استاد طیبی شالی مطرح کرد؛

برخی از ابعاد زیارت عظیم اربعین

به مناسبت اربعین حسینی استاد ابوالحسن طیبی شالی از اساتید حوزه علمیه قم در گفتگو با خبرنگار نشست دوره ای اساتید به موضوع ابعاد گوناگون این واقعه عظیم پرداخت.

/270/260/20/

این استاد درس خارج حوزه در ابتدای گفتگو خاطرنشان کرد: رسول مکرم صلی الله علیه و آله و سلم می فرماید: «انّ الحسین مصباح الهدی و سفینة النجاة»؛ ایام اربعین حسینی را سپری کرده ایم؛ اربعین، به چهل، چهلم و چهلمین اطلاق می شود؛ اما در اصطلاح اسلامی، چهلمین روز شهادت سید و سالار شهیدان، اباعبدالله الحسین علیه السلام اشاره دارد.

 

وی افزود: واژه «اربعین» چهار بار در قرآن به کار رفته است:

«وَ إِذْ واعَدْنا مُوسى‏ أَرْبَعينَ لَيْلَةً ثُمَّ اتَّخَذْتُمُ الْعِجْلَ مِنْ بَعْدِهِ وَ أَنْتُمْ ظالِمُونَ‏» (البقرة: 51)

«قالَ فَإِنَّها مُحَرَّمَةٌ عَلَيْهِمْ أَرْبَعينَ سَنَةً يَتيهُونَ فِي الْأَرْضِ فَلا تَأْسَ عَلَى الْقَوْمِ الْفاسِقينَ‏» (المائدة: 26)

«وَ واعَدْنا مُوسى‏ ثَلاثينَ لَيْلَةً وَ أَتْمَمْناها بِعَشْرٍ فَتَمَّ ميقاتُ رَبِّهِ أَرْبَعينَ لَيْلَةً وَ قالَ مُوسى‏ لِأَخيهِ هارُونَ اخْلُفْني‏ في‏ قَوْمي‏ وَ أَصْلِحْ وَ لا تَتَّبِعْ سَبيلَ الْمُفْسِدينَ‏» (الأعراف: 142)

«وَ وَصَّيْنَا الْإِنْسانَ بِوالِدَيْهِ إِحْساناً حَمَلَتْهُ أُمُّهُ كُرْهاً وَ وَضَعَتْهُ كُرْهاً وَ حَمْلُهُ وَ فِصالُهُ ثَلاثُونَ شَهْراً حَتَّى إِذا بَلَغَ أَشُدَّهُ وَ بَلَغَ أَرْبَعينَ سَنَةً قالَ رَبِّ أَوْزِعْني‏ أَنْ أَشْكُرَ نِعْمَتَكَ الَّتي‏ أَنْعَمْتَ عَلَيَّ وَ عَلى‏ والِدَيَّ وَ أَنْ أَعْمَلَ صالِحاً تَرْضاهُ وَ أَصْلِحْ لي‏ في‏ ذُرِّيَّتي‏ إِنِّي تُبْتُ إِلَيْكَ وَ إِنِّي مِنَ الْمُسْلِمين‏» (الأحقاف: 15)

 

استاد طیبی در ادامه بیان کرد: در روایات هم به اربعین و زیارت اربعین، بسیار اشاره شده است؛ از جمله این روایت از وجود مبارک امام حسن عسگری علیه السلام؛ که شیخ مفید در کتاب المزار به آن اشاره دارد و دیگر منابع هم ذکر کرده اند:

