استاد قرائی:

عید فطر نمونه کوچک برپایی قیامت

خداوند تعالی اگر می خواست به عنوان نماد و تمرین و مانوری که قرار است اوج آن را در روز قیامت به نمایش بگذارد، عید فطر را قرار داده است تا قیامت کبری را در قالبی کوچک نشان داده باشد. انسان اگر مزه پاداش عبودیت را در عید فطر بچشد، خودش را برای گام های سخت تر که در پیش رو است، آماده می سازد تا به پاداش نهایی که در قیامت است، برسد.

 

به مناسبت عید سعید فطر، استاد قرائی، از اساتید حوزه علمیه قم، با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی نشست دوره ای اساتید، به گفتگو پرداخت؛

 

وی در ابتدای این گفتگوی صمیمانه خاطرنشان کرد: هر سعی و تلاشی جایزه ای دارد، انسان در دوره عبودیت رمضان هم باید جایزه بگیرد، میهمان خدا برای یک ماه یا یک سال آمادگی برای یک ماه یا برای یک شب که شب قدر بوده است؛ باید پاداشی بگیرد.

 

این استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم افزود: روز عید فطر روز پاداش محسن و روز زیان کسانی است که بد کردند و از این فرصت استفاده نکردند.

 

استاد قرائی اضافه نمود: خداوند تعالی اگر می خواست به عنوان نماد و تمرین و مانوری که قرار است اوج آن را در روز قیامت به نمایش بگذارد، عید فطر را قرار داده است تا قیامت کبری را در قالبی کوچک نشان داده باشد.

 

وی در تبیینی بیشتر بیان داشت: انسان اگر مزه پاداش عبودیت را در عید فطر بچشد، خودش را برای گام های سخت تر که در پیش رو است، آماده می سازد تا به پاداش نهایی که در قیامت است، برسد.

 

این استاد حوزه علمیه قم در همین راستا افزود: لذت پاداش در این روز شریف، انسان را آماده می کند برای عبودیت به طول عمر خویش و به گستره همه ابعاد زندگی و به معنای دیگر انسان را تشویق می کند تا در همه عمر خود با عبودیت زندگی نماید.

 

استاد قرائی بعد از طرح این ایده که برگرفته از کلام معصومین علیهم السلام است، از سخنان آقا امیرالمؤمنین علیّ بن ابی طالب صلوات الله علیه به عنوان شاهد استفاده کرد؛ آنجا که حضرت مولا علیه السلام در یکی از خطبه هایی که در عید فطر ایراد فرموده است، به این مطلب اشاره کرده و این عید مبارک را در این خطبه شریفه به قیامت تشبیه کرده است؛

 

«حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ إِبْرَاهِيمَ بْنِ إِسْحَاقَ رِضْوَانُ اللَّهِ عَلَيْهِ قَالَ حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدٍ الْهَمْدَانِيُّ قَالَ أَخْبَرَنَا الْمُنْذِرُ بْنُ مُحَمَّدٍ قَالَ حَدَّثَنَا إِسْمَاعِيلُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ الْكُوفِيُّ عَنْ أَبِيهِ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ الْفَضْلِ الْهَاشِمِيِّ عَنِ الصَّادِقِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ جَدِّهِ ع قَالَ: خَطَبَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ ع لِلنَّاسِ يَوْمَ الْفِطْرِ فَقَالَ أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّ يَوْمَكُمْ هَذَا يَوْمٌ يُثَابُ فِيهِ الْمُحْسِنُونَ وَ يَخْسَرُ فِيهِ الْمُسِيئُونَ وَ هُوَ أَشْبَهُ يَوْمٍ بِيَوْمِ قِيَامَتِكُمْ فَاذْكُرُوا بِخُرُوجِكُمْ مِنْ مَنَازِلِكُمْ إِلَى‏ مُصَلَّاكُمْ‏ خُرُوجَكُمْ مِنَ الْأَجْدَاثِ إِلَى رَبِّكُمْ وَ اذْكُرُوا بِوُقُوفِكُمْ فِي مُصَلَّاكُمْ وُقُوفَكُمْ بَيْنَ يَدَيْ رَبِّكُمْ وَ اذْكُرُوا بِرُجُوعِكُمْ إِلَى مَنَازِلِكُمْ رُجُوعَكُمْ إِلَى مَنَازِلِكُمْ فِي الْجَنَّةِ أَوِ النَّارِ وَ اعْلَمُوا عِبَادَ اللَّهِ أَنَّ أَدْنَى مَا لِلصَّائِمِينَ وَ الصَّائِمَاتِ أَنْ يُنَادِيَهُمْ مَلَكٌ فِي آخِرِ يَوْمٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ أَبْشِرُوا عِبَادَ اللَّهِ فَقَدْ غُفِرَ لَكُمْ مَا سَلَفَ مِنْ ذُنُوبِكُمْ فَانْظُرُوا كَيْفَ تَكُونُونَ فِيمَا تَسْتَأْنِفُون‏» (الأمالي( للصدوق)؛ النص؛ ص100)

