استاد موسوی مطرح کرد؛

جرعه ای از دریای فضایل علی بن ابیطالب

از ابن عباس روایت کرده اند که رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم روزی در ایام حیات خود فرمودند پنج چیز را خدا به من و پنج چیز را به علی داده است اول «جوامع الکلم» را به من و «جوامع العلم» را به علی داده است دوم این که من را نبی و او را وصی و ولی کرده است و سوم این که به من کوثر و به علی «سلسبیل» داده است، چهارم این که به من وحی و به علی الهام داده است، پنجم این که مرا به معراج برده است و او را نیز به جایی که من رفته ام برده است حجاب ها رفع شد و من او را دیدم و او مرا دید و به من وحی شد که به زیر نگاه کن چون به زیر نظر کردم حجاب ها دریده شد و من علی را دیدم و علی مرا دید او با من سخن گفت و من با او سخن گفتم و خدا به من فرمود که علی وصی و وزیر و خلیفه تو است و ملائکه بر او سلام کردند و همه مرا تهنیت به وصایت و وزارت او دادند.

 

استاد سید مهدی موسوی در گفتگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی نشست دوره ای اساتید گفت: تردید و شکی نیست که انسان سالک و حقیقت جو برای این که به سعادت ابدی خود که همان معرفت ربوبی است نایل گردد همچنان که امام صادق علیه السلام در تفسیر آیه شریفه «و ما خلقت الجن و الانس الا لیعبدون» ای لیعرفون فرمودند: چاره ای جز تمسک و چنگ زدن به دو منبع الهی یعنی کتاب و عترت وجود ندارد چون سالکی که در این مسیر قدم می زند با تمسک به این دو هرگز گمراه نخواهد شد و سرانجام به غایة القصوای خود نائل می گردد «کما قال النبی صلی الله علیه و آله و سلم انی تارک فیکم الثقلین کتاب الله و عترتی اهل بیتی ما ان تمسکتم بهما لن تزلوا ابدا و لن یفترقا حتی یردا علی الحوض»

 

وی افزود: همان طور که ذکر شد یکی از منابع عترت است که به وسیله آن به مقصود خود نائل می شویم اما شناخت عترت هم راه هایی دارد که یکی از آن راه ها معرفت و شناختن فضایل و مناقب آنان است که به واسطه آن حتی المقدور معرفتی نسبت به این ذوات مقدسه محقق می گردد و در پرتو این مطلب متابعت و پیروی آنان حاصل می گردد و به سبب آن شناخت ذات ربوبی و در پی آن متابعت الهی حاصل می گردد.

 

این استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: در میان عترت شاخص ترین فرد امیرالمومنین علیه السلام است همان شخصیتی که ابن ابی الحدید معتزلی در شرح نهج البلاغه درباره ایشان می گوید «و ما اقول فی رجل اقر له اعدائه و خصومه بالفضل و لم يمكنهم جحد مناقبه، و لا كتمان فضائله‏» یعنی چه بگویم درباره شخصیتی که دشمنانش فضایل و کمالات او را بیان کردند و در وصف فضایلش کتاب ها نوشته اند همان فردی که جرج جرداق مسیحی می گوید: من مسیحی هستم ولی علی علیه السلام را به خاطر فضیلت هایش دوست دارم به دنبال هر فضیلتی رفتم در علی علیه السلام دیدم.

 

وی اضافه کرد: همان فردی که شیخ صفی الدین حلی در یکی از اشعارش درباره او می گوید: «جمعت فی صفاتک الاضداد    فلهذا عزت لک الانداد» بنابراین با بیان پاره ای از فضایل و مناقب علی علیه السلام می توان به مقصود دست یافت البته قلم نگارش و زبان سخنگو در همان آغاز به عجز خودش اعتراف می کند که توان نگارش و بیان فضایل این امام همام را ندارد «این التراب و رب الارباب» چه نسبتی بین عالم خاک و عالم بالا است اما به قول شاعر «آب دریا را اگر نتوان کشید    هم به قدر تشنگی باید چشید» لذا بر حسب وظیفه پاره ای از فضایل و حالات امیرالمومنین علیه السلام را نقل می کنیم. ابتدائا من فضایلی را که از زبان مبارک پیامبر اسلام حضرت ختمی مرتبت محمد بن عبدالله صلی الله علیه و آله و سلم درباره امیرالمومنین علیه السلام بیان شده است را عرض می کنم و سپس فضایل دیگری در این باره ذکر می کنم.

 

استاد موسوی اظهار داشت: قال النبی صلی الله علیه و آله و سلم قال الله تعالی: «ولایة علی بن ابیطالب حصنی فمن دخل حصنی أمن من عذابی» و قال النبی صلی الله علیه و آله و سلم: « ولاية علي بن أبي طالب ولاية الله و حبه‏ عبادة الله‏ و اتباعه فريضة الله و أولياؤه أولياء الله و أعداؤه أعداء الله و حربه حرب الله و سلمه سلم الله عز و جل» قال النبی صلی الله علیه و آله و سلم: «إن أخی و وزیری و خیر من اخلفه بعدی علی بن ابیطالب» و قال: «علی مع الحق و الحق مع علی» و قال: «ستكون‏ من‏ بعدي‏ فتنة فإذا كان كذلك فالزموا علي بن أبي طالب فإنه الفاروق بين الحق و الباطل‏» و قال النبی صلی الله علیه و آله و سلم: « من أراد أن ينظر إلى‏ آدم‏ في‏ علمه‏ و إلى نوح في حلمه و إلى إبراهيم في خلته و إلى موسى في هيبته و إلى عيسى في عبادته فلينظر إلى علي بن أبي طالب» و قال: «أنا مدينة العلم‏ و علي بابها فمن أراد المدينة فليأتها من بابها»

