آیت الله مکارم شیرازی مطرح فرمود:

بررسی ابعاد هتک حرمت قرآن در غرب

سال هاست دستگاه‏ هاى استكبارى، براى درهم كوبيدن اسلام و قرآن بزرگ ترين سرمايه‏ گذارى را مى‏ كنند،[1]و جسم و روح قرآن را هدف قرار داده اند. مثلاً در عراق، آمريكايي ‌ها به قرآن تيراندازي كردند؛[2] و یا كشيشي در كليسایی، قرآن را جلوی دوربين ‌ها آتش زد،[3] و یا [هتک حرمت اخیر نسبت به کتاب آسمانی در شهر «مالمو»ی سوئد] که همگی از هدف قرار دادن جسم قرآن حکایت دارد، هم چنین اسلام ستیزان در دين ما شبهه ايجاد مي‌كنند و مفاهيم قرآني را زير سوال مي‌برند و به روح قرآن ما حمله مي‌كنند. لذا ضرورت بررسی ابعاد مختلف اینگونه اقدامات موهن انکار ناپذیر است.[4]

از قرآن سوزی تا قرآن زدایی

«گلادستون» نخست وزیر و از سياستمداران طراز اول انگلیس در اواخر قرن نوزدهم،‏ در گفتار معروفى در مجلس عوام آن كشور گفت: «ما دام كه قرآن‏ برنامه زندگى مسلمانان است، جهان مسيحيت در خطر بزرگى است و ما از اصلاح جهان (البته اصلاح از ديدگاه خودشان كه مساوى با استعمار است) عاجز خواهيم بود». «گلادستون» در ذيل اين سخن افزود: «بر شما سياستمداران مسيحى واجب است كه قرآن را بسوزانيد!».[5]

اما به راستی آيا منظور او آتش‏ زدن اوراق قرآن‏ مجيد است؟ يا كارى كنند كه مسلمانان احكام و معارف قرآن را فراموش كنند؟ به‏ طور قطع احتمال دوم صحيح است، از اين ‏رو همواره بر عليه قرآن و معارف آن به اشكال مختلف توطئه كرده و مى‏ كنند، و هم اكنون سايت ‏هاى فراوانى براى سست كردن اعتقاد و ايمان جوانان ما مشغول شبهه ‏افكنى هستند.[6]

آری منظور از آتش‏ زدن قرآن‏، به فراموشى سپردن معارف و مضامين بلند آن و قناعت كردن به قرائت و روخوانى و ترتيل و مانند آن است.[7]

متأسفانه ما نیز با دست خود پايگاه مطمئن ايمان را براى خود خراب كرديم و به آنچه باعث اتحاد و وحدت ما بود پشت پا زديم، گويا قرآن براى دشمنان‏ ما نازل شده بود، كه نداى وحدت آن را شنيدند و در برابر ما همگى جبهه گرفتند، و در نتيجه ما را به خاك سياه نشاندند؛ آن ها كه با شعار «تفرقه انداز و حكومت كن» ممالك اسلامى را دچار تشتت كردند، آن ها كردند آنچه كه كردند و ما هنوز خوابيم![8]

آرى برادرم تا وقتى قرآن را فقط در طاقچه ‏هاى خانه‏ ها و در كنار مقابر و مجالس ترحيم و در موقع خطبه عقد و انتقال از منزلى به منزل ديگر و در وقت مسافرت رفتن به كار گيريم، وضع به همين منوال است.[9]

با این اوصاف مسلمانان بايد به اين گونه سخنان و تهديدات دشمنان فكر كرده، و بيشتر به عظمت اسلام و قرآن و ساير معارف دين پى برده، و قدر آن را بدانند، و خداى ناكرده خود عامل پياده كردن نقشه‏ هاى آنان نشوند.[10]

هتک حرمت قرآن به بهانۀ آزادی بیان؟!

اخيراً گروه های افراطی در شهر مالموی سوئد، قرآن را با آتش کشیدند و تصاویر آن را در شبکه‌ های اجتماعی و فضای مجازی به نمایش گذاشتند. اما به راستی آيا معناى آزادى، آتش‏ زدن قرآن‏ مسلمانان است؟ آيا معناى آزادى، توهين [نشریه فرانسوی] به ساحت مقدس پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله و جريحه دار كردن قلوب يك ميليارد و هشتصد ميليون مسلمان است؟![11]

متأسفانه مفهوم و محدودۀ آزادى در دنياى امروز چنان توسعه پيدا كرده كه شامل تعدي ها و اهانت ها شده و كار را به جائى رسانده ‏اند كه به قلم هتاکان به اسلام حق داده ‏اند در راستاى وقاحت ها و زشتي ها هر چه مى‏خواهند بنويسند و به مقدسات‏ ميليون ها مسلمان توهين كنند، لیکن مبارزه علیه اسلام ستیزان را مبارزه با آزادى تفكر و انديشه و قلم مى‏پندارند.[12] حال آنکه منظور از آزادی این است که انسان آزاد باشد از اسباب تکامل و پیشرفت در جهت تعالی مادی و معنوی استفاده کند،[13] آزادى بايد در مسير علم، تقوا، حقيقت، صداقت و مانند آن به كار گرفته شود.[14]

