استاد موسوی:

پیروی شایسته از پیامبر اکرم با دفاع از حق و ایجاد عدالت اجتماعی حاصل می شود

باید توجه داشته باشیم که هر کجا بحث عدالت مطرح می شود باید مردم نسبت به آن قیام کنند چون خدا می فرماید: «لیقوم الناس بالقسط» ما رسولان خودمان را به وسیله دلیل های روشن فرستادیم؛ دلیل این مطلب این است که مردم به عدالت قیام کنند یعنی در واقع با دفاع از حقانیت و ایجاد عدالت اجتماعی می توانیم هدف بعثت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم را محقق کنیم.

 

استاد سید موسی موسوی در گفتگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی نشست دوره ای اساتید گفت: مبعث پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم را تبریک و تهنیت عرض می کنم، ان شاءالله از رهروان واقعی حضرات معصومین علیهم السلام باشیم. در مورد هدف از بعثت پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم و این که خداوند به چه غرضی این بعثت را به ایشان اختصاص دادند چند نکته را بیان می کنم.

 

وی افزود: در سوره مبارکه حدید آیه شریفه ای است که می فرماید: «لقد ارسلنا رسلنا بالبینات و انزلنا معهم الکتاب و المیزان لیقوم الناس بالقسط» یکی از اهداف بعثت انبیاء که برای پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم هم وجود دارد این است که در میان مردم قسط و عدل را محقق کنند و از اهداف پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم، گسترش عدالت بوده تا آن حد که مردم بتوانند خودشان به عدل قیام کنند است.

 

این استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: اگر ایشان را به عنوان نبی خودمان می دانیم و این که روزی را به عنوان روز مبعث جشن می گیریم؛ باید توجه داشته باشیم که هر کجا بحث عدالت مطرح می شود باید مردم نسبت به آن قیام کنند چون خدا می فرماید: «لیقوم الناس بالقسط» ما رسولان خودمان را به وسیله دلیل های روشن فرستادیم؛ دلیل این مطلب این است که مردم به عدالت قیام کنند یعنی در واقع با دفاع از حقانیت و ایجاد عدالت اجتماعی می توانیم هدف بعثت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم را محقق کنیم.

 

وی خاطرنشان کرد: بعثت پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم اتفاق افتاد تا طاغوت حاکم نشود یعنی اگر ما در جایی دیدیم که حکومت طاغوتی وجود دارد؛ باید یقین بدانیم که میانه ای با بعثت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم ندارد؛ خداوند متعال در آیه شریفه ای از قرآن کریم می فرماید: «لقد بعثنا فی کل امة رسولا ان اعبدوا الله و اجتنبوا الطاغوت» اگر حکومت طاغوتی در جایی بود؛ حکومتی که محور آن حق و عدالت نباشد و حکومتی که استبدادی و استکباری باشد، هدف رسالت پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم ایجاب می کند این نوع حاکمیت را رد کنند.

 

استاد موسوی اظهار داشت: اگر امروز هر مسلمانی در مقابل یک حکومت طاغوتی بایستد؛ حکومتی که روحیه استکبار در آن حکومت وجود دارد و حکومتی که خود برتربین است و خودش را کدخدای عالم می داند که این نوع حکومت طاغوتی به حساب می آید؛ این مطلب یقینا کاری می کند که با بعثت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم، سازگار خواهد بود؛ این که خداوند متعال می فرماید: ما پیامبران را برای «و اجتنبوا الطاغوت» مبعوث کردیم نشان می دهد که اگر ما امروز شعارهایی را در مجالس سیاسی و عبادی خودمان مثل شعارهای مرگ بر آمریکا و اسرائیل می دهیم، این نوع شعارها نه تنها با بعثت پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم که پیامبر رحمت و مهربانی هستند؛ ناسازگار نیست بلکه اتفاقا سازگار است و اجتناب از طاغوت با این شعارهای تبری جویانه از حکومت های طاغوتی آغاز می شود که مطابق با هدف بعثت انبیا هم است.

 

وی تاکید کرد: نکته ای که در این جا مناسب است بیان شود؛ این است که خدای نکرده اگر حکومتی به اسم حکومت اسلامی باشد و در آن حاکمیت، ظلم و تعدی صورت گیرد و به اسم اسلام رفتار طاغوتی داشته باشند، این نوع حکومت از حکومت طاغوتی که اسم اسلام را یدک نمی کشد؛ ضررش بیشتر خواهد بود لذا باید به دولتمردان و کسانی که زمامدار امور هستند و قدرت در دست آنها است؛ این نکته گفته شود که خدای نکرده دچار رفتارهای طاغوتی نشوند که با روح بعثت سازگاری ندارد و مبعوث شدن انبیاء الهی به خاطر اجتناب از طاغوت بوده است فلذا معنا ندارد که خودمان به سمت طاغوت رویم بلکه مبارزه با طاغوت باید در دستور کار ما باشد.

 

این استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: نکته دیگری که در این باره حایز اهمیت است؛ این است که اگر پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم مبعوث شدند به خاطر رفع اختلافات بوده است، بعثت آن حضرت به خاطر این بود که مردم از اختلافاتی که دارند دست کشند و به ید واحده و امت واحده تبدیل شوند، خداوند متعال در سوره مبارکه بقره می فرماید: «کان الناس امة واحدة فبعث الله النبیین مبشرین و منذرین لیحکم بین الناس فیما اختلفوا فیه» همه پیامبران به این نیت و غرض مبعوث شدند اما پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم این غرض را به صورت بیشتری دنبال می کردند که به آن «واعتصموا بحبل الله جمیعا و لا تفرقوا» هم گفته می شود.

 

وی خاطرنشان کرد: همه مسلمانان عالم، پیامبری و نبوت پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم را یقینا قبول دارند؛ اگر مشاهده می کنیم در بعضی از مسائل مثل بحث های کلامی که در عدالت الهی مطرح شده است و بحث هایی که در امامت مطرح شده است؛ اختلاف نظرهایی وجود دارد در بحث نبوت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم و قبول نمودن بیعت پیامبر حرف و حدیثی وجود ندارد.

 

استاد موسوی اظهار داشت: اگر مسلمانان عالم به این نکته توجه کنند که پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم مبعوث شدند تا در میان مردم نسبت به آن چه اختلاف است؛ حکم کنند و همه مسلمانان نسبت به مسائلی که اختلاف نظر دارند از سیره و سنت پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم تبعیت کنند؛ یقینا این اختلافات از بین خواهد رفت.

 

وی در انتهای سخنانش بیان داشت: تعلیم و تربیت مردم یکی از اهداف نبوی بوده است: «یزکیهم و یعلمهم الکتاب و الحکمة» بعثت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم به جهت اعتبار علمی جامعه هم بوده است؛ امروزه باید جامعه مسلمانان را از جهت علمی ارتقا دهیم و هر چه قدر در این راستا تلاش بیشتری کنیم به هدف بعثت نزدیک تر شده ایم./260/21

پ, 12/29/1398 - 14:44