حضرت آیت الله جوادی آملی:

خداوند برای عقل قداست قائل شده است/ عقل می‌فهمد باید تابع محض شرع و وحی باشد

خداوند در قرآن برای عقل قداست قائل شده است و به عقل اجازه ی احتجاج و استدلال می دهد که به او اعتراض کند که چرا برای من راهنما نفرستادی؛ ﴿لِئَلاَّ یكُونَ لِلنَّاسِ عَلَی اللَّهِ حُجَّةٌ بَعْدَ الرُّسُلِ﴾؛ این اوج حرمت نهادن به عقل است!

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نشست دوره ای اساتید به نقل از پایگاه اطلاع رسانی اسراء،  اعضای مرکز پژوهشی دایره المعارف علوم عقلی اسلامی وابسته به موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی رحمةالله علیه با حضور در بنیاد بین المللی علوم عقلی با حضرت آیت الله جوادی آملی دیدار و گزارشی از مراحل تدوین دایرة المعارف علوم عقلی اسلامی خدمت معظم له ارائه نمودند.

 

حضرت آیت الله جوادی آملی در این دیدار در سخنانی اظهار داشتند: خداوند در قرآن برای عقل قداست قائل شده است و به عقل اجازه ی احتجاج و استدلال می دهد که به او اعتراض کند که چرا برای من راهنما نفرستادی؛ ﴿لِئَلاَّ یكُونَ لِلنَّاسِ عَلَی اللَّهِ حُجَّةٌ بَعْدَ الرُّسُلِ﴾؛ این اوج حرمت نهادن به عقل است!

 

ایشان ادامه دادند: عقل می تواند به اذن خدا با خدا گفتگو کند و بگوید من می فهمم که نمی فهمم! و اگر تو انبیاء و رسل الهی را برای هدایت من نفرستی کوتاهی کرده ای!

 

معظم له خاطر نشان کردند: از سوی دیگر با همه احترامی که خداوند برای عقل قائل است اما باید محدوده عقل را نیز بدانیم، به عنوان مثال معنای عدل برای همه روشن است عدل یعنی هر چیز را در جای خود قرار دادن، اما جای اشیاء و جای اشخاص را چه کسی معین می کند؟ جای اشیاء و اشخاص را تنها اشیاء آفرین و اشخاص آفرین می داند، عقل در همین محدوده می فهمد اما از جزئیات خبر ندارد، خود عقل می‌فهمد باید تابع محض شرع و وحی باشد در نتیجه عقل در مقابل وحی نیست، بلکه در مقابل نقل است./20/12/20

 

کلیدواژه:

د, 09/12/1397 - 20:12