متأسفانه براساس آزادی بیانی که در غرب وجود دارد، افراد حق دارند هر توهینی که می خواهند به مقدسات مسلمانان کنند؛[15]از جمله این ها اهانت به مقدسات و هتاکی به پیامبر(صلّی الله علیه وآله) و آتش زدن قرآن را آزادی بیان می دانند اما اگر کسی بگوید مساله هولوکاست قابل تامّل است، باید به زندان برود، اما کسی به قرآن توهین کند می گویند آزادی بیان است؟[16]

تأسف آورتر این است که دولت های غربی تاکنون این اقدامات شنیع را محکوم نکرده اند،[17] بلکه خروش مسلمانان جهان علیه هتاکان را مخالف‏ آزادى قلم و بيان و عقيده جلوه می دهند، ولى جهانيان فهميدند كه مرز و محدوده آزادى آن ها تاچه حدى است، تا كثيف‏ ترين اهانت و دشنام به‏ عقيده مسلمانان جهان، اگر ميليون ها تومان خرج مى‏ كرديم، تا اين رسوائى را براى غرب اثبات كنيم، اينچنين كه خود با دست خود اثبات كردند نمى‏ شد، دولت های غربی اینچنین خود را از صحنه انسانيت خارج كردند.[18]

هتک حرمت قرآن، ادامۀ جنگ های صلیبی

تحركات فراوانى كه امروز از ناحيه کشورهای غربی بر ضد اسلام و مسلمين مى ‏شود چيزى نيست كه بر كسى پنهان باشد؛[19] چرا که اهانت به قران کريم توسط گروهي از صهيونيست ‌هاي آمريکايي صورت گرفت که به دنبال راه ‌اندازي اختلاف بين اسلام و مسيحيت بودند تا بدين طريق نگاه مردم را از جنايات رژيم صهيونيستي منحرف کنند.[20]

پاسخ قاطع جهان اسلام به هتاکان قرآن

عمل ناشایست اهانت به ساحت مقدس قرآن كريم باعث بيداري بيشتر مسلمانان شد و مسلمانان جهان به خوبي نشان دادند اگر بحث مقدسات در ميان باشد، همچنان پاي اعتقادات خود هستند.

با این عکس ‌العمل‌هاي خوب نسبت به اهانت به قرآن، از یک سو دشمنان درس عبرت بسيار بزرگي گرفتند. از سوی دیگر اهانت به قرآن باعث نفرت هر چه بيشتر مسلمانان از دشمنان و مخصوصا صهيونيست‌ها شد که نتيجه آن چيزي جز بيداري اسلامي نبود.

به هر حال جنايت بسيار بزرگي صورت گرفت که مسلمانان نيز عکس ‌العمل بسيار بزرگ تري نشان دادند.

اميدواريم مسلمانان جهان بيش از پيش بيدار و در برابر دشمنان خود متحدتر شوند، زيرا دشمنان هرگز شيعه و سني نمي‌شناسند و هرگز به آن ‌ها رحم نخواهند كرد.[21]

افزایش گرایش عمومی به «قرآن» در دنیا

 به کوری چشم کسانی که قرآن را احمقانه سوزاندند و گمان کردند با سوزاندن قرآن این کتاب فراموش می ‌شود می ‌بینیم که توجه جهانیان[22] علیرغم رفتار وحشيانه دشمنان اسلام[23] روز به روز به این کتاب الهی بیشتر می ‌شود.[24]

حتي كساني كه نسبت به اين كتاب الهي آشنايي نداشتند، اين عمل نفرت ‌انگيز سبب گرايش آنان به اين كتاب آسماني[25] و موجب بيشتر مطرح شدن قرآن در سطح جهان شد و اکنون بسياري تمايل پيدا کردند که از ماهيت اين کتاب آگاهي پيدا کنند و به اين جهت بايد گفت دشمن براي ما سبب خير شده است. [26]

به عنوان نمونه این خبر برای ما جالب است که در کشور آمریکا در سال های گذشته کتابی که بیش از همه کتاب ها منتشر شده، ترجمه قرآن مجید به زبان انگلیسی است؛ همان کتابی که آن را آتش زدند،حال دشمنان بنشینند و نقشه ‌ها بکشند اما به کوری چشم آن ها روز به روز قرآن در عالم پیشرفت بیشتری دارد.[27]

سلمانان به پا خیزید

به راستی چگونه راضى شويم كه به قرآن و پيامبر(صلى الله عليه وآله) و تمامى مسلمين اعم از شيعه و سنى اهانت شود، و ساكت باشيم، چرا نبايد فريادى به جز فرياد امام امت(ره) بر عليه شيطانى كه كتاب آيات شيطانى را نگاشت كشيده شود، تا كى بشنويم به مقدسات‏ ما توهين كنند، اگر قيام نكنيم مرده ‏ايم، حيات ما به قيام ماست، مرگ ما به سكوت ما است، بين حق و باطل هرگز صلح برقرار نمى‏ گردد اين جنگ از سنت هاى لايتغير الهى است، اگر فرياد زديم و مقابله كرديم دشمن عقب‏ نشينى مى ‏كند چنانكه در فتواى امام امت در حمايت از قرآن و پيامبر گرامى اسلام(صلى الله عليه و آله) ديديم چه شد، فتوائى كه حكم ارتداد سلمان رشدى و قتل او را صادر كرد.