 

(10- امير المؤمنين علیه السلام روز عيد فطر براى مردم خطبه خواند و فرمود اى مردم در اين روز به محسنان شما، ثواب دهند، بدكاران زيانمند هستند؛ اين روز شبيه ترين روز هست به روز قيامت، به بيرون آمدن شما از منزل به نمازگاه ياد كنيد؛ بيرون آمدن خود را از گورهايتان به محضر پروردگارتان، و ياد كنيد به وقوف خود در نمازگاه وقوف خود را در برابر پروردگار خود؛ و ياد كنيد به برگشت خود به منزل هايتان برگشت خود را به منزل هاى بهشت يا دوزخ خود؛ و بدانيد اى بندگان خدا كه كمترين مزد مرد و زن روزه ‏دار آن هست كه جار كشد آنها را فرشته ‏اى در روز آخر ماه رمضان مژده گيريد بندگان خدا كه آمرزيده شد براى شما آنچه گذشته از گناهان شما و بپائيد در آينده چطور خواهيد بود)

وی در ادامه به روایتی نبوی از کتاب قیّم و شریف «من لا یحضره الفقیه»  اشاره کرد که در حدیث 1773 حضرت می فرماید:  «وَ قَالَ صلی الله علیه و آله و سلم، قَالَ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى: الصَّوْمُ لِي وَ أَنَا أَجْزِي بِه‏.....» (من لا يحضره الفقيه، ج‏2، ص: 75)

 

خداى تبارك و تعالى فرموده است: روزه‏ براى‏ من‏ است‏ و من پاداش آن را مي دهم‏ (ترجمه من لا يحضره الفقيه ؛ ج‏2 ؛ ص388)

 

این استاد حوزه علمیه قم، در رابطه با ترجمه این روایت به نحو دیگر گفت: اگر بنا بر آن شد که فعل را به صورت مجهول بخوانیم، ترجمه بخش آخر کلام خداوند تبارک و تعالی به این صورت می شود: «خودم پاداش آن هستم.»

 

استاد قرائی افزود: آن که فقط برای خداوند تبارک و تعالی کار کند، پاداش آن را طبیعتاً خود خدا خواهد داد، یا پاداشش خود خدا خواهد بود.

 

وی خاطرنشان کرد: انسان به واسطه یک کار خالصانه، جایزه ای را شهود می کند، اگر طبق خطبه خانم صدیقه طاهره سلام الله علیها بهترین رفتارها برای تحقق یاد خدا نماز است و اگر بهترین رفتارها برای تحقق اخلاص، روزه است؛ بهترین رفتارها برای شهود پاداش گیری درعمل مخلصانه در مسیر خداوند، اعمال عید فطر است؛ اعم از نماز، فطریه و سایر اعمالی که سفارش شده است.

 

این استاد سطوح عالی حوزه علمیه افزود: پس انسان با آداب روز عید فطر، در واقع پاداش لقاء خودش را چنان که در قیامت کبری پاداش می گیرد، امروز را هم پاداش می گیرد تا تمرینی باشد برای پاداش گیری قیامت؛

 

وی افزود: این تمرین، تمرینی واقعی است که انسان در قبال آن، تشویق می شود تا به صحنه قیامت برود و شیرینی لقاء الله را ببیند و زیبایی ها را بچشد و به رضوان و جنت الهی ملحق بشود.

 

استاد قرائی خاطرنشان کرد: این توصیف و تبیین برای مؤمنان است و در مقابل، روایت داریم که انسان های فاسق و کافر، رد شده اند و با حزن و اندوه و حسرت همراه هستند که قیامت برای آنها «یوم الحسرة» می شود.

 

استاد اسدالله قرائی در ادامه گفتگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی نشست دوره ای اساتید، به جنبه های اجتماعی و آثار این عید سعید، برای نظام اسلامی اشاره کرد ودر این باره بیان داشت: عید فطر به قیامت تشبیه شده است، در قیامت اگر قرار بر پاداش باشد، فردی پاداش می دهد و نه جمعی؛

چنان چه در قرآن کریم، درباره قیامت بیان می شود: «وَ لَقَدْ جِئْتُمُونا فُرادى‏ كَما خَلَقْناكُمْ أَوَّلَ مَرَّةٍ ... » (و [لحظه ورود به جهان ديگر به آنان خطاب مى‏شود:] همان‏گونه كه شما را نخستين بار [در رحم مادر تنها و دست خالى از همه چيز] آفريديم، اكنون هم تنها به نزد ما آمديد) (انعام 94)

