استاد رفیعی:

احکام اسلام مبتنی بر اعتدال و به دور از سخت گیری است

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نشست دوره ای اساتید، استاد ناصر رفیعی، شب گذشته در شبستان امام خمینی(ره)، در بیان تفاسیر آیات سوره بقره، با بیان اینکه بخشی از آیات سوره بقره راجع به طلاق و توصیه ای قرآنی در این رابطه است، اظهار داشت: موضوعی دیگر در رابطه با مرگ مردان و دوران عده زنان است که اسلام چهار ماه و ۱۰ روز عده را برای زنانی که شوهرانشان فوت می کنند را در نظر گرفته است.

او با بیان این که پیش از اسلام مواجهه های گوناگونی با زنانی که شوهرشان را از دست می دادند، داشتند، یادآور شد: در برخی از قبایل زن را با مرد زنده به گور می کردند و در برخی از قبایل نیز زن را می سوزاندند و به قتل می رساندند.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه افزود: در جامعه عرب پیش از اسلام اگر زنی شوهرش از دست می رفت برخی ازدواج را برای زن ممنوع و او را از حضور در مجالس عروسی و شادی منع می کردند؛ این زنان بقیه زندگی خود را به دل مردگی و افسردگی سپری می کردند.

او به فرازهایی از آیه ۲۴۰ سوره بقره اشاره کرد و با بیان این که برخی از قبائل عرب زن را یک سال محدود و محصور در خانه کرده اجازه خروج از منزل را به او نمی دادند، اظهار داشت: اسلام دین اعتدلال و دین عقلانی و خردمندانه است؛ لذا نه دفن کردن، نه سوزاندن و نه تعطیل کردن؛ هیچ کدام عقلانی نیست.

او، با بیان این که نگهداشتن عده، تنها منحصر در حاملگی نیست بلکه غالبا نگاهی عاطفی بر آن استوار است، اظهار داشت: چهار ماه و ۱۰ روز احکامی دارد به نام احکام حداد که زن در این دوران محدودیت هایی دارد که ازدواج در آن از مهمترین هاست.

رفیعی با بیان این که در دوران حداد بر عدم زینت زن در این دوران تاکید شده است، خاطرنشان کرد: زنان در دوران حداد با توجه به عواطفی که دارند، خود را از زینت و آرایش و ازدواج دور سازند.

او با تاکید بر این که در نگاه قرآن، بعد از ۴ ماه و ده روز و پایان دوران حداد، نباید بر بانوان سخت گرفت، ابراز داشت: بانوانی که همسران خود را از دست می دهند، بعد از گذشت عده ۴ ماه و ۱۰ روز و پایان دوران حداد، وارد زندگی عادی خود شوند، چراکه همه محدودیت های عاطفی برداشته می شود.

سخنران حرم حضرت معصومه (س) در ادامه به مصادیقی از ازدواج مجدد بانوان در دوران رسول الله صلی الله علیه و آله اشاره کرد و ابراز داشت: در تاریخ اسلام فراوان بوده که بعد از رحلت همسر، بانوان مجددا ازدواج می کردند، چرا که تاهل، علاوه بر اهمیت و ثوابی که دارد، موجب دور شدن از مشکلات عاطفی و روحی است.

او به آیه ۲۳۴ سوره بقره «وَالَّذِینَ یُتَوَفَّوْنَ مِنْکُمْ وَیَذَرُونَ أَزْوَاجًا یَتَرَبَّصْنَ بِأَنْفُسِهِنَّ أَرْبَعَهَ أَشْهُرٍ وَعَشْرًا ۖ فَإِذَا بَلَغْنَ أَجَلَهُنَّ فَلَا جُنَاحَ عَلَیْکُمْ فِیمَا فَعَلْنَ فِی أَنْفُسِهِنَّ بِالْمَعْرُوفِ ۗ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِیرٌ» اشاره کرد و اذعان داشت: در این آیه خداوند می فرماید: و مردانی که بمیرند و زنانشان زنده مانند، آن زنان باید از شوهر کردن خودداری کنند تا مدّت چهار ماه و ده روز بگذرد، پس از انقضاء این مدت بر شما گناهی نیست که آنان در حق خویش کاری شایسته کنند (از زینت کردن و شوهر نمودن)، و خداوند از کردارتان آگاه است.

رفیعی در ادامه به فرازهایی از آیه ۲۳۵ سوره بقره اشاره کرد و یادآور شد: بر اساس آموزه های قرآنی دردوران حداد، تنها با اشاره و کنایه می توان ازدواج را مطرح کرد؛ خلاف اخلاق و دین است که به صورت مستقیم و آشکارا موضوع ازدواج را در دوران حداد مطرح کنید.

او با تاکید بر این که در ایام عده، زن نباید تصمیم بر ازدواج بگیرد، خاطرنشان کرد: احکام اسلام احکام مبتنی بر اعتدال و به دور از سخت گیری است؛ نباید ارزش‌های اخلاقی و دینی را فدای سنت های غلط اجتماعی کنیم.

استاد حوزه علمیه با بیان این که اسلام تعدد زوجیت را محدود کردن در شرایط خاص برای صیانت جامعه از آسیب های اجتماعی مجاز دانسته است، اظهار داشت: این اذن به دور از هوسرانی است که باید در آن حفظ کانون گرم خانواده و عدالت پیشگی مورد تأکید قرار گیرد.

او با اشاره به جایگاه حضرت حمزه(س) نزد اهل بیت علیهم السلام، با بیان این که روز شهادت حضرت حمزه و جعفر بن ابیطالب بر اهل بیت علیهم السلام بسیار سخت آمده است، اظهار داشت: البته سخت ترین روز بر اهل بیت علیهم السلام روز عاشورا و شهادت سید و سالار شهیدان ابا عبدالله الحسین علیه السلام است که در آن روز ۳۰ هزار مسلمان به قصد قربت راه مقابله با امام(ع) را در پیش گرفتند.

پ, 02/29/1401 - 17:10