استاد قاضوی:

عید فطر از بزرگترین عیدها و یکی از اعیاد چهارگانه اسلامی است

با توجه به همه شرایط، مردم مؤمن ایران توجه کنند که بهترین زمان ها را داریم سپری می کنیم و مبادا که این فرصت ها از دست ما برود؛ و آن مقدار که مقدور است، به انجام امور مذهبی نپردازیم.

 

استاد احمد قاضوی از اساتید سطوح عالی حوزه علمیه قم، به مناسبت عید سعید فطر، با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی نشست دوره ای اساتید، به گفتگو نشست و در ابتدا به روایتی پرداخت که می فرماید: «إِنَّمَا الْأَعْيَادُ أَرْبَعَةٌ لِلشِّيعَةِ: الْفِطْرُ وَ الْأَضْحَى وَ الْغَدِيرُ وَ الْجُمُعَة» (بحار الأنوار (ط - بيروت)/ ج‏95 / 351 / باب 13 فضل اليوم التاسع من شهر ربيع الأول و أعماله ..... ص: 351؛ زاد المعاد - مفتاح الجنان 253، الفصل الأول: في فضل اليوم الأول من الشهر حتى اليوم السادس عشر منه و أعماله .....  ص : 252)؛ عید فطر در ابتدا ذکر شده است و سپس عید قربان، بعد از آن عید غدیر و در آخر جمعه؛

 

این استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: در میان کتب علمای عامه، به اعیاد فطر و قربان و همینطور جمعه به عنوان عید اشاره شده است؛

 

وی افزود: عید سعید فطر مهمترین عید مسلمین است که در آن روز مسلمانان اعمال خاصی را انجام می دهند؛

 

استاد قاضوی از اساتید حوزه علمیه قم، در مورد علت نامگذاری این روز، به «فطر» به دو سبب اشاره کرد؛ علت نخست اینکه بعد از یک ماه روزه داری در روز عید فطر که روز اول ماه شوّال است، حرمت هایی که در ماه رمضان بوده است، برداشته می شود.

 

وی در زمینه علت دوم برای نامگذاری این روز به «فطر» خاطرنشان کرد: شاید علت اصلی این باشد که انسان، با موفقیت، یک ماه تمرین عبودیت الهی را سپری کرده است؛ عبودیتی که با رعایت کردن محرمات مخصوص این ماه یا انجام نمازها و ادعیه ای که مورد سفارش ائمه طاهرین علیهم السلام بوده است؛ مانند جوشن صغیر و جوشن کبیر.

 

این استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم، به خطبه معروف امیر بیان امیرمؤمنان علی بن ابی طالب علیهما السلام اشاره کرد که در روز عید فطر بیان شده است؛ آنجا که حضرت علیه الصلاة و السلام می فرماید: «حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ إِبْرَاهِيمَ بْنِ إِسْحَاقَ رِضْوَانُ اللَّهِ عَلَيْهِ قَالَ حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدٍ الْهَمْدَانِيُّ قَالَ أَخْبَرَنَا الْمُنْذِرُ بْنُ مُحَمَّدٍ قَالَ حَدَّثَنَا إِسْمَاعِيلُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ الْكُوفِيُّ عَنْ أَبِيهِ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ الْفَضْلِ الْهَاشِمِيِّ عَنِ الصَّادِقِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ جَدِّهِ علیه السلام قَالَ: خَطَبَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ علیه السلام لِلنَّاسِ يَوْمَ الْفِطْرِ فَقَالَ أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّ يَوْمَكُمْ هَذَا يَوْمٌ يُثَابُ فِيهِ الْمُحْسِنُونَ وَ يَخْسَرُ فِيهِ الْمُسِيئُونَ وَ هُوَ أَشْبَهُ يَوْمٍ بِيَوْمِ قِيَامَتِكُمْ فَاذْكُرُوا بِخُرُوجِكُمْ مِنْ مَنَازِلِكُمْ إِلَى مُصَلَّاكُمْ خُرُوجَكُمْ مِنَ الْأَجْدَاثِ إِلَى رَبِّكُمْ وَ اذْكُرُوا بِوُقُوفِكُمْ فِي مُصَلَّاكُمْ وُقُوفَكُمْ بَيْنَ يَدَيْ رَبِّكُمْ وَ اذْكُرُوا بِرُجُوعِكُمْ إِلَى مَنَازِلِكُمْ رُجُوعَكُمْ إِلَى مَنَازِلِكُمْ فِي الْجَنَّةِ أَوِ النَّارِ وَ اعْلَمُوا عِبَادَ اللَّهِ أَنَّ أَدْنَى مَا لِلصَّائِمِينَ وَ الصَّائِمَاتِ أَنْ يُنَادِيَهُمْ مَلَكٌ فِي آخِرِ يَوْمٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ أَبْشِرُوا عِبَادَ اللَّهِ فَقَدْ غُفِرَ لَكُمْ مَا سَلَفَ مِنْ ذُنُوبِكُمْ فَانْظُرُوا كَيْفَ تَكُونُونَ فِيمَا تَسْتَأْنِفُونَ»

