکه برای چه از آسمان ها به سمت زمین می آیند، لابد باید آن کسی که در زمین است اشرف و بزرگ تر باشد که ملائکه ای که دارای آن مقام هستند از آسمان به زمین بیایند. اگر این آیه را به ضمیمه روایت «لولا الحجة لساخت الارض باهلها» مطرح کنیم یکی از بهترین مویدات بر اثبات حضرت حجت علیه السلام است. در شب های قدر به واسطه بحث از سوره قدر ذکر فضایل حضرت زهرا سلام الله علیها هم جا دارد.

 

وی افزود: در روز بیست چهارم ماه رمضان بحث مرگ ابولهب را داریم که از روزهای شادی آل پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم می باشد. در ماه رمضان بحث نماز تراویح و بدعت گزاری خلیفه دوم هم مطرح است و خود او هم اقرار به این کار دارد منتها از این بدعت چنین تعبیر می کند: «نعم البدعة» یعنی این کار با وجود این که بدعت است خوب بدعتی است و مردی را برای مردها و زنی را برای زن ها قرار می دهد که این نماز را به جماعت بخوانند و عجیب این است که در بین غیر شیعیان کسی که حتی نمازهای واجبش را در طول سال نمی خواند نسبت به نماز تراویح توجه بسیاری دارد به جهت این که منسوب به خلیفه دوم می باشد که به تعبیر امیر المومنین علیه السلام جای تعجب دارد و چگونه قلب این مردم از محبت خلیفه اول و دوم پر شده است که حتی اگر عملی را هم انجام نمی دهند و نمازی را نمی خوانند دست از این عمل نمی کشند.

 

این استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: شب اول ماه شوال و عید فطر هم اهمیت بسیاری دارد و اعمال زیادی برای آن وارد شده است. شب عید فطر شب قتل عمروعاص هم می باشد در این شب این ملعون در سن نود سالگی به هلاکت رسید، از نکات مهم دیگری که در ماه رمضان وجود دارد بحث دعا برای فرج امام زمان علیه السلام است، صیحه آسمانی که از نشانه های ظهور امام زمان علیه السلام است هم در این ماه رمضان اتفاق می افتد، آشنا کردن مردم را با نشانه های ظهور و فرج وظیفه هر شیعه ای است که این کار را انجام دهد و این امری بسیار مهم است که به بهانه بیان نشانه های ظهور امام زمان علیه السلام مردم را به ایشان سوق دهیم.

 

استاد دلیری اظهار داشت: نکته خیلی مهم دیگری که در این باره وجود دارد این است که مردم را از مدعیان دروغین مهدویت دور کنیم که در طول تاریخ بوده اند و در زمان ما هم پیدا می شوند که بدون این که نشانه های حتمی و محقق الوقوع ظهور امام زمان علیه السلام اتفاق افتاده باشد ادعای مهدویت می کنند نجات شیعه از دست اینها و آشنایی شیعیان با فرهنگ شیعه از وظایف مهم روحانیت در این ماه می باشد.

 

وی خاطرنشان کرد: دعای «اللهم ادخل علی اهل القبور السرور» که در ماه رمضان خوانده می شود دعای بسیار معروف و مشهوری است بنابر نقل بعضی از علما از امام زمان علیه السلام: این دعا، دعای فرج غم آن حضرت می باشد که مرحوم کفعمی و دیگران این مطلب را نقل کرده اند و فرموده اند در ماه رمضان بعد از هر نماز واجب اگر این دعا خوانده شود خداوند تا قیامت گناهان او را می بخشد فقرات این دعا در زمان ظهور امام زمان علیه السلام علیه السلام به طور کامل محقق می شود: «اللهم ادخل علی اهل القبور السرور» خدایا سروری در قبر آن کسانی که از دنیا رفته اند وارد کن در روایت شریفی است که می فرماید: در وقت ظهور خداوند سروری را در عالم به وجود می آورد اگر مومنی زنده باشد این شادی در قلب مومن وارد می شود و اگر مرده باشد این شادی وارد قبر او می شود.

 

این استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: در زمان امام زمان علیه السلام دعای «اللهم اغن کل فقیر» به عمومیت مستجاب می شود که در کل کره زمین فقیری وجود نداشته باشد باز در فقره بعدی دعا می فرماید: «اللهم اشبع کل جایع» خدایا هر گرسنه ای را سیر کن فقط در زمان ظهور امام زمان علیه السلام در جهان گرسنه ای وجود نخواهد داشت: «اللهم اکس کل عریان» خدایا چنان کن که هیچ بی لباسی در دنیا وجود نداشته باشد.

 

وی افزود: کلام آل پیامبر صلی الله علیه و اله و سلم هم ظاهر دارند و هم دارای تاویل هستند معنای «اللهم اشبع کل جائع اللهم اغن کل فقیر و اللهم اکس کل عریان» این است که فقر مادی و معنوی، گرسنگی مادی و معنوی، عریانی مادی و معنوی با ظهور امام زمان علیه السلام از بین می رود «اللهم اقض دین کل مدین» خدایا چنان کن که کسی گرفتار نباشد «اللهم فرج عن کل مکروب» هیچ مکروبی در عالم نباشد و غم همه از بین رود که با فرج امام زمان علیه السلام چنین چیزی محقق می شود.

 

استاد دلیری در انتهای سخنانش اظهار داشت: «اللهم رد کل غریب، اللهم فک کل اسیر، اللهم اصلح کل فاسد من امور المسلمین» این دعا دعای فرج است که می فرماید همه فاسدها را از امور مسلمین برکنار کن و این دعا در زمان امام زمان علیه السلام مستجاب می شود: «اللهم اشف کل مریض» خدایا چنان کن که دیگر مریضی در عالم وجود نداشته باشد، «اللهم سد فقرنا بغناک اللهم غیر سوء حالنا بحسن حالک» خدایا بدی حال انسان ها را با ظهور امام زمان علیه السلام به خوبی و حسن مبدل گردان «اللهم اقض عن الدین و اغننا من الفقر انک علی کل شی قدیر» ان شاء الله همیشه علی الخصوص در این ماه رمضان همه ما موفق به خواندن و شنیدن و گفتن فضایل اهل بیت علیهم السلام شویم و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین./20/52/260

 

پ, 03/17/1397 - 22:32

دیدگاه جدیدی بگذارید