استاد صبرآمیز مطرح کرد؛

امام هادی علیه السلام خطیب اهل الجنة

به مناسبت فرا رسیدن سوم رجب، سالگرد شهادت امام هادی علیه السلام، استاد اکبر صبرآمیز از اساتید حوزه علمیه قم با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی نشست دوره ای اساتید به گفتگو پرداخت.

 

این استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم در ابتدای گفتگو خاطرنشان کرد: اگر بخواهی تمام علم و قدرت عالم را در یکجا جمع شده ببینی، باید به امام معصوم نگاه کنی.

 

وی در همین زمینه بیان کرد: امام هادی علیه السلام سنگریزه‌ ای در دهان چرخاند، سپس به ابوهاشم داد، وقتی در دهان گذارد، گفت به خدا سوگند به هفتاد و سه زبان که اول آن زبان هندی بود، سخن می گفتم.

 

استاد صبرآمیز در ادامه اضافه نمود: امام هادی علیه السلام را «خطیب اهل الجنه» می نامند، در کتاب مشارق الانوار می خوانیم:

«... عن رسول الله صلى الله عليه و آله أنه قال: يا علي أنت نذير أمتي و أنت هاديها، و أنت صاحب حوضي و أنت ساقيه، و أنت يا علي ذو قرنيها و كلا طرفيها، و لك الآخرة و الأولى فأنت يوم القيامة الساقي، و الحسن الذائد و الحسين الآمر و علي بن الحسين الفارض و محمد بن علي الناشر، و جعفر بن محمد السائق، و موسى بن جعفر المحصي للمحب و المنافق، و علي بن موسى مرتب المؤمنين، و محمد بن علي منزل أهل الجنة منازلهم، و علي بن محمد خطيب‏ أهل‏ الجنة، و الحسن بن علي جامعهم حيث يأذن الله لمن يشاء و يرضی»

(مقتل الحسين للخوارزمي: 1/ 94 الفصل السادس، و مائة منقبة: 48 المنقبة الخامسة و البحار: 36/ 270.) (حافظ برسى، رجب بن محمد، مشارق أنوار اليقين في أسرار أمير المؤمنين عليه السلام - بيروت، چاپ: اول، 1422 ق. ؛ ص285)

 

از بس فصاحت و بلاغت در بیاناتش موج می زند. زیارت جامعه کبیره و زیارت امیرالمومنین علیه السلام در غدیر که ان شاء الله به خواندن آن اهتمام دارید، شاهد خوبی براین مدعا است.

 

وی افزود: امام هادي عليه السلام براي مستجاب شدن دعا سفارشي فرمودند كه در ذيل به آن اشاره مي شود:

«مَن كانَت لَهُ اِلَي اللهِ حاجَةٌ فَليَزُر قَبرَ جَدِّيَ الرِّضا بِطوُسٍ وَ هُوَ عَلي غُسلٍ وَليُصَلِّ عِندَ رَأسِهِ رَكعَتَينِ وَليَسئَلِ اللهَ حاجَتَهُ في قُنوُتِهِ فَاِنَّهُ يَستَجيبُ لَهُ ما لَم يَسئَل مَأثَماً أو قَطيعَةَ رَحِمٍ» كسي كه از خدا حاجتي را مي‌ خواهد؛ قبر جدم حضرت رضا (علیه السلام) را در طوس با غسل، زيارت كند و دو ركعت نماز بالاي سرش بخواند و در قنوت نماز، حاجت خويش را طلب نمايد، در اين صورت حوائج وي مستجاب مي ‌شود، مگر آن كه انجام گناه و يا قطع رحم را طلب كند. وسائل الشيعه، ج. ۱۴، ص    ۵۶۹)

/270/260/22/

 

 

 

د, 11/27/1399 - 22:30