او گرچه تاکنون كشته نشده است ولى مرده است، مگر مى‏تواند از سوراخى كه در آن خزيده است خارج شود، چندى پيش در جرائد نوشتند كه در كنفرانسى كه بنا بود او سخنرانى كند و دقيقا محل مورد كنترل بود، نتوانست شركت كند، زيرا مأموران امنيتى از شركت او در جلسه جلوگيرى كردند .حاميان چنين افرادى و بانيان چنين نقشه‏ هائى بايد بدانند به غير از ضرر چيزى متوجه آن ها نخواهد شد.[28]

سخن آخر: (عذرخواهی کافی نیست؛ عاملان اهانت به قرآن مجازات شوند)

در خاتمه باید تأکید کرد عاملان این جنایت و فاجعه [قرآن‌سوزی در سوئد] باید به مجازات برسند و تنها عذرخواهی از اهانت به قرآن کافی نیست زیرا آتش زدن قرآن از قتل پدر انسان بدتر است و با عذرخواهی درست نمی ‌شود.

پروردگارا! خودت قول داده‏ اى كه رسولانت را يارى و جنودت را پيروز گردانى، ما را در خط رسولان، و در صفوف جنودت قرار ده، و بر دشمنان خونخوارى كه از شرق و غرب‏ عالم براى نابودى و خاموش كردن نور قرآن‏ برخاسته ‏اند پيروز فرما![29]/998/د101/ق

پژوهش؛ تهیه و تنظیم؛ معاونت تحریریه خبر پایگاه اطلاع رسانی

دفتر حضرت آیت الله  مکارم شیرازی makarem.ir

 

[1] پيام قرآن ، ج‏8 ، ص118.

[2] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار اعضاي هيات مديره اتحاديه بين‌المللي راديوهاي قرآني و اسلامي،12/8/1387.

[3] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی ، درس خارج فقه، مسجد اعظم قم، 24/1/1390.

[4] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار اعضاي هيات مديره اتحاديه بين‌المللي راديوهاي قرآني و اسلامي،12/8/1387.

[5] مجله رسالة التقريب، شماره 1، اسفند 1371؛ (پيام امام امير المومنين عليه السلام ، ج‏1 ، ص263).

[6] قهرمان توحيد، شرح و تفسير آيات مربوط به حضرت ابراهيم(ع) ، ص176.

[7] داستان ياران: مجموعه بحث هاى تفسيرى حضرت آيت الله العظمى مكارم شيرازى (مدظله) ، ص119.

[8] اخلاق اسلامى در نهج البلاغه (خطبه متقين) ، ج‏1 ، ص481.

[9] همان.

[10] قهرمان توحيد، شرح و تفسير آيات مربوط به حضرت ابراهيم (ع) ، ص177.

[11] داستان ياران: مجموعه بحث هاى تفسيرى حضرت آيت الله العظمى مكارم شيرازى (مدظله) ، ص306.

[12] اخلاق اسلامى در نهج البلاغه (خطبه متقين) ، ج‏2 ، ص30.

[13] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در رسانۀ ملی، 1/4/1395.

[14] داستان ياران: مجموعه بحث هاى تفسيرى حضرت آيت الله العظمى مكارم شيرازى (مدظله) ، ص306.

15] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در رسانۀ ملی، 1/4/1395.

[16] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی، درس خارج فقه، مسجد اعظم قم، 25/6/1391.

17] همان.

18] اخلاق اسلامى در نهج البلاغه (خطبه متقين) ، ج‏1 ، ص507.

[19] تفسير نمونه ، ج‏5 ، ص57.

20] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی، درس خارج فقه، مسجد اعظم قم، 27/6/1389.

[21] همان.

[22] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار نماینده ولی‌فقیه در سازمان اوقاف و شرکت‌کنندگان بیست‌و‌نهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن‌کریم، 5/4/1391.

[23] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی، درس خارج فقه، مسجد اعظم قم، 27/6/1389.

24] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار نماینده ولی‌فقیه در سازمان اوقاف و شرکت‌کنندگان بیست‌و‌نهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن‌کریم، 5/4/1391.

[25] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی، درس خارج فقه، مسجد اعظم قم، 27/6/1389.

[26] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در حرم حضرت معصومه (س) ،19/6/1389.

[27] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار نماینده ولی‌فقیه در سازمان اوقاف و شرکت‌کنندگان بیست‌و‌نهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن‌کریم،5/4/1391.

[28] اخلاق اسلامى در نهج البلاغه (خطبه متقين) ، ج‏1 ، ص506.

[29] تفسير نمونه ، ج‏19 ، ص199.

/260/12/

چ, 06/19/1399 - 15:25