استاد قریشی امیری مطرح کرد؛

عظمت روز عید سعید فطر

روز اول ماه شوال را «عید فطر» خواندند، چرا که در این روز امر خودداری و صیام از خوردن و آشامیدن برداشته شده است و به مؤمنان تجویز شده است تا در این روز افطار کنند، بلکه افطارشان لازم و واجب شده است تا روزه خود را بشکنند. «فطر» به معنای «خوردن و آشامیدن» است، گفته شده به معنای « آغاز خوردن و آشامیدن» هم است؛ از این رو اول ماه شوال را «عید فطر» نامیدند.

 

به مناسبت عید سعید فطر استاد سید جواد قریشی امیری در گفتگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی نشست دوره ای اساتید، به بیان فضایل این روز عزیز پرداخت.

 

وی گفتگو را با ترجمه لفظی «عید» و «فطر» آغاز کرد و گفت: «عید» در لغت از «عاد یعود» است و معانی مختلفی را برایش ذکر کردند؛ در کتاب لسان العرب اینگونه آمده است که «عید» در نزد عرب زمانی است که در آن شادی ها یا اندوه ها باز می گردد و تکرار می شود و ابن اعرابی آن را منحصر به تکرار شادی ها دانسته است.

 

این استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم، خاطرنشان کرد: در عید فطر به مناسبت اینکه به خاطر اطاعت و عبادت یک ماه مبارک رمضان، انسان به پاکی فطری اولیه انسانی بر می گردد و آلودگی هایی را که بر خلاف فطرت اولیه در خودش به وجود آورده، برطرف می شود، از این رو به اول ماه شوال اطلاق «عید» شده است.

 

استاد قریشی امیری افزود: روز اول ماه شوال را «عید فطر» خواندند، چرا که در این روز امر خودداری و صیام از خوردن و آشامیدن برداشته شده است و به مؤمنان تجویز شده است تا در این روز افطار کنند، بلکه افطارشان لازم و واجب شده است تا روزه خود را بشکنند. «فطر» به معنای «خوردن و آشامیدن» است، گفته شده به معنای « آغاز خوردن و آشامیدن» هم است؛ از این رو اول ماه شوال را «عید فطر» نامیدند.

 

 

ارزش عید فطر

وی خاطرنشان کرد: روز عید فطر روز دعا و جایزه گرفتن از خدای متعال است، روز فطر را ما و یا ائمه اطهار و یا پیامبر اسلام علیهم السلام عید قرار ندادند بلکه خداوند متعال است که این روز را عید قرار داده است، همانطور که در دعای قنوت نماز عید سعید فطر می خوانیم: «اسئلک بحقّ هذا الیوم الذی جعلتَه للمسلمین عیدا....».

 

این استاد حوزه علمیه قم در ادامه گفتگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی نشست دوره ای اساتید، به روایاتی در مورد ارزش و جایگاه این روز شریف پرداخت و در این راستا به خطبه امیر المؤمنین علیه السلام اشاره کرد؛ آنجا که در این خطبه مؤمنان را بشارت دادند و گنهکاران را ترساندند؛

«مَجَالِسُ الصَّدُوقِ، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ إِبْرَاهِيمَ الطَّالَقَانِيِّ عَنِ ابْنِ عُقْدَةَ الْحَافِظِ عَنِ الْمُنْذِرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ إِسْمَاعِيلَ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ الْكُوفِيِّ عَنْ أَبِيهِ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ الْفَضْلِ عَنِ الصَّادِقِ علیه السلام عَنْ أَبِيهِ عَنْ جَدِّهِ علیه السلام قَالَ: خَطَبَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ عَلِيٌّ علیه السلام النَّاسَ يَوْمَ الْفِطْرِ فَقَالَ أَيُّهَا النَّاسُ إِنَ‏ يَوْمَكُمْ‏ هَذَا يَوْمٌ‏ يُثَابُ‏ بِهِ الْمُحْسِنُونَ وَ يَخْسَرُ فِيهِ الْمُسِيئُونَ وَ هُوَ أَشْبَهُ يَوْمٍ بِيَوْمِ قِيَامَتِكُمْ فَاذْكُرُوا بِخُرُوجِكُمْ مِنْ مَنَازِلِكُمْ إِلَى مُصَلَّاكُمْ خُرُوجَكُمْ مِنَ الْأَجْدَاثِ إِلَى رَبِّكُمْ وَ اذْكُرُوا بِوُقُوفِكُمْ فِي مُصَلَّاكُمْ وُقُوفَكُمْ بَيْنَ يَدَيْ رَبِّكُمْ وَ اذْكُرُوا بِرُجُوعِكُمْ إِلَى مَنَازِلِكُمْ رُجُوعَكُمْ إِلَى مَنَازِلِكُمْ فِي الْجَنَّةِ أَوِ النَّارِ وَ اعْلَمُوا عِبَادَ اللَّهِ أَنَّ أَدْنَى مَا لِلصَّائِمِينَ وَ الصَّائِمَاتِ أَنْ يُنَادِيَهُمْ مَلَكٌ فِي آخِرِ يَوْمٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ أَبْشِرُوا عِبَادَ اللَّهِ فَقَدْ غُفِرَ لَكُمْ مَا سَلَفَ مِنْ ذُنُوبِكُمْ فَانْظُرُوا كَيْفَ تَكُونُونَ فِيمَا تَسْتَأْنِفُون‏»

