حضور در حوزه بدون تهذیب و ارتباط معنوی با امام زمان بی معنا است

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمد لله رب العالمین و صلی الله علی سیدنا و نبینا محمد و آله الطاهرین سیما بقیة الله فی الأرضین و اللعن علی أعدائم أجمعین

 

در فرهنگ قرآن که تمام دنیا وما فیها متاع قلیل [۱] می باشد لکن در خصوص ارزش حکمت الهی می فرماید : من یوتی الحکمة فقد أوتی خیراً کثیراً [۲]، نفس این که طلبه توانایی فهم و درک حکمت الهی و قرآن کریم و احادیث را پیدا کند از مجموع نعمت های دنیا بهتر است ، و این رسالت حوزات علمیة است.

 

اگر علم و تقوی به طلبه ای اعطا شد ارزشش از اعطا هر مدرکی بالاتر است و هر کس این جواهر علم وتقوی را بدست نیاورد بهره ای نبرده هرچند مدرکی هم به داده شود ، حضرت امام صادق علیه السلام می فرمایند : اگر در دستت مرواریدی باشد قدر آن آگاه باش هر چند از نظر دیگران این مروارید بدلی باشد ، لو کان فی یدک درّة ثم قال الناس بعرة ما ضرک و أنت تعلم أنها لؤلؤة [۳] ، لو کان فی یدک جوزة و قال الناس أنها لؤلؤة  ما کان ینفعک و أنت تعلم أنها جوزة [۴].

 

نکته ای این جاست که تشکیل لؤلوء دردل صدف نیاز به زمان و حوصله دارد ، کسب علم وتقوی ، پرورش استعداد و تهذیب زمان بر و نیاز به پشتکار دارد در این مسیر هیچ عذر و بهانه ای ( عدم برنامه علمی ، زیادی تعطیلات و امکانات نا مطلوب ... ) پذیرفته نیست بقیه اش با مجاهدت شخصی و توفیق الهی است ، و الذین جاهدوا فینا... همانطور که ضعف در جنبه تقوایی طلبه را نمی توان بر عهده مجموعه ای انداخت . یونس بن عبد الرحمن از روات عظیم الشأن و شاگرد هشام بن الحکم و معروف به سلمان زمان خودش بود [۵]، وی می گوید : صمت عشرین سنة ثم سألت عشرین سنة ثم أجبت [۶] ، نتیجه سال ها تحصیل و تحقیق وی تربیت شاگردان و تألیفاتی بود که روزی یک کتاب وی به خدمت به خدمت امام حسن عسگری علیه السلام عرضه شد حضرت کتاب را تورق فرمودند و کراراً دعا به یونس می کردند: رحم الله یونس [۷]، أعطاه الله بکل حرف نوراً یوم القیامة [۸].

 

یک فرد حوزوی با پشتکار و جدیت شخصی می تواند مراحل علمی و تقوایی را کسب کند به شرط آن که خود را ممحض و وقف تحصیل علم و تقوی نماید. کتب مکاسب و رسائل که متن درس خارج شیخ أعظم قدس سره می باشد بعنوان (( دوره ورزیدگی درس خارج ))  با دقتی بخواند که توانایی شرکت در درس های خارج با موضوعات مستحدثة و مسائل فقهی روز را داشته باشد و نیازی به باز خوانی آن ها نباشد . چرا طلاب از مجموعه بحار که دائرة المعارف شیعه است مجلداتی را برای مطالعه آزاد خود در طول تحصیل انتخاب نمی نمایند؟ بزرگان کراراً سفارش نموده اند .