«1- رُوِيَ عَنْ أَبِي مُحَمَّدٍ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ الْعَسْكَرِيِّ علیه السلام أَنَّهُ قَالَ: عَلَامَاتُ‏ الْمُؤْمِنِ‏ خَمْسٌ‏ صَلَاةُ الْإِحْدَى وَ الْخَمْسِينَ وَ زِيَارَةُ الْأَرْبَعِينَ وَ التَّخَتُّمُ فِي الْيَمِينِ وَ تَعْفِيرُ الْجَبِينِ وَ الْجَهْرُ بِ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ»  (مصباح المتهجد: 551، عنه الوسائل: 3/ 42 ح 29 و البحار: 82/ 292 ح 21، و ج 85/ 75 ح 7و في مصباح الزائر: 347، و المزار الكبير: 143 ح 178 بالإسناد إلى أبي هاشم الجعفري. و أورده في روضة الواعظين: 234، و مصباح الكفعمي: 489( حاشية( و رواه في التهذيب: 6/ 52 ح 37 و فيه:( صلاة الخمسين)، عنه الوسائل: 3/ 396 ح 1 و ج 10/ 373 ح 1، و البحار: 101/ 106 ح 17، و جامع الأحاديث: 4/ 98 ح 25؛ مفيد، محمد بن محمد، كتاب المزار- مناسك المزار(للمفيد) - قم، چاپ: اول، 1413 ق؛ ص 53)

 

این استاد حوزه علمیه قم در ادامه بیان کرد: تاریخچه زیارت اربعین به آمدنِ جابر بن عبدالله انصاری در چهلمین روز شهادت حضرت بر می گردد؛ و به این ترتیب با سفارشان اهل بیت علیهم السلام کم کم پیاده رفتن به مزار سیدالشهداء علیه السلام رونق گرفت و به روایت شیخ طوسی و شیخ مفید رحمت الله علیهما این رونق سال به سال ادامه داشت؛ در زمان شیخ مرتضی انصاری کمی کمرنگ شد؛ در زمان آیت الله محمد شاهروی مجددا احیا گردید؛ حتی نوشته اند که در مجموع زمان اربعین و غیر اربعین، 260 بار بین نجف و کربلا پیاده روی کردند؛ و به این ترتیب، مجددا این سنت حسنه را احیا کردند.

 

وی افزود: این سنت تا زمان صدام لعنت الله علیه ادامه پیدا کرد. در ابتدا از این کار استقبال کرد؛ اما بعد از چند سال، رسما با آن مخالفت کرد و با انجام دهندگان این سنت، به شدت برخورد می کرد. صدام در سال 1381 به درک واصل شد و با مرگ او دوباره پیاده روی اربعین احیا شد و سال به سال بیشتر رونق گرفت تا اینکه امسال تعداد شرکت کنندگان به بیش از 21 میلیون نفر زائر رسید.

 

استاد طیبی شالی خاطرنشان کرد: اربعین اول، برای همه معصومین بوده است؛ اما اینکه هر سال برای یک شخص، همانند سالگرد شهادت، سالگرد اربعین گرفته شود، صرفا برای امام حسین علیه السلام است و برای هیچ امام و پیامبری دیگر چنین سفارشی نشده است.

 

وی اضافه نمود: پیاده روی اربعین نمایش قدرت اسلام است.

پیاده روی اربعین آغاز زندگی دوباره است.

پیاده روی اربعین مانور جبهه حق است.

پیاده روی اربعین نتیجه اراده باری تعالی است.

پیاده روی اربعین نوعی تشکر و قدردانی از جهاد امام حسین و یارانش است.

پیاده روی اربعین میثاقی با امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف است.

پیاده روی اربعین تجلی تولا و دوستی با امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف است.

پیاده روی اربعین احیای حرکت امام حسین سلام الله علیه است.

پیاده روی اربعین حرکتی تمدن ساز است.

پیاده روی اربعین تمرین سربازی برای قیام مهدی زهرا سلام الله علیهما است.

پیاده روی اربعین موجب رعب دشمنان است.

پیاده روی اربعین موجب معرفی قیام امام حسین علیه السلام به دنیا است.

پیاده روی اربعین موجب رضایت صدیقه کبری سلام الله علیها است.

پیاده روی اربعین لسان انقلاب جهانی حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف است.