 

وی افزود: از ابن عباس روایت کرده اند که رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم روزی در ایام حیات خود فرمودند پنج چیز را خدا به من و پنج چیز را به علی داده است اول «جوامع الکلم» را به من و «جوامع العلم» را به علی داده است دوم این که من را نبی و او را وصی و ولی کرده است و سوم این که به من کوثر و به علی «سلسبیل» داده است، چهارم این که به من وحی و به علی الهام داده است، پنجم این که مرا به معراج برده است و او را نیز به جایی که من رفته ام برده است حجاب ها رفع شد و من او را دیدم و او مرا دید و به من وحی شد که به زیر نگاه کن چون به زیر نظر کردم حجاب ها دریده شد و من علی را دیدم و علی مرا دید او با من سخن گفت و من با او سخن گفتم و خدا به من فرمود که علی وصی و وزیر و خلیفه تو است و ملائکه بر او سلام کردند و همه مرا تهنیت به وصایت و وزارت او دادند.

 

این استاد حوزه علمیه در ادامه بیان این حدیث افزود: وقتی که خواستم آن چه را که در عرش و آسمان ها دیده و شنیده ام به علی خبر دهم دیدم که او از همه به من خبر داد و نسبت به آنها مستحضر بود دانستم که در معراج هر چه گذشته است علی دیده و دانسته است ابن عباس می گوید عرض کردم یا رسول الله به من وصیتی فرمایید، حضرت فرمودند: «علیک بمحبة علی علیک بمودة علی» سپس فرمودند به خدا سوگند که هیچ حسنه ای از کسی قبول نمی شود مگر به ولایت علی، اگر در ولایت علی صادق است طاعت او مقبول است و الا اگر چه عمل های خوب دارد ولی ولایت علی را قائل نیست او را به دوزخ برند و اعمال حسنه او برای او فایده ای ندارد، آتش دوزخ بر دشمن علی از دشمن خدا خشمناک تر است و از کسی که بر خدا شراکت آورده است دشمن علی را دوزخ زودتر می سوزاند.

 

وی اضافه کرد: یابن عباس اگر فرضا همه آدم و ملائک بر دشمنی علی جمع شوند همه را خدا به دوزخ فرستد از جمله علامات دشمنی علی آن است که جمعی از امت من دیگرانی را که پایین تر از علی باشند بر او ترجیح دهند و اعلی از علی دانند، خدا در پیامبران از من بهتر خلق نکرده است و در اوصیا و اولیا هم بهتر از علی را نیافریده است، ابن عباس می گوید مدتی از این فرمایشات حضرت گذشت و چون زمان رحلت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم در رسید رفتم و خدمت حضرت عرض کردم مرا وصیتی فرمایید و دستور العملی دهید حضرت فرمودند هر که با علی مخالفت کند با آن کس مخالفت کن و در هر حال با علی موافقت کن و طریقه او را از دست مده در هر طرف که علی است حق با او است تو نیز بدان طرف میل کن و علی را امام خود بدان و دشمن او را دشمن و دوست او را دوست بدار و در حقیقت او شک مکن که شک در علی شک در خدا است «هر چه پویم عشق از آن برتر بود    عشق امیرالمومنین حیدر بود».

 

استاد موسوی اظهار داشت: مرحوم مجلسی در بحار الانوار نوشته است که در کتاب سلیم بن قیس هلالی دیده ام که گفته بود که از سلمان و ابوذر و مقداد حدیثی شنیدم و بعد از آن از خود امیرالمومنین علیه السلام نیز استماع کردم که رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم به آن حضرت گفته بود که ای علی مفاخرت کن بر تمامی عرب که ابن عم و برادر تو از همه عرب و خودت از همه و زوجه تو از همه کریم تر هستید و بی نیازی و استغنای تو از همه خلق بیشتر و بردباری تو از همه کس بیشتر و تمام تر است و علم تو از همه فزون تر و از همه عالم شجاع تر و صاحب همت تر، زاهدتر، خلیق تر و صادق تر و خدا و رسول را از همه عالم دوست دار تری، سی سال بعد از من می مانی و مصابرت بر ظلم قریش می کنی و با ناکثین و قاسطین و مارقین جهاد و قتالی بر تاویل قرآن خواهی کرد همان طور که با پیامبر قتال بر تنزیل قرآن کردند و بعد از آن کشته خواهی شد و ریش تو از خون سرت رنگین خواهد شد و قاتل تو چون عاقر ناقه صالح خواهد بود.

 

وی در انتهای سخنانش بیان داشت: خداوند را قسم می دهیم به حق آقا امیرالمومنین علی علیه السلام خداوند توفیق دهد که با داشتن این فضایل و مناقب شناخت و معرفت و تبعیت هر چه بیشتر این امام همام را به ما مرحمت فرماید در آخر این رباعی عربی و فارسی را بیان می کنم «ابا حسن ان کان حبک مدخلی   جهیما فان الفوز عندی جهیمها    و کیف یخاف النار من بات موقنا    بأنک مولاه و انت قسیمها» «تا صورت امکان جهان بود علی بود    تا نقش زمین بود و زمان بود علی بود    مسجود ملائک که شد آدم ز علی شد    عالم چو یکی قبله و مقصود علی بود»./20/20/260

 

ج, 03/18/1397 - 14:02

دیدگاه جدیدی بگذارید