(امير المؤمنين علیه السلام روز عيد فطر براى مردم خطبه خواند و فرمود اى مردم در اين روز شما به محسنان، ثواب و دهند، بدكاران زيانمندند؛ اين شبيه ترين روزيست به روز قيامت، به بيرون آمدن شما از منزل به نمازگاه ياد كنيد؛ بيرون آمدن خود را از گورهايتان به محضر پروردگارتان، و ياد كنيد به وقوف خود در نمازگاه وقوف خود را در برابر پروردگار خود؛ و ياد كنيد به برگشت خود به منزل هايتان برگشت خود را بمنزل هاى بهشت يا دوزخ خود؛ و بدانيد اى بندگان خدا كه كمترين مزد مرد و زن روزه ‏دار آنست كه جار كشد آنها را فرشته ‏اى در روز آخر ماه رمضان مژده گيريد بندگان خدا كه آمرزيده شد براى شما آنچه گذشته از گناهان شما و بپائيد در آينده چطور خواهيد بود)

(الأمالي( للصدوق)، النص100، المجلس الحادي و العشرون؛ روضة الواعظين و بصيرة المتعظين (ط - القديمة) ، ج‏2، 354، مجلس في ذكر العيدين؛ مجموعة ورام، ج‏2، 157، الجزء الثاني؛ وسائل الشيعة، ج‏7 ، 482،  38 - باب ما يستحب تذكره عند الخروج إلى صلاة العيد و الرجوع؛ بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏87، 362، باب 1، وجوب صلاة العيدين و شرائطهما و آدابهما و أحكامهما)

 

استاد احمد قاضوی از اساتید سطوح عالی حوزه علمیه قم، ضمن اشاره به نحوه اقامه نماز عید فطر توسط آقا علی بن موسی الرضا علیه السلام که موجب لرزیدن ارکان حکومت طاغوت شده بود، به بُعد سیاسی این روز سعید توجه داد و افزود: اینجا بحث است که عملکرد این دولت، در اداره کرونا تا چه حد موفق بوده است، اگر تا به اکنون، کار با موفقیت پیش رفته است، به علت همکاری مردمی است، دولت دارد به راحتی همه روزها را از مردم می گیرد؛

 

استاد قاضوی در ادامه بیان داشت: با توجه به همه شرایط، مردم مؤمن ایران توجه کنند که بهترین زمان ها را داریم سپری می کنیم و مبادا که این فرصت ها از دست ما برود؛ و آن مقدار که مقدور است، به انجام امور مذهبی نپردازیم.

 

وی در بخش پایانی این گفتگوی صمیمانه با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی نشست دوره ای اساتید، ضمن اشاره به تفاوت دو مکتب اسلام و مکتب غرب، در نحوه برخورد با پدیده کرونا، بیان کرد: متأسفانه ما از لحاظ رسانه ای ضعیف هستیم و الّا تمدن غربی قابلیت مقایسه با تمدن اسلامی را هم ندارد، ما می بینیم که مردم مسلمان ایران در پی درخواست ولی فقیه، مقام معظم رهبری، به رزمایش همدلی و همیاری پیوستند و در تمام کشور به پا خاستند، اما محصول تمدن غرب، مرگ و میرهای سالمندان و فقیران است که به علت ناتوانی و بی پولی می میرند؛ ما کجا و آنها کجا!/270/260/21/

چ, 02/31/1399 - 16:07