 

حضور در حوزه بدون تهذیب و ارتباط معنوی با امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف بی معنا است . استاد بزرگوارحضرت آیة الله خرازی مد ظله می فرمودند بعضی از طلاب مراجعه می کنند و به صورت آهسته و مخفی می گویند : دعا و ذکری برای تهذیب به من تعلیم نمایید ، گویا خود سازی و تهذیب مقوله ایی است سرّی و خصوصی که با ذکر و  وردی حاصل می شود ، می فرمودند من به آن ها بر مداومت بر نماز های نافله و مستحبات و أدعیه مفاتیح الجنان سفارش می نمودم که بهترین چراغ راه سالکین می باشد. جناب استاد طالقانی که در مدرسه مبارکه رضویه هر روز قبل از درس مغنی روایتی را می خوانند و سفارش می کردند که مبادا طوری رفتار کنید که از مرام طلبگی خارج شوید و امام زمان علیه السلام از شما راضی نباشد و توفیق حضور در دستگاه امام زمان از شما سلب شود .

 

ارتباط معنوی با حضرت حجت عج الله تعالی فرجه الشریف و حضور در مسجد مقدس جمکران یک معنویت لا ینفک طلبگی است ، مسجدی که به امر مستقیم و هزینه ایشان بنا گذاری گردید و به شیخ حسن جمکرانی فرمودند : قل للناس لیرغبوا إلی هذا الموضع و یعزروه ...[۹]

 

مطلب پایانی این که خود طلاب باید نسبت به آگاهی و بصیرت به مسائل روز و تحلیل واقعی از وقائع اجتماعی و مسائل سیاسی مشتاق باشند مبادا بی تفاوت ویا نا خواسته هم جهت با جریان های افراطی و تحجر مآبانه گام بردارند ، در حوزه مدینه چهار هزار شاگرد بود اما هفده نفر[۱۰] ولایتی  با بصیرت و تحلیل گر وجود نداشت ./۰/۰/۲۰    

 

 


[۱] - سورة النساء  ، ۷۷

[۲] - بقره ۲۶۹

[۳] - بحار الأنوار (ط - بيروت) / ج‏۲ / ۶۶ / باب ۱۳  ، يَا يُونُسُ وَ مَا عَلَيْكَ أَنْ لَوْ كَانَ فِي يَدِكَ الْيُمْنَى دُرَّةٌ ثُمَّ قَالَ‏ النَّاسُ‏ بَعْرَةٌ أَوْ بَعْرَةٌ وَ قَالَ النَّاسُ دُرَّةٌ هَلْ يَنْفَعُكَ شَيْئاً

[۴] - تحف العقول / النص / ۳۸۶ / يَا هِشَامُ لَوْ كَانَ فِي يَدِكَ جَوْزَةٌ وَ قَالَ النَّاسُ فِي يَدِكَ لُؤْلُؤَةٌ مَا كَانَ يَنْفَعُكَ وَ أَنْتَ تَعْلَمُ أَنَّهَا جَوْزَةٌ وَ لَوْ كَانَ فِي يَدِكَ لُؤْلُؤَةٌ وَ قَالَ النَّاسُ إِنَّهَا جَوْزَةٌ مَا ضَرَّكَ وَ أَنْتَ تَعْلَمُ‏ أَنَّهَا لُؤْلُؤَةٌ

[۵] - رجال الكشي -لنص / ۲۰۳  - ُونُسُ‏ بْنُ عَبْدِ الرَّحْمَنِ كَذَلِكَ هُوَ سَلْمَانُ‏ فِي‏ زَمَانِهِ‏ .

[۶] - رجال الكشي -ص : ۴۸۳قَالَ الْعُبَيْدِيُّ: سَمِعْتُ يُونُسَ بْنَ عَبْدِ الرَّحْمَنِ يَقُولُ‏: رَأَيْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ (ع) يُصَلِّي فِي الرَّوْضَةِ بَيْنَ الْقَبْرِ وَ الْمِنْبَرِ وَ لَمْ يمكنني [يُمْكِنِّي‏] أَنْ أَسْأَلَهُ عَنْ شَيْ‏ءٍ، قَالَ، وَ كَانَ لِيُونُسَ بْنِ عَبْدِ الرَّحْمَنِ أَرْبَعُونَ أَخاً يَدُورُ عَلَيْهِمْ فِي كُلِّ يَوْمٍ مُسَلِّماً، ثُمَّ يَرْجِعُ إِلَى مَنْزِلِهِ فَيَأْكُلُ وَ يَتَهَيَّأُ لِلصَّلَاةِ، ثُمَّ يَجْلِسُ لِلتَّصْنِيفِ وَ تَأْلِيفِ الْكُتُبِ، وَ قَالَ يُونُسُ: صُمْتُ‏ عِشْرِينَ‏ سَنَةً وَ سَأَلْتُ عِشْرِينَ سَنَةً ثُمَّ أَجَبْتُ.