پیاده روی اربعین مقدمه متصله به ظهور حجت بن الحسن ارواحنا فداه است.

پیاده روی اربعین رمز بقاء و ماندگاری اسلام عزیز است.

 

استاد ابوالحسن طیبی شالی خاطرنشان کرد: در روایاتی که در کتاب شریف وسایل شیعه نقل شده است چهل مورد از فضایل و ثواب زیارت امام حسین علیه السلام آمده است:

۱. روزى را زیاد مى كند.

۲. عمر را طولانى مى كند.

۳. خطرات را دفع مى كند.

۴. گناهان گذشته و آینده را مى آمرزد.

۵. زائر مى تواند پنجاه نفر را شفاعت كند.

۶. حاجات او كنار قبر مستجاب است

۷. ملائكه براى زوار امام حسین علیه السلام دعا مى كنند.

۸. نام او را در اعلى علیین مى نویسند.

۹. هنگام خروج از خانه از گناه خارج مى شود.

۱۰. ثواب هزار حج مقبول دارد.

۱۱. ملائكه مأمور حفظ او و مالش هستند تا برگردد.

۱۲. روز قیامت خداوند بهترین حافظ اوست .

۱۳. در قدم اول آمرزیده و در قدمهاى بعدى با توسل به امام مقرب درگاه حق میگردد.

۱۴. به هر درهمى ده هزار درهم در دنیا و آخرت به او عوض مى دهند.

۱۵. در قیامت همه آرزو مى كنند از زوار آن امام حسین علیه السلام باشند.

۱۶. زوار امام حسین علیه السلام در قیامت بر سفره‌ هاى نور هستند.

۱۷. زوار امام حسین علیه السلام در جوار پیامبر خدا و امام على و حضرت فاطمه علیهم السلام هستند.

۱۸. زوار امام حسین علیه السلام چهل سال قبل از دیگران به بهشت داخل مى شوند.

۱۹. خداوند مهمات دنیوى زائر را بر آورده مى كند.

۲۰. زائر امام حسین علیه السلام شهید مى میرد.

۲۱. ثواب دو ماه اعتكاف و روزه در مسجدالحرام را دارد.

۲۲. زیارت هر ماه امام حسین علیه السلام ثواب هزار شهید دارد.

۲۳. هر یك قدم كه با پاى پیاده بردارد موجب هزار حسنه و آمرزش هزار گناه و بالا رفتن هزار درجه ، براى زائر مى‌شود.

۲۴. هر قدم كه پیاده بردارد ثواب آزاد كردن یك بنده از فرزندان اسماعیل دارد.

۲۵. هر یك روز اقامت نزد حضرت، معادل هزار ماه است .

۲۶. هر قدم كه مى گذارد ثواب یك حج و هر قدم كه بر مى دارد ثواب یك عمره دارد، به شرط آنكه بخاطر ریا و شنیدن مردم و بیهوده نباشد.

۲۷. زیارت سیدالشهداء علیه السلام ثواب هزار شهید از شهداى بدر دارد

 ۲۸. زیارت سیدالشهداء علیه السلام ثواب هزار صدقه مقبوله دارد.

۲۹. ثواب هزار روزه به زائر مى دهند.

۳۰. ثواب هزار بنده آزاد كردن دارد.

۳۱. زائر امام حسین علیه السلام اگر از اشقیاء باشد، جزء سعادتمندان نوشته مى شود.

۳۲. ثواب آماده كردن هزار اسب با زین و لجام در راه خدا دارد.

۳۳. زیارت امام حسین علیه السلام، زیارت خداست .

۳۴. ثواب هزار جنگ همراه با پیامبر مرسل یا امام عادل دارد.

۳۵. ثواب زیارت امام حسین علیه السلام قابل شمارش نیست .

۳۶. زیارت حضرت در عرفه ثواب یك میلیون حج و یك میلیون عمره دارد.

۳۷. زیارت امام حسین علیه السلام بهترین عمل است .