(امير المؤمنين روز عيد فطر براى مردم خطبه خواند و فرمود: اى مردم در اين روز به محسنان ثواب دهند و بدكاران زيانمندند؛ اين شبيه ترين روزيست به روز قيامت، به بيرون آمدن شما از منزل به نمازگاه ياد كنيد بيرون آمدن خود را از گورهايتان به محضر پروردگارتان و ياد كنيد به وقوف خود در نمازگاه، وقوف خود را در برابر پروردگار خود؛ و ياد كنيد به برگشت خود به منزل هايتان، برگشت خود را به منزل هاى بهشت يا دوزخ خود؛ و بدانيد اى بندگان خدا كه كمترين مزد مرد و زن روزه ‏دار آنست كه جار كشد آنها را فرشته ‏اى در روز آخر ماه رمضان: مژده گيريد بندگان خدا كه آمرزيده شد براى شما آنچه گذشته از گناهان شما و بپائيد در آينده چطور خواهيد بود) (بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏87، ص: 362)

 

 

وی افزود: عید فطر علاوه بر  اینکه برای آحاد مسلمانان اینچنین برکت دارد، برای نظام اسلامی و مجموعه مسلمانان، نیز سرشار از خیر و سعادت است؛ این عید شریف، یکی از چهار عید بزرگ اسلامی به شمار می رود؛

 

استاد سید جواد قریشی امیری در همین راستا بیان کرد: وجود عید در اسلام حاکی از آن است که اسلام تنها به جهت اندوه و غم و کناره گیری از دیگران نگاه نمی کند، بلکه شادی کردن، لباس نو پوشیدن در اسلام وجود دارد که مربوط به جنبه اجتماعی دین اسلام است.

 

این استاد حوزه  علمیه قم خاطرنشان کرد: حضور مؤمنان در صفوف بهم فشرده نماز عید، با تکبیرها و تهلیل ها در کنار  یکدیگر، به عظمت اسلام و نظام اسلامی می افزاید؛

 

وی افزود: عباداتی که انسان در ماه رمضان انجام می دهد، معمولا جنبه فردی دارد، همانطور که در قبر، انسان به تنهایی باید پاسخگوی اعمال خود باشد اما این نکته هم هست که انسان با انجام عبادات به صورت فردی، اثرات اجتماعی را هم دارد. داشتنِ تقوا تنها فردی نیست، بلکه تقوا معنای عمومی دارد که باید در تمام لحظات زندگی، چه فردی و چه اجتماعی رعایت تقوای الهی را داشته باشیم؛

 

استاد سید جواد قریشی امیری در بخش پایانی گفتگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی نشست دوره ای اساتید به ویروس منحوس کرونا اشاره کرد و گفت: ما نسبت به فرامین رهبر معظم انقلاب و مراجع عظام و بزرگان گوش شنوا داریم. ما شرعاً موظف هستیم تا نکات بهداشتی که متخصصان علوم پزشکی بیان می کنند را رعایت کنیم. همانطور که مقام معظم رهبری به این نکته اشاره فرمودند. دعا می کنیم آنچه مسلمانان در قنوت این عید از خداوند متعال تقاضا می  کنند، به اجابت رسد./270/260/21/

 

 

 

 

 

چ, 02/31/1399 - 16:10