 

وی افزود: ولی در دنیا انسان به صورت اجتماعی عبادت می کند که در قالب نظام اسلامی تحقق می یابد؛

 

این استاد حوزه علمیه قم در ادامه گفت: فلسفه روزه برای اخلاص است؛ فلسفه عید فطر برای چشیدن پاداش است؛ یکی از جهات عید فطر، نماز عید فطر است و اگر انسان به این امر اقدام کرد، مزه پاداش را می چشد، انگیزه ای می شود برای داشتنِ عبودیت در سراسر زندگی؛ و این امکان ندارد مگر در قالب اجتماع؛ و از این زاویه وصل می شویم به «اجتماع»؛

 

استاد قرائی خاطرنشان کرد: زیبایی نماز عید فطر، به جماعت خواندن است؛ و عبودیت در این بیان در زاویه جماعت و حکومت و جامعه اسلامی ادامه پیدا می کند.

 

وی افزود: امکان ندارد انسان در این دنیا به صورت فرادی به کمال خود برسد بلکه جامعه نیز باید سرپرستی ولیّ خدا را بپذیرد؛ چنان چه در کتاب غرر الحکم شاهد این کلام از مولا امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب علیه السلام هستیم که می فرماید: «اگر انسان از حرف امام و ولی خود بیدار نشود، در زیر لگدهای دشمن بیدار می شود.»

 

این استاد سطوح عالی حوزه علمیه بیان داشت: اگر انسان مخلِص و آماده شد، مخلَص می شود و خدا او را می پذیرد تا به سمت ساختن تمدن اسلامی برود.

 

استاد اسدالله قرائی از اساتید حوزه  علمیه قم، در بخش دیگری از این گفتگو به ویروس منحوس کرونا و شیوع آن در ایران و جهان اشاره کرد و در زمینه تأثیر مثبت یا منفی این ویروس در شکوه اجتماعات هر ساله عید فطر خاطرنشان کرد: عبودیت در اسلام، هیچ وقت تعطیل نمی شود تا آنجا که داریم حتی در وسط تیراندازی، دستور به نماز خوف می دهند.

 

وی خاطرنشان کرد: اما در رابطه با شیوع این ویروس می توان نماز را با فاصله خواند؛ نماز جماعت را کوچکتر کنیم و با این تدبیرات نماز را در مناطق بیشتری اقامه کنیم؛ در این باره ما طلبه ها باید بیشتر فعالیت کنیم تا کار ما بتواند ثمرات بهینه تری داشته باشد.

 

این استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: متفکران در حوزه باید قیام کنند و با دادن ایده معضل را حل کنند؛ مثلا بگویند با رعایت فاصله نماز ادا شود..

 

وی افزود: شبکه های اجتماعی ما باید قوی باشد و طلبه ها ایده را دریافت کنند و به مردم انتقال دهند.

 

استاد اسدالله قرائی در بخش پایانی این گفتگوی صمیمانه با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی نشست دوره ای اساتید، به تفاوت دو مکتب اسلام و غرب پرداخت و خاطرنشان کرد: در لیبرالیسم خود محوری مهم است و در اسلام انسان متصل به خداست که برای او ارزش دارد.

 

وی افزود: در غرب انسان برتر ملاک است اما جدای از خداست که ابرانسان آن مکتب هیتلرها و خونخواران بزرگ جهان هستند.

 

این استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم در رابطه با انسان در مکتب اسلام، به دعای سحر اشاره کرد؛ در دعای سحر آمده است، تمام کمال و کلّ کبریائی را و کل شرف و کرم را می خواهیم؛ اگر این انسان کریم بشود، انسان کریم دیگران را می بیند و انسان خود محور است که دیگران را نمی بیند.

 

و پایان بخش این گفتگوی صمیمانه بیان بخش هایی از دعای سحر ماه مبارک رمضان بود: «اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ مِنْ بَهَائِكَ بِأَبْهَاهُ وَ كُلُّ بَهَائِكَ بَهِيٌّ اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِبَهَائِكَ كُلِّهِ اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ مِنْ جَلَالِكَ بِأَجَلِّهِ وَ كُلُّ جَلَالِكَ جَلِيلٌ اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِجَلَالِكَ كُلِّهِ اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ مِنْ جَمَالِكَ بِأَجْمَلِهِ وَ كُلُّ جَمَالِكَ جَمِيلٌ اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِجَمَالِكَ كُلِّهِ» (مصباح المتهجد و سلاح المتعبد، ج‏2، ص: 760)/270/260/20

چ, 02/31/1399 - 16:13