۳۸. خداوند به زائر امام حسین علیه السلام مباهات مى كند.

۳۹. پیامبر و ائمه اطهار علیهم السلام براى او دعا مى كنند.

۴۰. پیامبر صلی الله علیه و آله و ملائكه در قیامت با زائر مصافحه مى كنند و با امام حسین علیه السلام محشور مى‌ شود.

 

ثواب زیارت اربعین با پای پیاده در احادیث

استاد طیبی شالی خاطرنشان کرد: در روایتی از امام صادق علیه السلام می خوانیم: «حُسَیْنِ بْنِ ثُوَیْرِ بْنِ أَبِی فَاخِتَهَ قَالَ قَالَ صادق ع‏ یَا حُسَیْنُ مَنْ خَرَجَ مِنْ مَنْزِلِهِ یُرِیدُ زِیَارَهَ قَبْرِ الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیٍّ ص. إِنْ کَانَ مَاشِیاً کَتَبَ اللَّهُ لَهُ بِکُلِّ خُطْوَهٍ حَسَنَهً وَ مَحَى عَنْهُ سَیِّئَهً حَتَّى إِذَا صَارَ فِی الْحَائِرِ کَتَبَهُ اللَّهُ مِنَ الْمُصْلِحِینَ الْمُنْتَجَبِینَ [الْمُفْلِحینَ الْمُنْجِحِینَ‏]حَتَّى إِذَا قَضَى مَنَاسِکَهُ کَتَبَهُ اللَّهُ مِنَ الْفَائِزِینَ حَتَّى إِذَا أَرَادَ الِانْصِرَافَ أَتَاهُ مَلَکٌ فَقَالَ إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص. یُقْرِؤُکَ السَّلَامَ وَ یَقُولُ لَکَ اسْتَأْنِفِ الْعَمَلَ فَقَدْ غُفِرَ لَکَ مَا مَضَى.» حسین بن ثویر بن أبى فاخته می‌ گوید، امام صادق سلام الله علیه فرمودند: «اى حسین! کسى که از منزلش بیرون آید و قصدش زیارت قبر حضرت حسین ابن على علیهما السّلام باشد، اگر پیاده رود، خداوند منّان به هر قدمى که بر می‌ ‏دارد یک حسنه برایش نوشته و یک گناه از او محو می ‌فرماید تا زمانى که به حائر برسد و پس از رسیدن به آن مکان شریف حق تبارک و تعالى او را از رستگاران قرار می‌ دهد؛ تا وقتى که مراسم و اعمال زیارت را به پایان رساند که در این هنگام او را از فائزین محسوب می‌ فرماید تا زمانى که اراده مراجعت نماید؛ در این وقت فرشته‏ ‌اى نزد او آمده و می‌ گوید: «حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم، سلام رسانده و به تو می ‌فرماید: «از ابتدا عمل را شروع کن، تمام گناهان گذشته‌ات آمرزیده شد.»

 

این استاد حوزه علمیه قم در ادامه بیان کرد: در روایتی از امام صادق علیه السلام می خوانیم: «إِنَّ لِلَّهِ مَلَائِکَهً مُوَکَّلِینَ‏ بِقَبْرِ الْحُسَیْنِ ع. فَإِذَا هَمَّ بِزِیَارَتِهِ الرَّجُلُ أَعْطَاهُمُ اللَّهُ ذُنُوبَهُ فَإِذَا خَطَا مَحَوْهَا ثُمَّ إِذَا خَطَا ضَاعَفُوا لَهُ حَسَنَاتِهِ فَمَا تَزَالُ حَسَنَاتُهُ تَضَاعَفُ حَتَّى تُوجِبَ لَهُ الْجَنَّهَ

