استاد شعبانی موثقی:

هدف اصلی هجرت حضرت معصومه به قم احیای ولایت و امامت بود

از خانم فاطمه معصومه سلام الله علیها پنج روایت به جا مانده است که چهار مورد از آنها مربوط به مسأله ولایت و امامت است.

 

به مناسبت سالروز میلاد با سعادت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها و دهه کرامت، استاد حبیب الله شعبانی موثقی، با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی نشست دوره ای اساتید، به گفتگو پرداخت.

 

وی ضمن اشاره به ابعاد گوناگون شخصیت حضرت معصومه سلام الله علیها، از جمله مقام شفاعت ایشان، مورد توجه بودن آن حضرت توسط ائمه معصومین سلام الله علیهم و همین طور مقام عصمت حضرت، به نقش علمی این بانوی گرامی اسلام، اشاره کرد.

 

این استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم در تبیین مقام علمی خانم حضرت معصومه سلام الله علیها، به شرایط سخت زمانه ای اشاره کرد که معصومین علیهم السلام و پیروانشان را به تقیه وا می داشت.

 

وی افزود: مرحوم محدث نوری در خاتمه کتاب مستدرک الوسائل اشاره می کند که زمان امام موسی بن جعفر علیهما السلام، شرایط در اوج تقیه بوده است و از آن سو دوران امام علی بن موسی الرضا علیه السلام را به عنوان دوره ای قلمداد می کنند که شرایط برای تقیه بسیار کم رنگ تر بوده است.

 

استاد شعبانی موثقی بعد از بیان این مقدمه، به مقام علمی خانم حضرت معصومه سلام الله علیها پرداخت و در این راستا به احادیثی اشاره کرد که به «فاطمیات» یا «مسلسل» معروف شده اند؛

 

وی افزود: از خانم فاطمه معصومه سلام الله علیها پنج روایت به جا مانده است که چهار مورد از آنها مربوط به مسأله ولایت و امامت است.

 

این استاد حوزه علمیه قم اضافه نمود: وقتی شرایط سیاسی و اجتماعی برای اهل بیت علیهم السلام، بالأخص امام باقر و امام صادق علیهما السلام فراهم بود، در تبیین و احیای چند مورد تلاش می نمودند، یکی از موارد امامت و ولایت بود.

 

وی خاطرنشان کرد: خانم فاطمه معصومه سلام الله علیها در زمان شهادت پدر بزرگوارشان 10 ساله بودند؛ در زمانی که شرایط در دوران ولایت عهدی برادر بزرگوارشان امام رضا علیه السلام، همانند دوران امام صادق و امام باقر علیهما السلام برای ابراز عقاید شیعی کمی مساعد شد، به تبیین و احیای ولایت و امامت پرداختند.

 

استاد شعبانی موثقی تأکید کرد: هر وقت شرایط سیاسی اجتماعی اجازه می داد و شرایط تقیه ای کم رنگ می گشت، اهل بیت علیهم السلام به تبیین و احیای این امر در جامعه می پرداختند.

 

وی افزود: در کلام خانم حضرت معصومه سلام الله علیها حدیث غدیر را می بینیم: «عن فاطمه معصومه سلام الله علیها عن فاطمه بنت الصادق علیها سلام، عن فاطمه بنت الباقر عن فاطمه بنت السجاد، تا به فاطمه زهرا سلام الله علیها می رسد که حدیث غدیر را نقل می کنند.

 

 این استاد حوزه علمیه قم در ادامه به بیان روایتی دیگر از حضرت معصومه سلام الله علیها اشاره کرد: خانم حضرت معصومه سلام الله علیها در بیان حدیث معراج، بخش ولایت این حدیث را روایت نموده است.

 

استاد حبیب الله شعبانی خاطرنشان کرد: امام رضا علیه السلام در مرو و خانم حضرت معصومه سلام الله علیها در مدینه و در راه قم، تلاش کردند تا به این امر مهم بپردازند.

