استاد محققیان گورتانی مطرح کرد؛

اهل بیت علیهم السلام باطن نماز

استاد رضا محققیان گورتانی از اساتید حوزه علمیه قم در گفتگو با خبرنگار نشست دوره ای اساتید به موضوع «اهل بیت علیهم السلام، باطن نماز» پرداخت.

/270/260/22/

این استاد درس خارج حوزه در ابتدای گفتگو خاطرنشان کرد: پیامبراکرم صلی الله علیه و آله و سلم درباره اولین چیزی که از آن سؤال می شود، می فرماید: هنگامی که انسان در پیشگاه خدا قرارگیرد، اولین چیزی که از آن سؤال می شود، نمازاست ؛ پس اگرنماز را به طور کامل به جا آورده باشد، نماز او پذیرفته شده و به واسطه قبولی نماز، سایر اعمال او پذیرفته می شود و نجات می یابد؛ و گرنه بقیه اعمال او نیز پذیرفته نمی شود.

 

وی افزود: در حدیث شریفی دیگر می خوانیم که پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم می فرماید: اولین چیزی که در قیامت محاسبه می شود، نمازاست؛ پس اگرنماز قبول شود، به واسطه قبولی نماز سایر اعمال او پذیرفته می شود. اگرنمازرا در اول وقت آن بجا آورد، به سوی صاحبش با صورت نورانی و درخشنده رجوع می کند و می گوید بر من مواظبت نمودی، خدا تو را حفظ کند؛ و اگر نماز را در غیر وقتش و بدون رعایت شرایطش بجا آورد، نماز با چهره ای سیاه و گرفته نزد او می آید و می گوید: من را ضایع نمودی خدا تو را ضایع کند.

 

 

استاد محققیان در ادامه بیان کرد: بر اساس روايات، اهلبيت عليهم السلام باطن و حقيقت نماز هستند. علامه مجلسی رضوان الله علیه در جلد 24 از بحار الانوار در باب 66 تحت عنوان «أنهم الصلاة و الزكاة و الحج و الصيام و سائر الطاعات و أعداؤهم الفواحش و المعاصي في بطن القرآن و فيه بعض الغرائب و تأويلها»، در حدیث 14 از این باب، روایتی از امام صادق علیه السلام به نقل از داود بن كثير بیان می دارد؛ داود بن کثیر می گويد:  به امام صادق عليه السلام عرض كردم: شما در قرآن نماز هستيد و شما زكات و حج هستيد؟

پس آن حضرت فرمود: اى داود! ما در قرآن نماز، زكات، روزه، حج، ماه حرام، شهر حرام، كعبه، قبله و وجه خدا هستيم. خداوند  در قرآن فرموده است: «فأینما تولّوا فثمّ وجه الله» به هر طرف رو کنید، پس آن طرف وجه خدا ست. (بقره: 115)

ما آیات و  بیّنات هستیم؛ و دشمن ما در قرآن، فحشا و منکر است؛ یعنی دشمن ما شراب، قمار، أنصاب، أزلام، بت ها، جبت، طاغوت، مردار، خون، گوشت خوک است.

خداوند ما را آفریده است و به ما امتیاز بخشیده است و ما را امین و نگهبان و خزینه دار آسمان ها و زمین قرار داده است. برای ما دشمن و مخالف قرارداد ما را در کتاب خود، نام برده و از نام های ما به بهترین چیزها که دوست داشت، کنایه آورد و دشمنان و مخالفین ما را نیز در کتاب خود به کنانیه به نام های بدترین چیزها در نزد خود و بندگان پرهیزگار خود نام برده است.

«14- كنز، كنز جامع الفوائد و تأويل الآيات الظاهرة رَوَى الشَّيْخُ أَبُو جَعْفَرٍ الطُّوسِيُّ رَحِمَهُ اللَّهُ بِإِسْنَادِهِ إِلَى الْفَضْلِ بْنِ شَاذَانَ عَنْ دَاوُدَ بْنِ كَثِيرٍ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام أَنْتُمُ الصَّلَاةُ فِي كِتَابِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ أَنْتُمُ الزَّكَاةُ وَ أَنْتُمُ الْحَجُّ

فَقَالَ يَا دَاوُدَ نَحْنُ الصَّلَاةُ فِي كِتَابِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ نَحْنُ الزَّكَاةُ وَ نَحْنُ الصِّيَامُ وَ نَحْنُ الْحَجُّ وَ نَحْنُ الشَّهْرُ الْحَرَامُ وَ نَحْنُ الْبَلَدُ الْحَرَامُ وَ نَحْنُ كَعْبَةُ اللَّهِ وَ نَحْنُ قِبْلَةُ اللَّهِ وَ نَحْنُ وَجْهُ اللَّهِ قَالَ اللَّهُ تَعَالَى‏ «فَأَيْنَما تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللَّهِ» (بقره: 115) وَ نَحْنُ الْآيَاتُ وَ نَحْنُ الْبَيِّنَاتُ وَ عَدُوُّنَا فِي كِتَابِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ الْفَحْشَاءُ وَ الْمُنْكَرُ وَ الْبَغْيُ وَ الْخَمْرُ وَ الْمَيْسِرُ وَ الْأَنْصَابُ وَ الْأَزْلَامُ وَ الْأَصْنَامُ وَ الْأَوْثَانُ وَ الْجِبْتُ وَ الطَّاغُوتُ وَ الْمَيْتَةُ وَ الدَّمُ وَ لَحْمُ الْخِنْزِيرِ

يَا دَاوُدُ إِنَّ اللَّهَ خَلَقَنَا فَأَكْرَمَ خَلْقَنَا وَ فَضَّلَنَا وَ جَعَلَنَا أُمَنَاءَهُ وَ حَفَظَتَهُ وَ خُزَّانَهُ عَلَى مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَ مَا فِي الْأَرْضِ وَ جَعَلَ لَنَا أَضْدَاداً وَ أَعْدَاءً فَسَمَّانَا فِي كِتَابِهِ وَ كَنَّى عَنْ أَسْمَائِنَا بِأَحْسَنِ الْأَسْمَاءِ وَ أَحَبِّهَا إِلَيْهِ وَ سَمَّى أَضْدَادَنَا وَ أَعْدَاءَنَا فِي كِتَابِهِ وَ كَنَّى عَنْ أَسْمَائِهِمْ وَ ضَرَبَ لَهُمُ الْأَمْثَالَ فِي كِتَابِهِ فِي أَبْغَضِ الْأَسْمَاءِ إِلَيْهِ وَ إِلَى عِبَادِهِ الْمُتَّقِينَ» (كنز الفوائد: 2 و 3؛ مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى، بحار الأنوار (ط - بيروت) - بيروت، چاپ: دوم، 1403 ق؛ جلد 24، صفحه 303)

 

 

ي, 04/05/1401 - 13:30