ثُمَّ اکْتَنَفُوهُ وَ قَدَّسُوهُ وَ یُنَادُونَ مَلَائِکَهَ السَّمَاءِ أَنْ قَدِّسُوا زُوَّارَ حَبِیبِ اللَّهِ فَإِذَا اغْتَسَلُوا نَادَاهُمْ مُحَمَّدٌ ص یَا وَفْدَ اللَّهِ أَبْشِرُوا بِمُرَافَقَتِی فِی الْجَنَّهِ ثُمَّ نَادَاهُمْ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ‏ع أَنَا ضَامِنٌ لِقَضَاءِ حَوَائِجِکُمْ وَ دَفْعِ الْبَلَاءِ عَنْکُمْ فِی الدُّنْیَا وَ الْآخِرَهِ ثُمَّ الْتَقَاهُمْ [اکْتَنَفَهُمُ‏] النَّبِیُّ ص عَنْ أَیْمَانِهِمْ وَ عَنْ شَمَائِلِهِمْ حَتَّى یَنْصَرِفُوا إِلَى أَهَالِیهِمْ.»

 

امام صادق علیه السلام فرمودند: «خداوند متعال فرشتگانى دارد که موکّل قبر حضرت امام حسین علیه السّلام می ‌‏باشند؛ هنگامى که شخص قصد زیارت آن حضرت را می‌ نماید؛ حق تعالى گناهان او را در اختیار این فرشتگان قرار می‌دهد و زمانى که وى قدم برداشت فرشتگان تمام گناهانش را محو می‌کنند. سپس قدم دوّم را که برداشت حسناتش را مضاعف و دو چندان می ‌کنند و پیوسته با قدم‌‏هائى که برمی‌دارد حسناتش مضاعف می‌ گردد تا به حدّى می ‌رسد که بهشت برایش واجب و ثابت می ‌گردد.

سپس اطرافش را گرفته و تقدیسش می ‌کنند و فرشتگان آسمان نداء داده و می‌ گویند: «زوّار دوست خدا را تقدیس نمائید.» و وقتى زوّار غسل کردند حضرت محمّد صلی الله علیه و آله و سلم ایشان را مورد نداء قرار داده و می ‌فرماید: «اى مسافران خدا! بشارت باد بر شما که در بهشت با من هستید.» سپس امام علی (ع) به ایشان نداء کرده و می ‌فرماید: «من ضامنم که حوائج شما را برآورده کرده و بلا را در دنیا و آخرت از شما دفع کنم، سپس پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم با ایشان از طرف راست و چپ ملاقات فرموده تا بالأخره به اهل خود بازگردند.»

 

 استاد ابوالحسن طیبی شالی خاطرنشان کرد: ماه محرم و ماه صفر به جهت حوادث مهمی که در آن واقع  شده است، مانند شهادت امام حسین علیه السلام، شهادت امام حسن علیه السلام و وفات شهادت گونه پیامبر صلی الله علیه و آله و  سلم و شهادت امام رضا علیه السلام، باعث شده است که برای شیعیان از جایگاه بالایی برخوردار باشد.

 

وی  افزود: امام خمینی رضوان الله علیه فرمودند: «این ماه محرّم و صفر را زنده نگه داریم؛ محرّم و صفر است که اسلام را نگه داشته است. فداکاری سید الشهدا سلام الله علیه است که اسلام را برای ما زنده نگه داشته است.» (صحیفه امام، ج ‏15، ص: 330)

 

این استاد درس خارج حوزه در ادامه بیان کرد: مقام معظم رهبری امام خامنه ای فرمودند: « در ایام محرّم و صفر، ملت عزیز ما باید روح حماسه را، روح عاشورایی را، روح نترسیدن از دشمن را، روح توکّل به خدا را، روح مجاهدت فداکارانه در راه خدا را، در خودشان تقویت کنند و از امام حسین علیه ‌السّلام مدد بگیرند. مجالس عزاداری برای این است که دل های ما را با حسین‌ بن‌ علی، علیه السّلام و اهداف آن بزرگوار نزدیک و آشنا کند.»

 

 

ج, 06/25/1401 - 10:41