 

وی در این راستا به روایتی از امام رضا علیه السلام اشاره کرد: «أَخْبَرَنَا جَمَاعَةٌ، عَنْ أَبِي الْمُفَضَّلِ، قَالَ: حَدَّثَنَا أَبُو مُحَمَّدٍ الْفَضْلُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ الْمُسَيَّبِ الشَّعْرَانِيُّ بِجُرْجَانَ، قَالَ: حَدَّثَنَا هَارُونُ بْنُ عَمْرِو بْنِ عَبْدِ الْعَزِيزِ بْنِ مُحَمَّدٍ أَبُو مُوسَى الْمُجَاشِعِيُّ، قَالَ: حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ، عَنْ أَبِيهِ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (عَلَيْهِ السَّلَامُ). قَالَ الْمُجَاشِعِيُّ: وَ حَدَّثْنَاهُ الرِّضَا عَلِيُّ بْنُ مُوسَى، عَنْ أَبِيهِ مُوسَى، عَنْ أَبِيهِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدِ (عَلَيْهِمُ السَّلَامُ)، وَ قَالا جَمِيعاً عَنْ آبَائِهِمَا، عَنْ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ (عَلَيْهِ السَّلَامُ)، قَالَ: سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ (صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) يَقُولُ: بَنِي‏ الْإِسْلَامُ‏ عَلَى‏ خَمْسِ‏ خِصَالٍ‏: عَلَى الشَّهَادَتَيْنِ وَ الْقَرِينَتَيْنِ. قِيلَ لَهُ: أَمَّا الشَّهَادَتَانِ فَقَدْ عَرَفْنَاهُمَا، فَمَا الْقَرِينَتَانِ قَالَ: الصَّلَاةُ وَ الزَّكَاةُ، فَإِنَّهُ لَا يُقْبَلُ أَحَدُهُمَا إِلَّا بِالْأُخْرَى، وَ الصِّيَامُ، وَ حِجُّ الْبَيْتِ‏ مَنِ اسْتَطاعَ إِلَيْهِ سَبِيلًا، وَ خُتِمَ ذَلِكَ بِالْوَلَايَةِ، فَأَنْزَلَ اللَّهُ (عَزَّ وَ جَلَّ): «الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَ رَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلامَ دِيناً». (الأمالي (للطوسي)، النص، ص: 518)

 

این استاد سطوح عالی حوزه علمیه خاطرنشان کرد: قرآنی که حضرت رسول و حضرت ابراهیم علیهما السلام را به عنوان اسوه معرفی کرده است، در سوره تحریم دو خانم را به عنوان اسوه معرفی می کند، همسر فرعون و حضرت مریم سلام الله علیهما. «وَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِلَّذِينَ آمَنُوا امْرَأَتَ فِرْعَوْنَ إِذْ قالَتْ رَبِّ ابْنِ لِي عِنْدَكَ بَيْتاً فِي الْجَنَّةِ وَ نَجِّنِي مِنْ فِرْعَوْنَ وَ عَمَلِهِ وَ نَجِّنِي مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمِينَ» (و خدا براى مؤمنان همسر فرعون را مثل زده است هنگامى كه گفت: پروردگارا! براى من نزد خودت خانه‏اى در بهشت بنا كن و مرا از فرعون و كردارش رهايى بخش و مرا از مردم ستمكار نجات ده.) (11)

 

«وَ مَرْيَمَ ابْنَتَ عِمْرانَ الَّتِي أَحْصَنَتْ فَرْجَها فَنَفَخْنا فِيهِ مِنْ رُوحِنا وَ صَدَّقَتْ بِكَلِماتِ رَبِّها وَ كُتُبِهِ وَ كانَتْ مِنَ الْقانِتِينَ»

 (و [نيز] مريم دختر عمران [را مثل زده است‏] كه دامان خود را پاك نگه داشت و در نتيجه از روح خود در او دميديم و كلمات پروردگارش و كتاب‏هاى او را تصديق كرد و از اطاعت‏كنندگان [فرمان‏هاى خدا] بود.) (12)

 

استاد حبیب الله شعبانی موثقی در بخش آخر این گفتگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی نشست دوره ای اساتید، خاطرنشان کرد: ما در تمدن امروز با دو مشکل نسبت به زن مواجه هستیم، نگاه فمنیستی  و نگاه مبتذل که به زن می شود. در این دوران باید به جایگاه زن در اسلام توجه کنیم؛ دختری مانند حضرت معصومه سلام الله علیها معصومه خطاب می شود و زیارت نامه مخصوص خود را دارد و مورد توجه حضرات معصومین علیهم السلام است./270/260/21/

 

د, 04/02/1399 - 09:28