[۷] - وسائل الشيعة / ج‏۲۷ ص : ۷۷عَنْ أَحْمَدَ بْنِ أَبِي خَلَفٍ قَالَ: كُنْتُ مَرِيضاً فَدَخَلَ عَلَيَّ أَبُو جَعْفَرٍ ع- يَعُودُنِي عِنْدَ مَرَضِي فَإِذَا عِنْدَ رَأْسِي كِتَابُ يَوْمٍ وَ لَيْلَةٍ- فَجَعَلَ يَتَصَفَّحُهُ وَرَقَةً وَرَقَةً حَتَّى أَتَى عَلَيْهِ مِنْ أَوَّلِهِ إِلَى آخِرِهِ وَ جَعَلَ يَقُولُ رَحِمَ‏ اللَّهُ‏ يُونُسَ‏ رَحِمَ‏ اللَّهُ‏ يُونُسَ‏ رَحِمَ‏ اللَّهُ‏ يُونُسَ‏.

[۸] - بحار الأنوار  ج‏۲ ص : ۱۴۴عَنْ دَاوُدَ بْنِ الْقَاسِمِ الْجَعْفَرِيِّ قَالَ: عَرَضْتُ عَلَى أَبِي مُحَمَّدٍ صَاحِبِ الْعَسْكَرِ ع كِتَابَ يَوْمٍ وَ لَيْلَةٍ لِيُونُسَ فَقَالَ لِي تَصْنِيفُ مَنْ هَذَا فَقُلْتُ تَصْنِيفُ يُونُسَ مَوْلَى آلِ يَقْطِينٍ فَقَالَ أَعْطَاهُ‏ اللَّهُ‏ بِكُلِ‏ حَرْفٍ‏ نُوراً يَوْمَ الْقِيَامَةِ.

[۹] - بحار الأنوار ج‏۵۳ / ۲۳۱ / الحكاية الثامنة تشرف حسن بن مثلة بخدمته عليه السلام في المنام، و أمره ببناء مسجد جمكران ص : ۲۳۰و قل للناس ليرغبوا إلى‏ هذا الموضع و يعزروه و يصلوا هنا ....

[۱۰] - الكافي (ط - الإسلامية) ؛ ج‏۲ ؛ ص۲۴۲عَنْ سَدِيرٍ الصَّيْرَفِيِّ قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع فَقُلْتُ لَهُ وَ اللَّهِ مَا يَسَعُكَ الْقُعُودُ فَقَالَ وَ لِمَ يَا سَدِيرُ قُلْتُ لِكَثْرَةِ مَوَالِيكَ وَ شِيعَتِكَ وَ أَنْصَارِكَ وَ اللَّهِ لَوْ كَانَ لِأَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ع مَا لَكَ مِنَ الشِّيعَةِ وَ الْأَنْصَارِ وَ الْمَوَالِي مَا طَمِعَ فِيهِ تَيْمٌ وَ لَا عَدِيٌّ.... قَالَ وَ اللَّهِ يَا سَدِيرُ لَوْ كَانَ‏ لِي‏ شِيعَةٌ بِعَدَدِ هَذِهِ الْجِدَاءِ مَا وَسِعَنِي الْقُعُودُ وَ نَزَلْنَا وَ صَلَّيْنَا فَلَمَّا فَرَغْنَا مِنَ الصَّلَاةِ عَطَفْتُ عَلَى الْجِدَاءِ فَعَدَدْتُهَا فَإِذَا هِيَ سَبْعَةَ عَشَر.

 

نوع مطلب:

۱۳۹۴/۲/۲۲ - ۱۲:۴۱

دیدگاه جدیدی بگذارید

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.