استاد قادری مطرح کرد؛

روزه عبادتی خالصانه

قال الله تعالی: «الصومُ لِی وانا اُجزَی بِه» این حدیث قدسی «جعلت حسنات ابن ادم بعشر امثالها الی سبعمائه ضعف الاالصوم فانه لِی وانا اُجزی بِه» کلینی درکافی، صدوق در من لایحضر الفقیه، طوسی در تهذیب، از امام باقر و امام صادق علیهماالسلام و آنان از رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم این حدیث قدسی را روایت کرده اند. در این که روزه چه تفاوتی با سایرعبادات دارد که حق تعالی می فرماید:  «الصوم لی» درفقه الحدیث چند احتمال داده شده است، احتمال اول این است: تنها عبادتی که بنده خدا عملا اقدام به ترک لذات جنسی می کند و به جای حرف  زدن رسما ترک معصیت می کند روزه است از همین رو در نزد خدای متعال جایگاه ویژه ای دارد: «انه اختص بترک الشهوات والملاذ فی الفرج والبطن و ذلک امرعظیم یوجب التشریف».

 

استاد سید تقی قادری در گفتگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی نشست دوره ای اساتید گفت: روزه ماه رمضان تشریع شده تا بندگان الهی وارد شهر تقوا شوند «کتب علیکم الصیام کما کتب علی الذین من قبلکم لعلکم تتقون» غرض از این ریاضت و آمادگی روحی توفیق درک «لیلة القدر» است چراکه  «لیلة القدر خیر من الف شهر» وغرض ازدرک «لیلة القدر» عبور از ظاهر و راه یافتن به باطن قدر یعنی وصل شدن به انسان کامل و قلب عالم امکان حضرت ولی عصر ارواحنا فداه است چون امام موسی بن جعفر علیه السلام  «لیلة القدر» رابه حضرت فاطمه سلام الله علیها تفسیر کرده وفرمودند: واما «لیلة القدر» فاطمه است تفسیر برهان ج۴ص ۱۸۵ پس خوشا به حال کسی که هم اکنون خود را برای چنین توفیق عظیمی آماده کرده است.

 

وی افزود: قال الله تعالی: «الصومُ لِی وانا اُجزَی بِه» این حدیث قدسی «جعلت حسنات ابن ادم بعشر امثالها الی سبعمائه ضعف الاالصوم فانه لِی وانا اُجزی بِه» کلینی درکافی، صدوق در من لایحضر الفقیه، طوسی در تهذیب، از امام باقر و امام صادق علیهماالسلام و آنان از رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم این حدیث قدسی را روایت کرده اند. در این که روزه چه تفاوتی با سایرعبادات دارد که حق تعالی می فرماید:  «الصوم لی» درفقه الحدیث چند احتمال داده شده است، احتمال اول این است: تنها عبادتی که بنده خدا عملا اقدام به ترک لذات جنسی می کند و به جای حرف  زدن رسما ترک معصیت می کند روزه است از همین رو در نزد خدای متعال جایگاه ویژه ای دارد: «انه اختص بترک الشهوات والملاذ فی الفرج والبطن و ذلک امرعظیم یوجب التشریف» مدارک ج6 ص۱۰

 

این استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: احتمال دوم این است: روزه موجب می شود میل غریزی کاهش پیدا کند و در مقابل آن عقل مصفا و نورانی شود و آماده دریافت انوار الهی شود: «ان الصوم یوجب صفاء العقل و الفکر بوساطة ضعف القوی الشهویة بسبب الجوع» مدارک ج6 ص۱۰ احتمال سوم این است: در بین اعمال عبادی تنها روزه است که می شود آن را پنهان از مردم انجام داد و گرفتار ریا نشد از همین رو از منزلت خاصی برخوردار است: «ان الصوم امر لایمکن الاطلاع علیه فلذالک شرف بخلاف الصلاة» مدارک ج6 ص۱۰ کدام یک از این وجوه با حکمت «صوم لی» نزدیک است. دوم آیا «اجزی» مبنیا للفاعل خوانده شود؟ یا مبنیا للمفعول در کدام صورت به واقع نزدیک تر است.

 

وی خاطرنشان کرد: احتمال چهارم این است: در بین عبادات روزه تنها عبادتی است که اختصاص به موحدین دارد که مشرکین آن را انجام نمی دادند وگرنه عبادات دیگر چون رکوع، سجود، دعا و توسل را برای الهه های خود انجام می دادند: «ان جمیع العباد التی تقربها العباد الی الله عزوجل من صلاة قد عبد المشرکون بها الهتم» النهایة لابن اثیر ج۱ ص۲۷۰

 

استاد قادری اظهار داشت: احتمال پنجم این است: روزه تنها عبادتی است که بنده در آن خود را شبیه به صفت خدا می بیند چون خدا غذا نمی خورد بنده نیز غذا نمی خورد: «ان الإستغنا من الطعام صفة الله تعالی فانه یطعم و لا یطعم فکانه یقول آن الصائم یتقرب بامر هو صفة من صفاتی» مرتبة العقول ج ۱۶ص۲۰۰

 

وی در انتهای سخنانش بیان داشت: احتمال ششم این است: تنها چیزی که شایسته هدیه به حق تعالی است و در اوج معنویت و تجرد انجام می گیرد روزه است: «هو  جزایی و اللایق بمقام عظمتی و تجردی فان الصائم یتجرد و یصیر روحانیا» الفردوس الاعلی کاشف الغطا ص ۲۴۶احتمال هفتم این است: تنها عمل عبادی که ثواب و اجرش راحق تعالی با جایگاه خودش آن را تعیین می کند روزه است چون در ذیل حدیث آمده است هر حسنه ای تا هفتصد برابر هم ثوابش می رسد جز روزه که من خود ثواب آن هستم./260/

پ, 03/17/1397 - 22:44

دیدگاه جدیدی بگذارید